Cannabis-Cola: budućnost ili tlapnja?

Coca-Cola Co., proizvođač istoimenog bezalkoholnog pića čija je originalna formula nekada sadržavala ekstrakt lišća koke, tvrdi da za sada ne planira proizvoditi pića koja sadrže medicinski kanabis

Igor Berecki nedjelja, 19. svibnja 2019. u 07:00

Medicinski gledano, postoji jedna važna razlika između dvije skupine kanabinoida, kemikalija dobivenih iz marihuane (medicinske konoplje, kanabisa): u jednoj su oni koji osim medicinski poželjnog imaju i psihoaktivno djelovanje (među njima je najpoznatiji THC) i onih koji ga ne posjeduju, već imaju povoljne učinke na smanjenje zdravstvenih tegoba bez istovremenog djelovanja na psihu i svijest (primjerice, CBD).

Rastuće tržište preparata medicinske konoplje

Otkako je u svjetskim razmjerama sve prisutnija legalizacija medicinske uporabe marihuane, a kliničke i druge indikacije za korištenje kanabisa postaju sve brojnije, ulazak u to marketinško područje postalo je vruća tema globalnog biznisa, a sve više se spominju imena 'jakih igrača' koji se spremaju investirati svote s većim brojem nula u razvijanje proizvoda koji sadrže za legalno odobreni CBD.

Coca-Cola je međutim opovrgnula glasine o tome da priprema proizvodnju bezalkoholnih napitaka 'obogaćenih' marihuanom, usmjerenih prema sve brže rastućem segmentu tržišta preparata kanabisa za korištenje u medicinske svrhe.

Prema tekstu objavljenom u časopisu Markets Insider, podaci na kojima se temelje glasine su prilično precizni i detaljni: govori se kako se Coca-Cola u želji da među prvima zauzme taj potencijalno isplativ i još uvijek nepopunjen segment prodaje namjerava udružiti s velikim kanadskim proizvođačem medicinske marihuane Aurora Cannabis, s idejom kreiranja osvježavajućeg pića (koristi se termin 'wellness-drink') u kojem bi se nalazio kanabidiol (CBD), najučinkovitiji aktivni sastojak kanabisa bez pratećeg psihogenog učinka.

CBD je osnovni kanabinoid vlakana industrijske konoplje (Cannabis sativa L.) Nema psihotropna svojstva i ima značajno širi potencijal medicinskog djelovanja u usporedbi sa značajno poznatijim THC-om (tetrahidrokanabinol).

Glasine, naklapanja, naznake i reakcije

O veličini i globalnoj prisutnosti Coca-Cole se manje-više dobro zna, no ni drugi 'partner' u toj navodnoj suradnji nije mala riba: Aurora Cannabis je s preko 500 tona proizvoda godišnje drugi u svijetu proizvođač medicinskih pripravaka marihuane, odmah iza (također kanadske!) Canopy Growth Corporation, ranije poznatije pod imenom Tweed Marijuana Inc.

Opovrgavajući glasine o ulaganju tvrtke u tržište kanabisa, odgovorni u Coca-Coli su izjavili kako u skorije vrijeme ne planiraju ući u tu industriju. Međutim, Markets Insider navodi kako je Coca-Cola prije nekog vremena počela pokazivati ​​zanimanje za ne-psihoaktivni CBD i iskazala interes za kreiranje linije wellness pića koja bi bila dostupna širom svijeta.

Glasnogovornik tvrtke Aurora Cannabis je na upite o takvom obliku suradnje s Coca-Colom zaobišao direktan odgovor: iako nije negirao, izbjegao je potvrditi udruživanje s bezalkoholnim gigantom, napominjući kako se u Aurori u sljedećem mjesecu namjeravaju posvetiti pripremama za proizvodnju legalnog rekreativnog hašiša, te da bi angažman s Coca-Colom „…morao pričekati završetak tih aktivnosti“.

Unatoč tome što glasine nisu potvrđene, mogući ulazak Coca-Cole na tržište kanabinoidnih proizvoda izazvao je reakcije  'jakih igrača' na svjetskom tržištu, što je indirektan znak da se ipak 'nešto kuha'. Jer, nije mala stvar ako trenutno treći najbogatiji čovjek na svijetu, američki investitor i industrijalac Warren E. Buffet nađe za shodno reći ponešto o tome (a izjavio je kako smatra da Coca-Cola „…ne treba kvariti svoju dugo stvaranu dobru reputaciju investiranjem u tržište kanabisa“).

Žuja s kanabisom?

No, s druge strane, događanja 'na terenu' pokazuju da bi previše oklijevanja moglo Coca-Colu koštati gubitka dobre prilike: sve više korporacija iz segmenta hrane i pića pokazuje interes i investira ozbiljna sredstva u razvijanje proizvoda s kanabisom. Ako Coca-Cola neće, ima tko će.

Za naše je tržište interesantno da je Molson Coors Brewing (u čijem vlasništvu je i Zagrebačka pivovara, dakle Ožujsko i Tomislav pivo, te Staropramen, Miller i dobar dio srpskog tržišta - Jelen, Nikšićko, Apatinsko) potvrdio kako je već započeo ulagati u proizvodnju pića s dodatkom kanabisa u suradnji s tvrtkom Hydropothecary, prerađivačem marihuane iz - nećete pogoditi - Kanade. A i Constellation Manufacturers (još jedna korporacija koja proizvodi pića, među ostalima i pivo Corona) uložili su 4 milijarde dolara u suradnju s kompanijom Cover Enlargement, kako bi stvorili sličan proizvod obogaćen karabinoidim spojem.

Hoće li, jednom davno kreirana i temeljena na kokainu, Coca-Cola naposlijetku prijeći na konoplju - ostaje nam vidjeti.

 

 

Igor „Doc“ Berecki je pedijatar-intenzivist na Odjelu intenzivnog liječenja djece Klinike za pedijatriju KBC Osijek. Od posla se opušta antistresnim aktivnostima: od pisanja svojevremeno popularnih tekstova i ilustracija u tiskanom izdanju časopisa BUG, crtkanja grafika i dizajna, zbrinjavanja pasa i mačaka, te fejsbučkog blogiranja o craft-pivima, životnim neistinama i medicinskim trivijama, sve do pasioniranog kuhanja posve probavljivih jela i sviranja slabo probavljivog bluesa.