Manjkavosti u Teslinom autopilotu krive za 467 sudara u SAD-u

Tesline tvrdnje o sigurnosti autopilota "ne poklapaju sa stvarnošću", tvrdi američka Nacionalna uprava za sigurnost u prometu

Mladen Smrekar ponedjeljak, 29. travnja 2024. u 20:45
Već sam naziv
Već sam naziv "autopilot" neke vozače dovodi u zabludu jer pretpostavljaju da ta značajka nudi veće mogućnosti automatske vožnje nego što ih zapravo ima, tvrdi NHTSA Tesla

Aljkavosti ugrađene u Teslin autopilot krivac su za najmanje 467 sudara, od kojih je njih 13 imalo fatalne posljedice, objavila je krajem prošlog tjedna američka Nacionalna uprava za sigurnost u prometu (NHTSA). Uz to, kažu, Tesline se tvrdnje o sigurnosti njihovog autopilota "ne poklapaju sa stvarnošću".

Istraga duga tri godine 

Istraga je započela još u kolovozu 2021. i trajala je tri godine. Tijekom tog razdoblja, ne samo da je NHTSA zabilježila gore navedene nesreće, već i ukupno 14 smrtnih slučajeva te niz teških ozljeda vozača i putnika. Teslin dizajn je manjkav, piše u izvještaju koji zaključuje kako su se manjkavosti mogle izbjeći. 

Objašnjavajući probleme s automobilom, NHTSA spominje slabosti sustava za uključivanje vozača koji je u sukobu s "permisivnim operativnim mogućnostima značajke autopilota" što uzrokuje probleme sa sigurnošću vožnje. Uz to, kažu, sam naziv "autopilot" neke vozače dovodi u zabludu jer pretpostavljaju da ta značajka nudi veće mogućnosti automatske vožnje nego što ih zapravo ima.

Muskovi postovi

Tesli se na dušu stavlja i niz neargumentiranih tvrdnji poput one iz posta u kojem je Elon Musk napisao kako Tesla s uključenim autopilotom imati deset puta manje šanse za nesreće od prosječnih vozila. Međutim, primjećuje NHTSA, ne postoje nikakvi dokazi na temelju kojih bi itko trebao povjerovati u ovu tvrdnju. Još gore, Musk ne dopušta nezavisnim stručnjacima da provjere podatke koje podastire njegova tvrtka.

Ovo nisu jedine istrage protiv Tesle. NHTSA je od 2016. pokrenula više od 40 zasebnih istraga protiv tvrtke zbog značajke autopilota i dosad utvrdila njenu odgovorna za 23 smrti u nesrećama.

Veliki opoziv

Prošlog prosinca Tesla je "opozvala" 2,03 milijuna vozila - modele Y, X, S, 3 i Cybertruck - odnosno gotovo sve svoje automobile koji voze američkim cestama. To je riješeno online ažuriranjem sustava nadzora vozača automobila kad radi na autopilotu. Nažalost po Teslu, problemi se nastavljaju pa je Tesla prošlog tjedna opozvala 3878 Cybertruckova zbog problema s papučicom gasa.

NHTSA je sada otvorila novu istragu kako bi provjerila učinkovitost ažuriranja Teslinog softvera i poduzetih koraka za ispravljanje problema. Iako agencija tek treba donijeti službeni zaključak u vezi s ažuriranjem, u svom je prvom izvješću nagovijestila da opozivi nisu riješili problem jer se i dalje događaju problemi povezani s autopilotom.

Nedovoljno ažuriranje

Do sličnih zaključaka došla je i neprofitna organizacija Consumer Reports koja je utvrdila kako Tesla nije riješila probleme na odgovarajući način; ažuriranje je, kažu, samo popravilo manje neugodnosti i potpuno zanemarilo stvarne probleme.

Tesla zasad nije službeno odgovorila na izvještaj NHTSA i njeni se čelnici oglušuju na zahtjeve za komentarom. No, još prošli Musk odisao je velikim samopouzdanjem, rekavši da "ako netko ne vjeruje da će Tesla riješiti autonomiju, ne bi ni trebao ulagati u tvrtku".

U očekivanju robotaksija

Ovaj vrlo negativno sročen izvještaj NHTSA objavljen je samo tri mjeseca prije najavljene promocije Teslinog robotaksija. S obzirom na to da bi ovaj projekt gotovo u potpunosti trebao ovisiti o autopilotu, bit će zanimljivo vidjeti koliko će dobro funkcionirati i hoće li ga javnost prihvatiti.

Autopiloti bi se trebali moći sami isključivati na prometnicama na kojima nema uvjeta za njih 📷 Tesla
Autopiloti bi se trebali moći sami isključivati na prometnicama na kojima nema uvjeta za njih Tesla

Teslu već godinama optužuju da su njeni autopiloti krivi za fatalne nesreće. U jednoj takvoj sudskoj parnici u studenom 2023. tvrtka je oslobođena krivnje no potencijalni kupci i dalje su nepovjerljivi prema funkciji autopilota, a prometni stručnjaci slažu se da bi Tesla trebala poraditi na svom sustavu. Autopilot bi se, predlažu, trebao automatski isključiti čim automobil uđe na cestu koja nije prilagođena ovoj značajki. Za to bi se, kažu, mogli iskoristiti i kartografski podaci u vozilu. U Tesli na sve ovo nemaju komentara.