Predstavljen hrvatski bespilotni zrakoplovni sustav velikog dometa

Na radionici i sajmu "DENI – Rogue Drone Training" u Zagrebu predstavljen je hrvatski besposadni zrakoplovni sustav velikog dometa, eRIS-III

Sandro Vrbanus srijeda, 19. lipnja 2019. u 18:46

Na radionici i sajmu "DENI – Rogue Drone Training" održanima 13. i 14. lipnja u zagrebačkom hotelu Antunović predstavljen je najsuvremeniji hrvatski besposadni zrakoplovni sustav velikog dometa, eRIS-III. Ovaj sustav osmišljen je i integriran u Hrvatskoj, u razvojnim prostorima tvrtke Planet IX iz Zagreba.

"eRIS sustav je dizajniran od strane naših ljudi, od konceptualne zamisli, preko provedenih testiranja do izvedbenog rješenja", rekao je Dragan Stojanović, član letačkog tima Planeta IX. "S razvojem koncepta besposadne letjelice velikog operativnog dometa započeli smo prije nepune dvije godine i u ovom kratkom razdoblju uspješno smo napravili operativan besposadni sustav".

Predstavljeni sustav eRIS-III odlikuje se visokom letnom autonomijom od minimalno 15 sati pri čemu, ovisno o vrsti tehničke opreme koju nosi, može preletjeti udaljenost i do 1.250 kilometara uz brzinu krstarenja od 85 kilometara na sat. Visoki stupanj otpornosti na vjetar i padaline daje mu mogućnost leta i u složenim meteorološkim uvjetima.

"Sustav smo razvijali razmišljajući o implementaciji modernih tehnoloških rješenja u pametnoj poljoprivredi i suvremenom šumarstvu ili graditeljstvu", pojasnio je glavni projektant inženjer Stojan Stevanović. "U konačnici razvili smo sustav koji uz sve navedeno, uz odgovarajuću opremu, omogućava i video nadzor željenih površina s prijenosom videa u realnom vremenu na udaljenosti i preko 80 kilometara, što je iznimno primjenjivo u kontroli požarnih linija ili nadzoru odvijanja prometa, npr. tijekom turističke sezone."

Osnovu eRis-III besposadnog zrakoplovnog sustava čini letjelica s fiksnim krilima raspona 3,3 metra. Autonomnim letom upravlja sistem višestrukih autopilota čiji je rad programiran od strane posebno obučenih operatera. Operateri provode i nadzor rada letjelice tijekom samog leta putem mobilne zemaljske nadzorne stanice. Ona je pak opremljena s dva integrirana ekrana osjetljiva na dodir i zaštićena antirefleksnim slojem za rad pri jakom vanjskom svjetlu, te omogućava daljnji prijenos HD video signala i termovizijskog signala primljenog s letjelice do željenog kontrolnog centra.