A jel znaju parkirat bočno?
A jel znaju parkirat bočno?
Mislim da to sada svi noviji auti mogu.
Ukratko, kada vidite „špajz-kartu“ problema koji još uvijek muče najnapredniji AI algoritam za vožnju vozila u realnim gradskim uvjetima, shvatite koliko je histeriziranje o opasnostima umjetne inteligencije koja će nas porobiti – besmisleno
Polako. I taj će se algoritam usavršiti, nisu ni tuneli po autoputu ofarbani preko noći nit je Rim sagrađen u tom vremenu. Vjerujem u umjetnu inteligenciju, osim toga ovaj članak je pisao alternativni Drago jer je pravog uklonio Schwarzenegger koji se vratio iz budućnosti kako bi uklonio autore koji su pravovremeno ukazivali na opasnost prevrata od strane AI.
Treba ubaciti samo par redova koda objekt.coming case ="krkan" : wait() case : "pichkin" dim as ..... : go() i skrećeš lijevo bolje nego Čačić u Mađarskoj.
Ovo je još zanimljivo:
Dokazuje to primjer Waymoa, Alphabetove tvrtke koja se parniči s Uberom, ali je poznatija po tome što se sprema u SAD-u do kraja godine pokrenuti prvi taksi-servis s posve autonomnim vozilima.
Baš me zanima što su ovi prebacivali Uberu, slanje vozača koji hrane obitelj na burzu? Jedva čekam da ti prazni bezvozačni taxiji dođu kod nas, čim srede potrebne papire (šahovske certifikate itd) da vidim onoga sa Zračne Luke, koga će prebit kad mu otme klijenta.
Ali ne mogu svi vozaci.... ;)
dakle, ai je i dalje prirodna plavuša pofarbana u smeđe/crno. odmah mi pade šum sa srca.
- opet će UK biti lijeva? Kružni tok, svako selo kod nas ako je gradonačelnik imalo narcisoidan, ima bar jedan. Nikud ne vode, nema AIa.. nema inteligencije, ali ima kružnog toka. Imam tako jednu seosku cesticu, puteljak (dvije trake u smjeru, autobusne stanice.. kružni tokovi) .. kilometar u ništa, raste trava na stanici. AI tu ne fercera ali ako u Phoenixu bude problema s pješacima, može na tu cestu, nema šanse zgazit zeca, muhu, kamoli pješaka.. veća pustinja od Arizone. .. i dva (ne jedan!) kružna toka. To naravno, nitko (lucidan) ne može vjerovati.. to se mora osobno doživjeti, spoznati. AI? Selo moje malo :))
Usamljeni programer razvija sebi curu, pa greškom krivi firmware flashao u auto...
Šalu na stranu, ako im je ovo problem, kako bi se tek snašli na Splitskim križanjima s famoznom dopunskom za lijevo.
Umjesto da se kafanski/kaficki komentira AI mozda bi bilo dobro cjelokupnom citateljstvu objasniti na koji nacin radi i kako se programira ista. Kolicina detalja i poveznica koja je potrebna da bi se shvatila neka domena je uistinu velika i tu je za sada najveci problem mapiranja dovoljno kolicine podataka s kojima algoritam aka umjetna inteligencija moze da radi.
Siguran sam da bi 10ak top bug forumasa rjesilo problem koji ima Google sa autonomnim vozilima u roku 6 mjeseci. Mozda da organiziras radnu skupinu na forumu.
A nije da se traži kopanje bunkera ili žrtvovanje djevica, već se samo potiče rasprava. Ono, priča se o svakakvim glupostima, od nogometa do Star Treka, ali nemojmo o etici umjetne inteligencije, TO je nepotrebna tema.
A nije da se traži kopanje bunkera ili žrtvovanje djevica, već se samo potiče rasprava. Ono, priča se o svakakvim glupostima, od nogometa do Star Treka, ali nemojmo o etici umjetne inteligencije, TO je nepotrebna tema.
Ne zaboravi elektricna vozila, to je sve muljanje.
Sa ovom primjedbom se apsolutno slazem sa autorom. Toliko nas plase sa umjetnom inteligencijom a to je realno zadnja napast koja bi mogla presuditi čovječanstvu.
Očit je trend konstantnog pogorsanja situacije na planetu jer svako novo desetljece je nesigurnije od onog prethodnog, zemlja je sve zatrovanija, gladnih usta je sve vise a samim tim rizik od svih vrsta sukoba proporcionalno raste. U takvom okruzenju ne samo da ce doci do stagnacije u znanstveno-tehnoloskim istrazivanjima i inovacijama vec ce i ono sto smo stvorili do sada degradirati. Ono sto posebno brine su takve nerealne procjene od opasnosti umjetne inteligencije koje daju znanstvenici sa visokom reputacijom poput Stephen Hawkinga. U novije vrijeme taj čovjek nize same bisere poput npr procjene da postoje izvanzemaljci koji su agresivni i samo čekaju da nas uniste-kao da su mu se spustili u dvoriste i ispricali sve njihove planove. Kako tom čovjeku onda vjerovati kada govori o postanku svemira
vjerovanje (vjera) je stvar osobe, nema veze s AIem, dok Hawkins možda lud, možda mrtav.. ipak je 'netko', neovisno slažem li se s njim (u svemu) ili ne. Što god da kaže, razmisliti, ne samo odbaciti. Za razliku od naših trabunjanja.. :))
Problem s AI, vozilima.. nema operatera :))) to je RL.
Dobro je ponajbolji sin naseg roda to otpjevao... "Nemoj ići lijevo na križanju staze. Tu ne ide niko svi se zvijeri paze"
Hawking npr kada govori o svemirskim fenomenima ja ga ne mogu osporavati jer je u tematiku nemjerljivo vise upucen od mene. nžNjemu na tom polju moogu parirati drugi znanstvenici. Medjutim kada je stvar po srijedi neke uobicajne logike tu se mogu ili ne mogu slagati,a uglavnom se ne slazem
Dobro je ponajbolji sin naseg roda to otpjevao... "Nemoj ići lijevo na križanju staze. Tu ne ide niko svi se zvijeri paze"
.. sude mu? :)
..,a uglavnom se ne slazem
-bravo. (nhf, zezam..). No što drugo na te silne argumente reč' .. :)) čavel v glavi! Ni ja se ne slažem, nit itko sa mnom, tako je to .. its a forum fičer i vivladiferance! (u jednom dahu, raspjevano..)
Po klasičnoj aristotelovskoj logici.
Po kojoj logici nam ne prijeti opasnost od godzille jednom u budućnosti? To se zove "argument iz budućnosti" (logička pogreška), dakle nepostojeći.
Mi za sada nemamo:
a) nikakvu samosvjesnu opću umjetnu inteligenciju
b) ikakav dokaz ili koncept po kojem je uopće moguće stvoriti je
Tema je, naravno, otvorena za raspravu, ali je od gotovo nikakve praktične važnosti za sadašnji stupanj razvoja umjetne inteligencije i od nikakve važnosti za stvarne trenutne probleme s umjetnom inteligencijom koji su puno prizemniji od etičkih pitanja koja bi si ona eventualno u nekoj dalekoj budućnosti jednom mogla postaviti.
Stvar je u nesrazmjeru percepcije javnosti koji su problemi umjetne inteligencije (dominacija nad ljudima) i stvarnim problemima koji su daleko tehničkiji i nemaju veze s time.
Sutra idem na AI2Future konferenciju (http://ai2future.com/), pa se nadam da ću zagnjaviti Jana Šnajdera koji predaje inteligentne sustave na FER-u i imati intervju s njime pa da vidite gdje je trenutno AI stvarno, a gdje ljudi misle da jest.
Križanja na kojima ti smiješ skrenuti lijevo kada je i pješacima zeleno su nešto najdebilnije šta postoji u prometu i nadam se da će ih izbrisati sa zemlje. U teoriji na takvom križanju ako je velika gužva ne možeš nikada skrenuti...
Mi za sada nemamo:
a) nikakvu samosvjesnu opću umjetnu inteligenciju
b) ikakav dokaz ili koncept po kojem je uopće moguće stvoriti je
..
..stvarno od onoga što ljudi misle.
- eh, kad bi to bilo tako lako (semantički).. ni sama terminologija, što to za koga znači, nije jasna. Po meni a) i b) stoje.. no po drugima, 'klaiću'.. a ljudi misle, svašta.
Možemo optužiti filmove za percepciju ljudi, maštu.. no tako se formira mišljenje, predrasude, ideje, pa i terminologija. Realno, teleforter (iz StarTreka) je samo CGI efekt, dok vrata otvara čovac.. boriti se protiv takvog mišljenja je uzalud, jer su dvije nespojive-nerazumljive kategorije (đabriš jezik suprotan razumijevanju, suprotno onome što sam jezik-riječi-terminologija treba biti). AI za sad ne postoji i nije moguć. To uvjeriti nekog funa STa je nemoguće .. jer eto, gore iznad se ne slaže s Hawkinsom oko tog jel su 'marsovci' opasni (ili benigni).. onak, ne slaže se. :))
A autonomne automobile već imamo na cestama, pa je i rasprava o 'dječjem vrtiću' na mjestu.
Kao što je i razmišljanje o postupanju s vanzemaljcima na mjestu, iako nemamo nikakve naznake da postoje. Zbog potencijalnog rizika bilo bi zgodno imati neki stav prije nego se nešto od svega toga dogodi, a za razliku od godzile, vjerojatnost ipak postoji.
ok, prijedlog protokola o postupanju s vanzemaljcima .. sad ćemo mi to.. :)
ponuditi ih, hranom i pićem... čime? Pršut ili žohari, voda, jamnica, radenska, gemišt, negazirano, šljiva (domaća..) i escajg ili kineksi štapići? Za lijevu-desnu ruku neovisno koliko udova imaju, imaju li usta-želudac, stolac. .. rezultat, protokol zastao u predgovoru nacrta :)) a još se nisam ni zagrijao.
Čisto kao primjer kako je besmisleno pripremati nešto prije konkretnog događaja, odnosno, inteligencija je upravo TO, primjeniš stečena znanja, iskustva, u hodu, prilagodiš se .. i nadaš se da će proći OK. Ne neki upis SQLa koji može odraditi calculator, to je inteligencija i zato ne postoji AI koji bi to mogao jer je u osnovi glupi, telefonski imenik, koliko god ga ukrašavali epitetima koji s ničim veze nemaju.
ok, prijedlog protokola o postupanju s vanzemaljcima .. sad ćemo mi to.. :)
ponuditi ih, hranom i pićem... čime? Pršut ili žohari, voda, jamnica, radenska, gemišt, negazirano, šljiva (domaća..) i escajg ili kineksi štapići? Za lijevu-desnu ruku neovisno koliko udova imaju, imaju li usta-želudac, stolac. .. rezultat, protokol zastao u predgovoru nacrta :)) a još se nisam ni zagrijao.
Čisto kao primjer kako je besmisleno pripremati nešto prije konkretnog događaja, odnosno, inteligencija je upravo TO, primjeniš stečena znanja, iskustva, u hodu, prilagodiš se .. i nadaš se da će proći OK. Ne neki upis SQLa koji može odraditi calculator, to je inteligencija i zato ne postoji AI koji bi to mogao jer je u osnovi glupi, telefonski imenik, koliko god ga ukrašavali epitetima koji s ničim veze nemaju.
A kako bi ti procjenio da li je netko na forumu AI ili prava osoba. Recimo ja sam oduvijek mislio da si ti neki knjigovodstveni software koji se oteo kontroli.
-ne ja sam električna ovca, jurcam žicama umjesto pašnjacima, upravo zato znam sve iz prve ruke (papka, pixel rendan u 3du) o AIu.. pitaj :)
Osoba je osoba, ako nema spol, rasu, (brkove, mustaške od djeda koji je brat bio čegevara i vučjak Totov), nego tipka, nešto.. nešto razumljivo? inteligentno? :))
uh uh.. moram rekompajlat odgovor, pojednostaviti, zar ne? :)
- osoba je osoba, ako ima inteligenciju.. i sve što s tim ide. Calculator nije osoba, mada 'zna' zbrojiti 2+2, nije ni abakus osoba.. to su samo kuglice, tranzistori, prekidači-brojači, odo kojih je prosječna ameba i njena buha eksponencijalno intelektualnije biće, pri tome čak nije kriterij citat iz njegoša ili šekspira, latinske deklinacije trpnog glagola 'kenjam' ili dubina pogleda (ono u očima ili grudnjaku).. AI, ako je umjetno nategnuti sinonim za lažno, bi bila lažan intelekt, zar ne? Tad je Calculator AI.
eto, ver, beta.02.
-ne ja sam električna ovca, jurcam žicama umjesto pašnjacima, upravo zato znam sve iz prve ruke (papka, pixel rendan u 3du) o AIu.. pitaj :)
Osoba je osoba, ako nema spol, rasu, (brkove, mustaške od djeda koji je brat bio čegevara i vučjak Totov), nego tipka, nešto.. nešto razumljivo? inteligentno? :))
Pogledaj komentare na dnevnim portalima, tesko da ces naci ista inteligentno. Botovi ili AS mogu komodno da napisu iste.
Još će puno bitova/žganaca AI morat pojest da dosegne opasnost koju čine ljudi.
Trebalo bi podrobno istražiti taj Waymo, da nisu možda tamo zalutali Hasabegović ili Bujanec.
Križanja na kojima ti smiješ skrenuti lijevo kada je i pješacima zeleno su nešto najdebilnije šta postoji u prometu i nadam se da će ih izbrisati sa zemlje. U teoriji na takvom križanju ako je velika gužva ne možeš nikada skrenuti...
U Splitu su tome doskočili tako da ti se nakon paljenja crvenog upali dopunska strelica za lijevo. Rezultat: redovito se nađe lik koji ne skuži da može krenuti lijevo i redovito se nađe redikul koji misli da može proći iako se strelica ugasila prije 10 sekundi.
Općenito, prema nekim eksperimentima, općenito u gradovima s pravilnom mrežom ulica, potpuna zabrana lijevog skretanja pozitivno utječe na protočnost prometa i štednju goriva. Desni krug koji napraviš kad moraš skrenuti lijevo potroši manje goriva od čekanja na semaforima i veći broj stajanja i ponovnih kretanja.
Križanja na kojima ti smiješ skrenuti lijevo kada je i pješacima zeleno su nešto najdebilnije šta postoji u prometu i nadam se da će ih izbrisati sa zemlje. U teoriji na takvom križanju ako je velika gužva ne možeš nikada skrenuti...
Zvučiš kao netko tko nema vozačku ili je bar ne koristi puno!?
Takva križanja postoje bar 50-60 godina i ne primjećujem da se puno drami oko njih. Više se drami oko rotora u Remetincu, da budemo iskreni.
Ni subjektivno ne vidim nekih većih problema s takvim križanjima.
A što se tiče teorije po kojoj nikada ne možeš skrenuti - totalna besmislica. Prvi auto na skretanju ući će u križanje i nakon što se istitraju svi kojima se crveno upalilo (vozila iz suprotnog smjera i pješaci) on tada obavlja svoje skretanje. Stoga, izjava "U teoriji ... ne možeš nikada skrenuti" je nonsens višeg reda.
U eri Interneta i općeg zaglupljujućeg liberalizma, ljudi se, napunjeni beskorisnim i nestrukturiranim informacijama, osjećaju tako nadmoćno inteligentni da zaboravljaju da su brojna postojeća pravila u prošlosti radili vrlo pametni ljudi.
Sve mi se aktualnijom čini izreka "Ukupna količina inteligencije na svijetu je konstantna, samo se povećava broj stanovnika."
Općenito, prema nekim eksperimentima, općenito u gradovima s pravilnom mrežom ulica, potpuna zabrana lijevog skretanja pozitivno utječe na protočnost prometa i štednju goriva. Desni krug koji napraviš kad moraš skrenuti lijevo potroši manje goriva od čekanja na semaforima i veći broj stajanja i ponovnih kretanja.
Iskusio u Americi na nekim opterećenim prometnicama gdje je to uvedeno zbog ubrzavanja prometa.
Moj subjektivni dojam je da smo mi, koji smo skretali lijevo, potrošili puno više vremena, puta pa time i goriva da dođemo tamo kamo smo htjeli.
S tim da u dijelovima SAD-a u kojima sam ja bio, dozvoljeno je skretanje desno na crveno (uz zaustavljanje kao na stopu) pa s vremenom čovjek već počne u glavi optimirati put na način "sad umjesto da tu skrenem desno pa onda lijevo, produžit ću ravno pa četiri puta skrenuti desno". No, to se isplati samo u nekim specifičnim slučajevima.
A što se tiče teorije po kojoj nikada ne možeš skrenuti - totalna besmislica. Prvi auto na skretanju ući će u križanje i nakon što se istitraju svi kojima se crveno upalilo (vozila iz suprotnog smjera i pješaci) on tada obavlja svoje skretanje. Stoga, izjava "U teoriji ... ne možeš nikada skrenuti" je nonsens višeg reda.
Zapravo, u teoriji zvuči dobro, ali u praksi ne funkcionira. U praksi, kad je gužva, broj auta koji uspije skrenuti u jednom intervalu je manji od broja auta koja dolaze do raskrižja i trebaju ići lijevo u tom istom intervalu, pa nakon nekog vremena se traka za lijevo napuni i počne blokirati traku za ravno. Ako su pri tom 3 trake, a ne 4, lijeva i srednja su blokirane vozilima koja skreću lijevo, odnosno, pokušavaju ući u traku za lijevo, a desna usporena jer vozila koja skreću desno moraju propuštati pješake (obično se iz te trake može i desno i ravno). Tako, zbog malog protoka u lijevo na kraju bude blokirano čitavo raskrižje. To sam u Splitu viđao čak i na križanjima s odvojenim semaforom za lijevo, ali kad nema strelice za lijevo, već propuštaš vozila iz suprotnog smjera, to je puno izraženije.
Dodatni problem sa skretanjem u lijevo bez strelice je to što se lako dogodi kriva procjena. Ti bi trebao krenuti tek kad vidiš da je onaj ispred tebe prošao pješački, u protivnom se može dogoditi da on stane propustiti pješake koje ti iz svoje pozicije nisi mogao vidjeti, a ti zapneš u križanju i kriv si ako te pogodi auto iz suprotnog smjera. Kad bi svi vozili strogo po propisu, na lijevom skretanju bez strelice bi u prometnom raskrižju moglo proći jedno auto. Vjerojatno je ta procjena rizika zbog koje uspije skrenuti više od jednog auta ono što muči AI.
Moj subjektivni dojam je da smo mi, koji smo skretali lijevo, potrošili puno više vremena, puta pa time i goriva da dođemo tamo kamo smo htjeli.
Stvar je u tome da se onome tko treba skrenuti lijevo to ne isplati jer kruži, međutim, to je zato što gledaš samo to jedno skretanje. Kad pogledaš uštedu koju si ostvario na drugim križanjima na kojima oni koji skreću lijevo nisu radili gužvu i usporavali promet, na kraju završiš u plusu.