General Motors ponudio za nijansu više "super" autonomnu vožnju

Nakon mjeseci testiranja i zbrajanja dojmova stručna javnost je prilično složna oko toga da General Motors, točnije Cadillac Super Cruise predstavlja najbolje što autonomna vožnja danas nudi

Marko Guzina utorak, 19. lipnja 2018. u 06:00

Već kojih pola godine na tržištu, Cadillac Super Cruise opcija gotovo bez rezerve ostavlja pozitivan dojam na više ili manje stručnu javnost. Dok će većina onih koji živo ne prate tehnologiju zasigurno ima dojam kako (iz paštete iskačuća) marka Tesla vlada svim mogućim tehnologijama nakon otkrića kotača, istina ipak izgleda nekako drugačije.

Vidi mama, bez ruku!
Vidi mama, bez ruku!

General Motors, financijski i na svaki mogući način moćnija korporacija od Tesle, odnedavno u jednom od svojih modela visoke klase nudi Cadillac Super Cruise, a riječ je o naprednom sustavu adaptivnog tempomata. Ni po čemu dramatično drugačiji od sličnih sustava koje nude drugi proizvođači, Super Cruise ipak kao cjelina ostavlja bolji dojam dok se njegova ograničenja zapravo nameću kao prednosti. Glavno takvo ograničenje svakako je činjenica da Super Cruise dopušta aktivaciju samo na mreži autocesta u SAD te Kanadi i to na dionicama koje su do sada snimljene LIDAR uređajima i unesene u sustav. Takvih prometnica ima već preko četvrt milijuna kilometara te količina obuhvaćenih stalno raste dok ovakav pristup donosi višu razinu sigurnosti. Na taj način sustav u automobilu nije prepušten (samo) svojim senzorima da bi "znao" što ga čeka u narednim kilometrima. Ovo je između ostaloga primijenjeno na način da automobil autonomno prilagođava brzinu kada na cesti kojom prometuje nailazi na zavoj.

Super Cruise osim ovoga pazi i na vozača i to na način da infracrvena kamera smještena na stupu upravljača neposredno prati lice, odnosno oči te aktivira razne razine upozorenja ako vozač ne pazi na cestu. Ovaj sustav je toliko sposoban da razaznaje oči vozača i kroz polarizirane tamne naočale, a IC osvjetljenje garantira da i u potpunom mraku neće zakazati.

Dok ovo potencijalnim korisnicima slobodnijeg duha neće biti milo, ono što gotovo u glas hvale svi koji su imali priliku iskusiti Super Cruise jest način na koji se on manifestira. Točnije, brojni korisnici hvale upravo način na koji Super Cruise prikazuje svoj status dok slični sustavi drugih proizvođača često ostavljaju prostor za nedoumice tko u kom trenutku upravlja vozilom.

Od vidljivih komponenti Super Cruise sustav još uključuje traku LED svjetala na gornjem dijelu upravljača te tipke za aktivaciju "običnog" tempomata te Super Cruise sustava. Cijela priča funkcionira tako da po izlasku na autocestu vozač aktivira prvo klasični tempomat, a zatim, ako su svi uvjeti zadovoljeni i Super Cruise razinu automatizacije vožnje. Zeleno osvjetljenje na upravljaču vozaču daje do znanja da automobil sada upravlja regulacijom brzine te upravljačem.

Ukoliko sustav detektira manjak pozornosti vozača prvo će treptanjem zelenih svjetala pokušati privući pažnju istoga na prometnicu i promet. Ako se detektirana odsutnost nastavi automobil će zvučnim signalom ili vibracijama u sjedalu (moguće je odabrati u postavkama) i dalje nastaviti privlačiti pozornost, a ako niti to ne urodi zadovoljavajućim rezultatom, automobil će se zaustaviti i ugasiti Super Cruise sustav. Sustav će se deaktivirati kada vozač pritisne kočnicu, ali će dopustiti korekciju dodavanjem gasa, ali i korekciju smjera (zbog preticanja) od strane vozača bez deaktivacije.

Iz opisanoga je jasno da Cadillac nije ostavio prostora da na jednu stranu volana zataknete baseball loptu pa "bezbrižno" čitate tweetove Elona Muska o nekim budućim uspjesima Tesle u nadi da vaš automobil neće biti neodlučan kada je riječ o izbjegavanju neke prepreke. Dok će jednima ovo biti mrsko, čini se da je sustav ugrađen u Cadillac ipak ostavlja manje prostora za slučajne pogreške što nam u duhu samoočuvanja ipak "miriši" privlačnije.

Ugrađen u automobil Cadillac CT6, luksuznu limuzinu visoke klase, Super Cruise koristi brojne senzore koji se pojavljuju i u drugim General Motors proizvodima što otvara vrata za skorašnje "spuštanje" ove tehnologije u niže cjenovne razrede te širenje po većoj paleti vozila i marki pod okriljem ove korporacije. Hoće li i na koji način Super Cruise stići u Europu nije nam jasno na prvi pogled jer je General Motors prije nepunih godinu dana Opel prodao PSA grupaciji čime su naoko zatvorena vrata za dolazak GM tehnologije u Europu, preciznije u Hrvatsku. S druge strane, vjerojatno će proći još neko vrijeme prije nego se neka tvrtka odluči LIDAR-om snimiti prometnice Lijepe Naše pa nam zapravo Super Cruise danas i valjda u skoroj budućnosti predstavlja tek tehnološku zanimljivost, ali ne i u nas primjenjivu tehnologiju.