Dobar vozač ili moćan bolid, što je važnije za pobjedu u Formuli 1?

Suha matematika sugerira da su u prednosti ekipe koje veći dio proračuna troše na vozače, no u stvarnosti to i nije baš tako jednostavno

Mladen Smrekar srijeda, 6. srpnja 2022. u 19:48

Što je važnije za uspjeh u utrkama Formule 1, vozačka vještina ili momčad i bolid, zapitali su se istraživači Sveučilišta Lethbridge u Kanadi. Dugo se smatralo da je odgovor u takozvanom pravilu 80-20 koje prednost daje važnosti momčadi i automobila u odnosu na vozača, ali čini se da je odgovor nijansiraniji nego što se mislilo. 

Nevažeća formula

Studija, objavljena u časopisu Applied Economics, je naime otkrila da je doprinos automobila i tima za uspjeh utrke bliži 20% umjesto 80%, dok je doprinos vozača važan otprilike 15%. Interakcija između vozača i momčadi čini oko 30-40%, dok nasumični faktori utrke čine ostatak.

F1 automobili ne voze sami sebe i vozači ne mogu obavljati posao bez bolida
F1 automobili ne voze sami sebe i vozači ne mogu obavljati posao bez bolida

Pravilo 80-20 o bolidu kao najvažnijem faktoru uspjeha odbačeno je korištenjem statističkog modeliranja i analize utrka tijekom osam sezona F1 od 2012. do 2019. godine.

Ova otkrića pokazuju da vozači ne samo da voze automobile; oni daju i vrijedan doprinos i povratne informacije o razvoju bolida. Uostalom, F1 automobili ne voze sami sebe i vozači ne mogu obavljati posao bez bolida. 

Sezona po sezonu

Istraživači su usporedili, sezonu po sezonu, varijacije vozačkih vještina s izdacima timskih troškova na bolid. Iz procijenjenih podataka, njihovi rezultati pokazuju da se sezona 2012. najviše oslanjala na vještinu vozača za pobjedu u utrci, 16,7%, "možda zbog promjena pravila koje su naglašavale veću vještinu vožnje i strategiju na stazi", zapažaju istraživači.

Ključ uspjeha je u uravnoteženoj potrošnji što većeg proračuna
Ključ uspjeha je u uravnoteženoj potrošnji što većeg proračuna

Uočena je i ogromna količina sredstava koju je treba uložiti kako bi se poboljšala momčadska izvedba. Momčad koja završi na 10. mjestu svake utrke morala bi potrošiti dodatnih 164,6 milijuna dolara kako bi konstantno završavala na devetom mjestu. To bi zahtijevalo povećanje plaće vozača koja trenutno u prosjeku iznosi 7,86 milijuna dolara po sezoni i proračuna momčadi koji u prosjeku iznosi 195,86 milijuna dolara, izračunali su istraživači. 

Što više, to bolje

Suha matematika sugerira da će timovi koji će veći dio proračuna potrošiti na vozače kako bi poboljšali svoj plasman, no u stvarnosti to nije baš tako jednostavno.

Naime, što veći dio proračuna izdvajate za boljeg vozača koji bi trebao jamčiti plasman, to vam manje ostaje za namirivanje ostalih potreba momčadi, i obratno; više novca za momčad smanjuje izdatke za plaće vozača. Ključ je dakle uravnoteženoj potrošnji što većeg proračuna. Jednostavno, momčad s najvećim ukupnim proračunom u najboljoj je poziciji za pobjedu svake sezone, budući da si mogu priuštiti visokokvalitetnog vozača bez smanjenja performansi bolida.

Ovo je otkriće dodatno potkrijepljeno slučajnim dokazima: vozači koji prijeđu u momčadi s vrhunskim automobilima i timskom podrškom, ili oni koji su dovoljno sretni da svoju F1 karijeru započnu u takvim momčadima, postižu vrhunske rezultate, zaključuju istraživači.