prodaja@kockaikugla.com hr@kockaikugla.com vjeko.kovacicek@kockaikugla.com info@kockaikugla.com mail@kockaikugla.com webmaster@kockaikugla.com admin@kockaikugla.com kockaikugla.com web.kockaikugla.com www.kockaikugla.com

Bug Online

Komentar dana

Musk je muljator - vaš idući auto neće biti električni

Ugljikovodici su pravi šampioni skladištenja energije kojoj je lako pristupiti bez previše kompliciranih instalacija. Tako, primjerice, metan ima specifičnu gustoću energije od 15.416 Wh/kg, benzin oko 13.000 Wh/kg, a olovni akumulator samo 47 Wh/kg.

Ako se nadate boljemu od sada najnaprednije baterijske tehnologije, neke od verzija li-polimerskih akumulatora, one imaju energetske gustoće od 100 do 243 Wh/kh.

Sve ovo, naravno, na većinu nas nije imalo prevelikog utjecaja kada je prije devet godina na ceste izašao prvi Teslin električni automobil, Roadster. Željeli smo vjerovati da je to budućnost automobilske industrije – električni automobili od početka do kraja. Činilo se da sve to ima smisla i da tehnologija, ponajviše baterijska, treba uhvatiti priključak s vizijom Elona Muska, a ostalo će se sve posložiti kad ga drugi počnu pratiti.

Desetljeće kasnije, Tesla i dalje nema niti jednu godinu da je makar na običnoj, „pozitivnoj nuli“. Sve su završile s minusom, usprkos visokoj tržišnoj kapitalizaciji za koju čak sam Musk kaže da je totalno nerealna , a zadnja runda financiranja Tesle obavljena je izdavanjem junk dionica.

Pored svega toga, u devet godina konstantne besplatne reklame na TV-u, Internetu i novinama i statusu Muska kao tehnološkog mesije, Tesla je uspjela proizvesti ukupno oko 200.000 automobila, što je u odnosu na ostatak automobilske industrije, posebice američkih tvrtki, koje imaju veću mjesečnu prodaju samo na domaćem tržištu – smiješno malo.

Prije nekoliko godina izašla je i norveška studija ugljičnog otiska električnih vozila koja je pokazala da je njihov ukupni ekološki utjecaj daleko veći nego se u početku mislilo i da se električne automobile prije može promatrati kao izmještavače zagađenja iz gradova i s cesta, nego kao sredstva koja zagađenje uklanjaju. Naime, litijske baterije, laki i rijetki metali koji se u njima koriste, karbonski dijelovi – svi u procesu proizvodnje zahtijevaju veliki utrošak energije i nafte, a hoće li na koncu vrlo malu prednost od najviše svega 15-tak postotaka manjeg ugljičnog otiska imati električni automobil od benzinskog, najviše ovisi o tome da li se puni isključivo energijom iz „zelenih“ izvora.

Također, tehnologija je još uvijek takva da su električni auti vrlo skupi. Skupa je izrada samoga automobila, skupe su baterije. Dapače, toliko su skupe da sva ušteda na gorivu (struja je još uvijek jeftinija od benzina) ne može ni izdaleka u nekoliko desetljeća potencijalnog korištenja istog električnog automobila nadoknaditi razliku u cijeni.

Na jednoj od grupa korisnika Teslinog Modela S jedan vlasnik je zadovoljno zaključio da ga godišnje ovaj košta 17.900 dolara (pet godina otplata kredita), a da je na gorivu (sve u SAD-u) uštedio 300 dolara godišnje. Neki (mučki provokator, jamačno) mu na to odgovara da njega njegov obični benzinski automobil s potrošenim gorivom košta ukupno 7.000 dolara godišnje, pa samim neimanjem Modela S uštedi 10.900 dolara svake godine.

Pored skupoće i činjenice da litijske baterije u sve ovo vrijeme nisu postale kapacitetnije nekoliko redova veličina, koliko bi trebale da bi imale smisla za masovnu uporabu, činjenica je i da litija jednostavno nema ni izbliza dovoljno (barem u iskoristivim nalazištima) da bismo mogli svi prijeći na električne automobile s litijskim akumulatorima. U tom smislu daleko se vjerojatnijim čine električni automobili s gorivim ćelijama koje koriste vodik spremljen na 700 atmosfera, s tim da ostaje problem elektrolize, spremanja i transporta vodika koji je izuzetno hlapljiv i njegove male molekule s lakoćom napuštaju spremnike i kroz najmanje rupice.

A što s Teslom?

Najnoviji njihov električni automobil „za mase“ (je li zato toliko ružan?), Model 3 koji košta „samo 35.000 dolara“, zapravo ne košta toliko. Odbijte poticaje  i cijena s autopilotom i kapacitetnijom baterijom je zapravo 58.000 dolara, a čekat ćete ga, ako već davno niste uplatili predujam, koju godinicu dok ga nova Teslina tvornica ne proizvede.

Imamo li na umu da Tesla tek treba početi zarađivati, a istodobno i vraćati goleme kamate i s obzirom da se nova tvornica i dalje gradi i tek se treba uhodati – ideja o masovnom, dostupnom, jeftinom i općeprihvaćenom električnom automobilu kao zamijeni za klasične automobile nikad se nije činila daljom.

Usporedimo li tržište električnih automobila s ranim tržištem mobitela, jasno je da tehnologija nije ni izdaleka zrela. Da jest, SVI bi proizvodili električne automobile i stalno bi se otvarale nove tvornice električnih automobila, a trenutno ne samo da se to ne događa, nego etablirani igrači automobilske industrije ni ne pomišljaju značajnije ulagati u električne modele, već tek sporadično, iako ih političari uvjeravaju da je to prava stvar.

Ukratko, ne očekujte da će vaš idući automobil biti električni.

dodaj komentar

zadnji komentari na forumu (349)

Gorstak79 danas 10:10

Musk je muljator - vaš idući auto neće biti elektr

Ja bi najvolio kabi se upotribla zemljina gravitacija i ka neki odbijanac da se lebdi okolo......

grzzi jučer 13:04

Musk je muljator - vaš idući auto neće biti elektr

baterija smartphoneu danas traje nekoliko puta manje nego mobilnim telefonima 2007 ... samo za usporedbu. navikli smo se. što se EV kamiona tiče, to je jedna grana gdje će elektrifikacija kasniti dosta godina još, postoji niz problema sa snagom i kapacitetom baterija....

Sheldon Cooper Ph.D jučer 12:12

Musk je muljator - vaš idući auto neće biti elektr

Električni bus na jednom punjenju prešao 1772km Kontrolisani uvjeti i vožnja bez putnika ali svejedno, jako dobra distanca za jedno punjenje...

Visak jučer 10:13

Re: Musk je muljator - vaš idući auto neće biti el

@MrBlc Problemi postoje kod uvođenja svake nove tehnologije, no tipično je za naše podneblje da nailaskom na problem tvrdimo da je nešto neizvedivo. Na zapadu postojanje problema vide kao priliku da netko riješi taj problem i na tome zaradi. Dok mi palamudimo drugi osnivaju startupe koji će osmisli...

ihush uto 19.9.2017 23:38

Musk je muljator - vaš idući auto neće biti elektr

evo kako se to radi.. (druga tema, kamion)..-kamion, daleko više smisla u odnosu na starnu cijenu (omjer cijene klasičnog vozila i EV) i kilometraža koja se radi (kamion za red veličine više od osobnog vozila prosječnog korisnika).-uz kamion ide i gorivo za milion milja..-Musk najavljuje svoj kamion...

Je li spaljivanje ugljikovodika da bi se kao sporedni efekt tek manji dio energije pretvorio u mehaničko gibanje, a veći dio otišao „u dim“ odbojno? Jest, naravno, ali tehnologija je takva kakva jest

komentari dana

Hrvat dokazao – mobiteli uzrokuju rak

Mobilni Internet je sličan kocki i alkoholu, razara „tradicionalne hrvatske vrijednosti“ pa neka ljudi plate. danas

Demo s animiranim govancem govori baš sve o novom iPhoneu X

Apple je kao jednu od najvažnijih tehnoloških inovacija najskupljeg mobitela u povijesti predstavio mogućnost slanja govanca koje se smijulji putem poruka... 13.09

e-Građanin pred šalterom. Običnim.

Zašto se svugdje ne bismo jednostavno identificirali, nego nas stalno maltretiraju s osobnim dolaskom na šaltere i davanjem podataka koje smo stoput dali? 08.09

Tek sada se mobilnim operaterima izjednačio prihod od Interneta i razgovora

Po prvi put se prihod operatera u Hrvatskoj od pristupa Internetu preko mobitela izjednačio s prihodom od telefonskih usluga 07.09

Musk je muljator - vaš idući auto neće biti električni

Je li spaljivanje ugljikovodika da bi se kao sporedni efekt tek manji dio energije pretvorio u mehaničko gibanje, a veći dio otišao „u dim“ odbojno? Jest, naravno, ali tehnologija je takva kakva jest 06.09

Facebook određuje koje ćemo vijesti vidjeti, a koje nećemo

Facebook, kažu jedan od najdražih CIA-inih i NSA-ovih alata, najavio je da će na svaki način obeshrabriti propagaciju lažnih vijesti. Problem je jedino tko pljevi prave od lažnih? 04.09

„Seleb“ Elon Musk – što je i gdje krenulo po zlu?

Vjerojatno najpoznatije ime u svijetu hi-tech poslovnjaka danas, Elon Musk je postao slavan i među onima koje ne zanima samo tehnologija ili poslovne teme. Posljedice su tragikomične 31.08

Dvije godine u zatvoru bez presude zbog lozinke na disku. Nije Kina ni Koreja.

Što kada se zakoni iz predračunalnog doba susretnu s realnošću 21. stoljeća, kriptiranim diskovima i različitim tumačenjima značenja ustava i zakona? Netko uvijek završi u zatvoru 30.08

svi komentari

najčitanije

najkomentiranije na forumu