Toyota Mirai – od Zagreba do Bruxellesa na vodik

Jučer je u Zagrebu na Fakultetu strojarstva i brodogradnje, ispred zgrade Laboratorija za energetska postrojenja predstavljen prvi komercijalni automobil na vodik dostupan u Europi – Toyota Mirai

Drago Galić utorak, 17. rujna 2019. u 15:40

Iako se o vodiku kao praktički neiscrpnom izvoru energije, obnovljivom i ekološki izuzetno prihvatljivom priča već desetljećima, korištenje vodika u gorivim ćelijama ponajprije, bilo za pokretanje baterija prijenosnih uređaja ili za pokretanje vozila, vrlo sporo napreduje. Ovo bi se moglo promijeniti jer se u zadnje vrijeme višegodišnji projekti uvođenja vodikovog pogona u vozila privode kraju, a i Kina je ovo ljeto odlučila uložiti 17 milijardi dolara u razvoj vodikovih tehnologija za pokretanje cestovnog prometa i osobnih automobila i smatraju da tome treba dati prednost u odnosu na li-ionskim baterijama pokretana vozila.

U sklopu ovog šireg trenda jučer je na zagrebačkom Fakultetu strojarstva i brodogradnje ispred Laboratorija za energetska postrojenja predstavljen prvi komercijalni automobil na vodik dostupan u Europi – Toyota Mirai.

Svrha predstavljanja bila je najaviti Croatia Mirai Challenge,  odnosno putovanje na relaciji Zagreb-Bruxelles po ruti na kojoj su instalirane punionice vodika koje, iako rijetke, već postoje diljem EU.

Za razliku od klasičnim baterijama pokretanih električnih vozila koje struju dobivaju nadopunjavanjem iz električne mreže, što traje, ovisno o snazi punjača i kapacitetu baterije i satima, vodikove ćelije koje stvaraju električnu energiju potrebnu za pokretanje elektromotora ovakvog vozila dopunjavaju se vodikom u svega tri minute.

Croatia Mirai Challenge počinje sutra, u srijedu 18. rujna, a prema riječima voditeljice Laboratorija za energetska postrojenja FER-a, doktorice Ankice Kovač (o kojoj smo do sada inače više puta pisali u vezi s njenim projektima na Fakultetu – punionica vodika i električni bicikl pokretan vodikovim ćelijama), ovime se želi upozoriti na potrebu da se u Hrvatskoj instaliraju punionice vodik.

"Kod nas nema vodikovih punionica za automobile, nemamo infrastrukturu za prihvat takvih vozila. Ovim projektom želimo probuditi svijest o važnosti uvođenja vodika u hrvatsku energetsku strategiju, a za početak bi nam bila dovoljna jedna punionica vodika.“, rekla je u obraćanju.

Vodikove ćelije u svom radu ne ispuštaju nikakve stakleničke plinove već tek vodu i toplinu, a sam vodik u Miraiju je smješten u dva cilindra u kojima se drži ukupno 5 kilograma vodika na tlaku od 700 atmosfera. Domet vozila s jednim punjenjem je 500 kilometara (EPA), masa automobila je 1.850 kg, a motor je snage 113 kW što daje maksimalnu brzinu od 180 kilometara na sat.

Na žalost, kao i kod drugih električnih vozila, cijena i dalje jest problem, pa tako u Europi Mirai stoji oko 75.000 eura, što ga stavlja van domašaja većine ekološki svjesnih ili bezbrižnih korisnika.