prodaja@kockaikugla.com hr@kockaikugla.com vjeko.kovacicek@kockaikugla.com info@kockaikugla.com mail@kockaikugla.com webmaster@kockaikugla.com admin@kockaikugla.com kockaikugla.com web.kockaikugla.com www.kockaikugla.com

Bug Online

Komentar dana

Ništa od novog bombardera za Rusiju, povratak Labudu

Par Labudova u prilazu...
Par Labudova u prilazu...

Iako se ranije ove godine činilo da u sklopu sveopće modernizacije ruske vojske koja uključuje značajna ulaganja u pješačko naoružanje i opremu (program Ratnik), novu oklopnu i samohodnu platformu Armata, nove raketne i zrakoplovne sustave, dolazi na red i nadogradnja strateške bombarderske avijacije PAK-DA bombarderom smanjene radarske vidljivosti. Ipak, čini se da novaca za to nema. Tako iako je u ožujku ove godine Tupoljev napravio nekoliko maketa ovoga zrakoplova– jednu u punoj veličini i nekoliko u manjim mjerilima, po svoj prilici se od toga za sada odustalo.
Maketa budućeg (možda) PAK-DA bombardera... hoće li stvarno tako izgledati? Tko zna.Maketa budućeg (možda) PAK-DA bombardera... hoće li stvarno tako izgledati? Tko zna.
Umjesto toga, javljaju vojni analitičari, Rusija je odlučila modernizirati Tupoljev Tu-160 Bijeli labud (rus. – Belij lebed), odnosno Blackjack po NATO klasifikaciji.

Radi se o najvećem, najbržem i najtežem strateškom bombarderu na svijetu, a koji je prvi puta poletio 80-tih godina prošlog stoljeća, a prije dvije godine koristio se u sirijskom ratu za uništavanje  ciljeva na zemlji uglavnom nevođenim („glupim“) bombama i za lansiranje krstarećih raketa s velikih udaljenosti.

Iako zapadni izvori zbog opće planforme i činjenice da ima varijabilnu geometriju krila često govore da se radi o kopiji američkog B-1 Lancera iz 70-tih godina prošlog stoljeća (općenito ne baš uspješan dizajn), radi se o bombarderu drugačije namjene – prvenstveno lansiranje raketa i krstarećih raketa s velikih udaljenosti te bitno drugačijih performansi. Od Lancera je gotovo dvaput brži i s upola većim doletom uz podjednaku nosivost naoružanja.
Kokpit Tu-160MKokpit Tu-160M
Ipak, iako je Amerika proizvela Lancera više od 100 komada, Sovjeti su imali vremena i novaca napraviti svega nešto više od 30 Tu-160 prije nego se federacija raspala, a opće besparica zavladala Rusijom. Trenutno ih je ruskoj u aktivnoj službi 16 i radi se o strateškom bombarderu sposobnom za lansiranje konvencionalnih i nuklearnih krstarećih raketa Kh-55 (NATO oznaka AS-15 Kent) dometa 2.500 kilometara što je uz dolet bombardera od preko 12.500 kilometara više nego dovoljno za lansiranje drugog udara na SAD. Naime, strateška bombarderska nuklearna avijacija prema doktrini iz hladnog rata upravo i služi tome da nakon početnog udara balističkim raketama da objema stranama vremena da razmisle i evtl. prekinu opće uništenje (međusobno i svijeta u cijelosti). Naravno, s padom SSSR-a činilo se da je Hladni rat za nama, kao i prijetnja općim uništenjem, ali, iznenađenje!, stvari nisu tako jednostavne i Hladni rat v 2.0 je s nama i atomske snage ponovo su dio međusobnog strateškog odmjeravanja snaga SAD-a i Rusije.

Za sada se, srećom, ne čini da će se to dogoditi baš idući ponedjeljak, ali Rusiji je u akcijama u Siriji postalo jasno da njihov najveći i najbrži strateški bombarder iz 80-tih ima bitnih ograničenja barem u operacijama nenuklearnog i nestrateškog tipa. Naime, Tu-160 nema mogućnost bacanja precizno navođenih bombi, bilo laserskim označivačem bilo GPS-om/GLONASS-om, pa se veći dio njegove uloge svodi na lansiranje dalekometnih i vrlo skupih krstarećih raketa zašto i jest zamišljen, ali se u praksi pokazalo da se radi o višestruko preskupom rješenju za poslove koje bi obavile i najgluplje bombe izbačene s visine van dometa PZ sustava sirijskih pobunjenika.

Stoga je odlučeno da se krene s programom modernizacije. Vjerovali ili ne, ali ovi bombarderi iz 80-tih su dobili nove navigacijske sustave u kokpitu, te poboljšane motore, ali oružni sustavi su kakvi su bili prije skoro 4 desetljeća.
Tu-160M sa četiri Kh-55 krstereće raketeTu-160M sa četiri Kh-55 krstereće rakete
Tako se iduće godine očekuje prvi let Tu-160M2 varijante s podrškom za korištenje precizne municije (laserski i GLONASS-om navođene bombe), a puna produkcija nove varijante starog bombardera trebala bi krenuti od 2021. Očekuje se da bi M2 verzija trebalo biti proizvedeno od 30 do 50 jer postojeći broj jednostavno ni izdaleka nije dovoljan za vođenje operacija a aktualnim kriznim žarištima uz zadržavanje statusa strateške nuklearne avijacije u odnosu na SAD.

Ima li ova odluka smisla, odnosno, je li velika pogreška što Rusija po svoj prilici neće financirati razvoj i gradnju PAK-DA bombardera?

Po svoj prilici, radi se o iznuđenoj odluci. Tupoljev od novoga bombardera smanjene vidljivosti (stealth) ima trenutno jedino nacrte i gore spomenute makete, razvoj bi vjerojatno trajao desetljeće, a krizna žarišta diljem svijeta ne posustaju i, dapače, lako je moguće da će ih biti i još i više. Također, pokazalo se da „nevidljiva“ avijacija više nije baš toliko nevidljiva kao što je to bila početkom 90-tih sada kada se znaju sve mane i mogućnost otkrivanja radarima koji rade u dugovalnom spektru.

Također, upitno je koliko podzvučno leteće krilo, koje bi bio novi PAK DA bombarder, ima smisla sada kada SAD po svoj prilici ima mogućnost lansiranja strateškog naoružanja iz svemira (vojni shuttle X-37B koji godinama operira, za sada samo probno), čemu Rusija kao pandan ima klasične interkontinentalne balističke rakete, a za lokalne sukobe jednako dobro može poslužiti i Tu-160 M2.
Američki vojni shuttle X-37BAmerički vojni shuttle X-37B
Ukratko, Rusija sada radi ono što bi SSSR napravio prije 30 i kusur godina da se nije raspao i da je imao sredstava – nastavlja držati korak s SAD-om u globalnoj ravnoteži straha.

 
dodaj komentar

zadnji komentari na forumu (13)

Stric_Jura čet 13.7.2017 12:00

Ništa od novog bombardera za Rusiju, povratak Labu

Za Armatu je sad postavljen 125 mm top nove generacije koji ima V0 cca 2100 m/s, jer među ostalim više nema ekstraktor dima ( posada NIJE u kupoli, pa vent može izbaciti dim iz zdenca kojim se spuštaju u tijelo tenka) a trenutno eksperimentalni 152 mm top ima V0 1980 m/s, s padom na 2 km na 190...

warhammer sub 24.6.2017 10:56

Ništa od novog bombardera za Rusiju, povratak Labu

hladni rat bez dogovora velesila o podijeli interesnih zona u Europi,poput onih u Jalti ili Potsdamu sto se postivalo ;  dogadjaji u Grckoj(komunisti zgazeni) ,Cehoslovackoj i Madjarskoj(antikomunisti zgazeni) gdje su ,,revolucionari,,prepusteni sami sebi i na nemilost terora aktualnih rezima&n...

PzKpfw sub 24.6.2017 10:40

Ništa od novog bombardera za Rusiju, povratak Labu

Iako nisam stručnjak za vojnu tehnologiju, volim čitati o istoj, jer su sve to prava čuda dostignuća ljudskog umijeća intelekta i fizičke snage.RF mora držati korak sa konkurencijom, jer ako nemaš vojnu moć, nemaš ni političku. Naime, nitko se ne boji prazne puške. Iako, možda nije jednaka sa k...

Ges sub 24.6.2017 09:24

Ništa od novog bombardera za Rusiju, povratak Labu

nije li zastrašujuće kako ljudi mirno prihvaćaju da se opet nalazimo na rubu potpunog uništenja? ono ko da gledamo utakmicu il neku igricu il nešto što je samo tamo u ekranu, daleko od naše svakidašnice......

memulica sub 24.6.2017 09:15

Ništa od novog bombardera za Rusiju, povratak Labu

PAK-DA ionako nije bio ozbiljan projekt, koji je više služio za trolovanje NATO obavještajaca     ...

Trenutno najveći, najteži i najbrži bombarder na svijetu, ruski Tu-160 (Bijeli labud) koji je s Ruskom avijacijom od 80-tih i doba SSSR-a, opsluživat će Rusiju i u vremenima koja dolaze

komentari dana

Je li dobro zabranjivati i e-cigarete?

Pratite li zbivanja u Americi gdje je pušačima odavna zabranjeno pušenje na manje-više svim javnim mjestima, primijetili ste da će im sada zabraniti i e-cigarete. Ima li to smisla? 26.10

Seks i alkohol danas su koštali karijere Roberta Scoblea, najpoznatijeg tech blogera na svijetu

Najprije ga je za seksualno zlostavljanje prozvala u jednom tekstu kolegica tech novinarka, a onda su to potvrdile i brojne žene iz tech industrije, pa je poznati Scobleizer sve priznao i - nestao... 24.10

svi komentari

najčitanije

najkomentiranije na forumu