Ako govorimo o primjeru Leafa s baterijom od 20-30 kWh, problem visoke krajnje brzine je samo u baterijama. Ako znamo da potrebna snaga za održavanje željene brzine raste eksponencijalno i da za tipičan manji automobil za 200 kmh trebamo oko 100 kW, baterija treba raditi u području 3-5C i to čak i pri vrlo malom stupnju napunjenosti, a upotrebljivi domet u tom slučaju ekspresno opada na smiješnih nekoliko desetaka kilometara. Tehnički je to moguće izvesti dodavanjem više elektrolita što podiže masu i volumen baterije ili smanjuje kapacitet a kako je krajnji rezultat vrlo brzo pražnjenje iste - to nema nikakvog smisla u automobilu i zato je ograničenje i postavljeno softverski, a onda mogu proći i sa manje hlađenja, slabijim inverterom itd pa cijela priča dobiva smisao.
Kakva je budućnost električnog automobila?
- poruka: 112
- |
- čitano: 25.136
- |
- moderatori:
vincimus
Ako govorimo o primjeru Leafa s baterijom od 20-30 kWh, problem visoke krajnje brzine je samo u baterijama. Ako znamo da potrebna snaga za održavanje željene brzine raste eksponencijalno i da za tipičan manji automobil za 200 kmh trebamo oko 100 kW, baterija treba raditi u području 3-5C i to čak i pri vrlo malom stupnju napunjenosti, a upotrebljivi domet u tom slučaju ekspresno opada na smiješnih nekoliko desetaka kilometara. Tehnički je to moguće izvesti dodavanjem više elektrolita što podiže masu i volumen baterije ili smanjuje kapacitet a kako je krajnji rezultat vrlo brzo pražnjenje iste - to nema nikakvog smisla u automobilu i zato je ograničenje i postavljeno softverski, a onda mogu proći i sa manje hlađenja, slabijim inverterom itd pa cijela priča dobiva smisao.
Pa ti nikad nisi zadovoljan - napišem nešto o manama EV-a, ne paše ti, napišem nešto o prednostima EV-a, ne paše ti
Šalu na stranu, ali potrebna snaga ne raste eksponencijalno. Snaga potrebna za svladavanje kotrljanja guma raste linearno s brzinom, gubici na prijenosu imaju fiksnu, linearnu, kvadratnu i kubnu komponentu, ali su dominantne linearna i fiksna, tako pri većim brzinama malo odstupa od linearne.
Otpor zraka je kubna funkcija, pa se duplanjem brzine uosmerostruči otpor zraka, što jest masu, ali nije ni blizu eksponencijalne funkcije kod koje se ne uosmerostruči, već kvadrira. Treba imati na umu da se tek oko 100 km/h otpor zraka izjednači svim ostalim gubicima, te da porastom brzine raste i pređeni put u jedini vremena, pa ovisnost energije po kilometru o brzini ne raste kubno, već kvadratno.
Što se tiče baterija, one također dobro podnose kratkotrajno povišene struje pražnjenja, pa kratki overload za pretjecanje ili ubrzavanje na konačnu brzinu neće značajno smanjiti domet.
a propos Leafa - ima max brzinu 144 km/h - oliti 90 m/h
inače eto jučer čuo za Renault Zoe - svugdje se može kupiti po principu:
auto platiš, bateriju iznajmljuješ na mj. bazi - samim tiime Renault je odgovorna za funkcioniranje baterije...
ali rvacki birokrati, ta specijalna vrsta, to ne mogu pojmiti, pa se kod nas (ne)može kupiti bez baterije tje cca 280 k kn moraš dati (minus poticaji), inače bi bio ispod 190 k kn...
P.S. A koliko je najam baterije?
Sve ok, nema tu nikakvog emotivnog elementa, htio sam samo pojasniti zašto je tako kako je.
Btw, kada smo već na temi, nešto smo pomiješali - naime, otpor zraka ipak raste s kvadratom brzine, a potrebna snaga s kubom zato što se dvostrukim povećanjem brzine isti rad obavi u pola vremena. Potrošena energija je na kraju samo pitanje gubitaka na savladavanju otpora, za istu udaljenost ćemo imati dio energije koji je u xna2 ovisnosti. Međutim, kod električnog motora i baterije omski gubici rastu s kvadratom jakosti struje, još jedna eksponencijalna krivulja na onu kubnu, a kako se baterija prazni i pada joj napon, održavanje iste snage traži još jedno povećanje struje i još veće gubitke što na kraju postaje nemoguće.
Međutim, ono gdje sam te želio ispraviti i očito još ne kopčaš je činjenica da kvadratna i eksponencijalna ovisnost nisu ista stvar. X^2 raste puno sporije od 2^x.
Pa to si i mogao napisati, kako si se zapetljao u otpor snagu i ostalo, tako sam i ja nastavio petljati. Prihvaćeno, naravno.
Ali daj mi onda ti znalče objasni po čemu da uspoređujem aute ako ne po snazi, momentu i vremenu ubrzanja?
Da ti netko napise da se sexao i da to i nije bas tako kako ljudi pricaju, da se potrosi puno energije i znoja da bi uzitak trajao samo desetak sekundi, bi li ti nastavio pricati da sex nije nesto bog zna sto jer si citao reviewe i usporedio specifikacije izmedju sexa i gledanja Netflixa i sve brojke ukazuju da je Netflix bolji? Daj se sjedni u elektricni auto, provozaj ga par sati i onda dodji pisati.
Tako je, ne mogu za novi auto. Jedino ako kupiš auto nakon što nijemcu istekne ugovor o poticaju. (mislim da kao i kod nas, nakon godine dana)
Mogu, ako ti Svabo zeli prodati. Najjednostavnije je naci nekog frenda Nijemca da ga nagovori.
ČEK ČEK ČEK. Pa tek sad vidim. Pa ta ELEKTRIČNA GOVNA imaju TOP SPEED 150km/h. Tu ikakva rasprava prestaje o tome kao funkcionalnom i ravnopravnom vozilu bilo kojem benzin/dizel ekvivalentu.
Ionako bi sva vozila trebala imati limitator na 140 km/h koji bi trebalo biti ilegalno skinuti. Nigdje ne smiješ voziti brže od toga, a i to je rijetko jer je na većini autoputeva ograničenje 130 i manje. Budale koje voze brže samo ugrožavaju sigurnost ostalih sudionika u prometu.
Trebaš negdje stići brže? Idi avionom.
eh, ali ovo nije ograničenje limitatorom, ovo je ograničenje kao rezultat maksimalne snage (opterećenja). Ja vozim po propisima i mnogi me prestižu na autocesti, ali top speed mog automobila je 235. Da imam auto kojem je top speed 150 vjerojatno bi mi ga bilo žao voziti preko 110-120 jer bi strahovao da će se raspast. :-)
Ogranicenje je limitirano limitatorom, naravno. Bez limita novi Nisasn Leaf moze ici oko 220-230 km/h.
Vi se tu svađate na forumu a lik iz Runovića kraj Makarske napravio EV koji sam stvara energiju!! Musk je na aparatima od kad je objavljena vijest
"Svoju tajnu ne mogu otkriti, ali je važno napomenuti da energija ne dolazi od ničeg, ne dolazi struja s neba, on sam sebi stvara energiju s kojom proizvodi energiju i utrostručuje je."
Vi se tu svađate na forumu a lik iz Runovića kraj Makarske napravio EV koji sam stvara energiju!! Musk je na aparatima od kad je objavljena vijest
http://dalmatinskiportal.hr/vijesti/genijalac-iz-runovica-mario-ljubicic--sustav-u-mom-elektromobilu-sam-stvara-energiju--a-ne-mogu-vam-otkriti-tajnu-kako-je-to-moguce/35470
"Svoju tajnu ne mogu otkriti, ali je važno napomenuti da energija ne dolazi od ničeg, ne dolazi struja s neba, on sam sebi stvara energiju s kojom proizvodi energiju i utrostručuje je."
Kaze, utrostrucuje energiju, a ima domet? KAKO TO?
Smatran da bi se svi ljudi odsad pa nadalje trebali angažirat koliko je to moguće te počet doprinosit zajednici i planetu. Krajnje je vrijeme da prestanemo mislit samo na sebe i svoje bližnje (ako i to u mnogim slučajevima), te da kontinuirano ulažemo dio svoje energije, vremena i sredstava za opće dobro, za planet i nadolazeće generacije. Baš svaki put kad se potrefi takva tema čujem 'briga me šta će bit za 100 godina', 'briga me za druge, ko su mi oni ?', 'šta me briga za nadolazeće generacije, neće me bit'. Teško mi je prihvatit da su mnogi od nas tako sebični, hladnokrvi i zapravo nerazumni. Takve izjave me uvijek dotuku, naprosto ne mogu to razumjet, ili barem ne mogu razumjet učestalost takvih stavova, kao da je takvo razmišljanje nekakav uvriježeni standard, nešto sasvim uobičajeno, ako ne i poželjno (inače su čudak, idealist i životariš u bajci s crvenkapicom). Nazad na poantu, bio/la ti znanstvenik, inženjer, fizikalac, distributer, političar, biznismen ili pak krajnji potrošać kakve god struke, uvijek postoji nešto šta možeš dat, način na koji možeš doprinit većem dobru, makar se disciplinira u bojkotu, a principi ti bili torba s alatom. Promjene pokreću pojedinci. Kao šta su u prošlosti pojedini katolički misionari propovjedali svoju religiju (nažalost) i samostalno prekrštavali cijele gradove i države, tako može bilo tko propovjedat ovakve nesebične vrijednosti te pokušat pokrenit plimu pozitivnih promjena u svojoj okolini, pa i šire. Sjetite se da je svega mali broj pojedinaca zaslužan za 20. i 21. stoljeće, a istovremeno organizacije, ogromne skupine ljudi za mnoga velika zla u prošlosti i gotovo sve ono šta danas ne valja u široj slici. Sebični interesi stvaraju na oko moćne grupe, ideali stvaraju kvalitetne individualce koji pokreću plime, koji bi kad bi se udružili imali moć da kažu 'Dosta ! Radili ste šta ste htjeli, ali nećete dokle bi htjeli'. Ljudi moji, samo odolijevajte kušnji i odbijajte sve oblike korupcije, bojkotirajte kad je potrebno, držite se jedni drugih, potičite se i surađujte kad bilo kojeg od vas okruže nevidljivi krakovi korupcije, i već ste puno napravili ! 'Even the smallest person can change the course of the future'.
Ta sebičnost (egocentričnost i egoizam) današnjeg čovjeka posljedica je potrošačkog društva. Svi te mame da ugađaš sebi, da na sebi ne šparaš, e da bi oni mogli ostvariti profit. Gotovo da je poročno biti skroman u prohtjevima, a smisao se života nalazi u "uživanju". "Carpe diem" (Iskoristi dan, ili - bolje prevedeno - Uhvati dan) ime je kafića u kojem je provođenje vremena sve samo ne ispunjenje ove latinske maksime. Ona naime dolazi od stoika, a znači: Nemoj da ti nijedan trenutak prođe beskorisno, jer život je kratak - sutra te možda neće biti. Stoga radi na sebi, uči, izgrađuj svoju ličnost, uzdiži se u filozofiji - što bi u praktičnom smislu značilo: teži za što većom emotivom zrelošću i životnom mudrošću. Sve dakle samo ne ubijanje dosade po birtijama.
ha čuj, primjerice kao roditelj dviju djevojčica vidim koliko se odnos roditelja s kojima dolazim u doticaj promijenio u odnosu kako ja doživljavam roditeljstvo, vidim i promjene u odnosu prema školi
i nebitan je tu kurikulum, čisto sumnjam da je bio bolji onaj s početka 80-ih dok sam ja bio u školi, nego jednostavno taj neki odnos prema školi - nekad je učitelj imao kakav-takav autoritet, nekad bi učenik kad napravi pizdariju došao doma i dobio šamarčinu od oca, danas tu šamarčinu nerijetko pokupi profesor - jer su i za roditelje i za djecu profesori postali sprdnja i objekt na kojem se istresa bijes i nezadovoljstvo, rijetko je to partnerstvo
isto tako te informacije dobijem i od socijalnih radnika s kojima sam povremeno u kontaktu, pogotovo od onih koji rade u staračkim domovima - upravo mi je sličnu štoriju pričala jedna socijalna radnica pred penzijom i po njezinom viđenju stvari, sve je više staraca u tom domu koje nitko ne obilazi godinama, staraca koje obilazi i izvan doma i koje djeca sve više zanemaruju ili čak zlostavljaju - ne iz prirodne zloće, nego jednostavno iz manjka poštovanja i sukladno tome frustraciji zbog staračkih problema za koje ne žele znati, a to su prije par desetljeća mogli nabrojati na prste jedne ruke... bar tako kaže ona, jbga
nije to samo kod nas, nedavno sam čitao neko otvoreno pismo jednog poznatog šveđanina, koji je malo pojasnio zašto je danas švedska u sve većim problemima (da me ubiješ, ne mogu se sjetiti izvora tog pisma), i otprilike je slično ovome što sam naveo - sve veća sebičnost novih generacija, očekivanje da će im se stvari poslužiti na tacni, nevoljkost i nesposobnost suočavanja s problemima te upravo ta sebičnost koja se najgore oslikava na odnosu prema obitelji, bilo djeci ili roditeljima, koji postaju sve više smetnja, a ne obaveza koju uzimaš pod normalnu
Ljudi su uvijek isti, samo se vrijeme mijenja. Moderno vrijeme nas je razmazilo, nekoga više - nekoga manje. Koliko god nam je današnja tehnologija olakšala život u mnogočemu, toliko je i pojačala mnoge naše slabosti i nedostatke. Mnogi smatraju da živimo u najboljem vremenu (makar zadnjih 15 godina), no ja se s tim nikako ne mogu složit, na mnogo toga se gleda crno-bijelo i uzima zdravo za gotovo. Često pomislim da se ne uklapam u ovo vrijeme, dok pucneš prstima dao bih internet i tehniku u zamjenu za neka stara vremena. Danas razum i sentiment moraš tražit svjetiljkom usred bijela dana.
Dosta je ciničan i tužnjikav komentar, no nije mi namjera sudit i generalizirat, samo ukratko rečeno smatram da smo se previše razvili za svoje dobro, uzimamo više nego šta dajemo i time si skraćujemo rok trajanja, a i kvalitetu bivanja u užem i širem smislu. Imamo izbor, a biramo distopiju dok mjesta za napredak ima u neograničenim gabaritima.
Upravo suprotno. Ljudi danas kupuju jeftine dizele računajući kako dizel drži cijenu, a kad ih zabrane nećeš ih moći ni pokloniti nekome. Upravo zato ih se Nijemci rješavaju dok još nešto mogu dobiti za njih.
lol daj realne podatke da vidimo koliko ih se rješavaju
Sad će tek krenuti prava rasprodaja:
A glupi novinar još nutka ljude da kupuju to smeće.
Znaš da sam pobornik električnih automobila, ali obzirom da ih nema za prosječnog hrvata, rabljeni dizeli su jednako dobri kao i novi samo višestruko jeftiniji. Kad bi država opalila još veće dadžbine po CO2 da isfofrsira male aute, gdje bi nam bio kraj...
Novi ipak manje zagađuju, a kad se nakrcamo dizelima država ih neće moći zabraniti, jer ih neće više imati tko kupiti. Ovo je kao da kupujemo jeftine termoelektrane na ugljen.
CO2 je manji poblem od NOX, ali slažem se da bi trebalo destimulirati velike aute.
Da struja postane besplatna? Odlično.