Genijator u raljama života

Čini se da je prošle godine najavljeni gradski projekt „Zagreb – zeleni grad“ propao! Testiranja su davno završena, ali objave rezultat nema, a i nitko više ne spominje izgradnju stanica za obavezna „čišćenja motora“ korištenjem „Genijatora“, planiranih za ovu godinu

Drago Galić srijeda, 17. travnja 2019. u 12:00

Kako piše Večernji list, prošle godine u ovo doba pompozno najavljen projekt „Zagreb – zeleni grad“, a o čijem predstavljanju smo i sami opširno pisali vjerojatno je napušten. Naime, projekt se usprkos imenu nije zasnivao na ideji dodatnog ozelenjivanja Zagreba, već na ideji pročišćavanja gradskog zraka i to na „pomalo“ neobičan način. U centru projekta je bio „Genijator“ (ne šalimo se – tako se uređaj zove), a koji je po službenom objašnjenju „uređaj koji iz destilirane vode proizvodi plin koji se kroz usis zraka ubacuje u vozilo“, odnosno u usisnu granu motora. Tako nastala vodena para (baš iz destilirane vode) navodno otapa tvrdokorne naslage na motoru, čisti njegove dijelove do kojih je inače „teško doći“ i onda ih u obliku emulzije (valjda) odnosi u karter gdje se kasnije izmjenom ulja odbacuje nečistoća. I ulje.

Ova „revolucionarna“ ideja navodno bi trebala pridonijeti smanjenju štetnih emisija ispušnih plinova iz automobila tako očišćenih za 30 do 95%!

Prema prošlogodišnjoj ideji koju su podržali Grad Zagreb i nevjerojatno, ali istinito, Nastavni zavod za javno zdravstvo „Andrija Štampar“, grad je nakon testnog perioda koji je do sada trebao biti završen, planirao do kraja godine biti opremljen sa 250 uređaja („Genijatora“ – žao nam je, ne možemo se dovoljno načuditi imenu) koji bi bili dostatni za „čišćenje“ svih motora zagrebačkih vozila jednom godišnje po cijeni od 150 kuna, a što bi dijelom sufinancirao i grad.

Kako su struka, a i svako s minimumom zdravog razuma i osnovama znanja o radu motora s unutarnjim izgaranjem već u startu sumnjali da se radi o totalnoj gluposti, uz napomenu kako nije bilo nikakvih neovisnih testova i istraživanja o efektu ovakvog tretmana motora, Genijatori su poslani na testiranje na Fakultet elektrotehnike, strojarstva i brodogradnje Sveučilišta u Split, te na Strojarski fakultet u Zagrebu.

Rezultati testiranja su, ima tome navodno više od pola godine, dovršeni, ali Nastavni zavod za javno zdravstvo Andrija Štampar ih iz nekog razloga još uvijek nije preuzeo, pa čak ni platio, kako piše Večernji list – vjerojatno stoga jer nisu pokazali da genijatori čiste išta, a kamoli da pročišćavaju izlazne emisije plinova i to za navedenih „30 do 95%“.

Nadamo se da će rezultati testiranja uskoro postati dostupni javnosti jer se i Grad i Nastavni zavod za javno zdravstvo financiraju javnim novcima, ali nismo previše sigurni.

Ovdje potpisanome je neshvatljivo da u „Andriji Štamparu“, zavodu koji je dobio ime po doktoru Andriji Štamparu, svjetskom autoritetu za javno zdravstvo i prosvjetiteljskoj figuri na osnovu čijih temeljnih postulata funkcionira i Svjetska zdravstvena organizacija pri UN-u, neke navodno „stručne službe“ i oni u njima zaposleni su uopće uzeli u razmatranje ideju „čišćenja teško dostupnih dijelova motora“ vodenom parom i „zaključak“ da se tako smanjuju štetne emisije ispušnih plinova za 30 do 95%.

Da se radilo samo o davanju posla nekoj privatnoj firmi za opremanje grada „stanicama za čišćenje motora“, vjerojatno bi to bilo izvedeno tiše i uz manje pompe nego je to bio slučaj prošle godine kada su pozvane praktički sve novinarske redakcije u gradu na predstavljanje ovoga „izuma“. S obzirom da su pozvani brojni novinari i svi mogući mediji, čini se da je netko iskreno mislio da se vodenom parom uštrcanom u usis motora smanjuju štetne emisije ispušnih plinova „za 30 do 95%“. Kao da netko u „Andriji Štamparu“ odnosno njihove „stručne službe“ nema blage veze o svom poslu i o projektu koji bi grad trebao financirati.

Genijatori na prošlogodišnjem predstavljanju
Genijatori na prošlogodišnjem predstavljanju

Od prosvjetiteljskog doktora Andrije Štampara do rubnoznanstvenog zavoda „Andrija Štampar“, sve u manje od 100 godina.