prodaja@kockaikugla.com hr@kockaikugla.com vjeko.kovacicek@kockaikugla.com info@kockaikugla.com mail@kockaikugla.com webmaster@kockaikugla.com admin@kockaikugla.com kockaikugla.com web.kockaikugla.com www.kockaikugla.com

Bug Online

Komentar dana

Smrt trgovačkog putnika

Pad 'organskog dohvata' (dakle besplatnog) za statuse na Fejsu
Pad "organskog dohvata" (dakle besplatnog) za statuse na Fejsu

Ne, možda je točnije: Facebook je sve beskorisniji kao alat za promociju. Ili, još kraće: Facebook je sve beskorisniji.

Zadnjih godinu dana konstantan je trend pada dohvata (reach) statusa i objava na stranicama tvrtki, odnosno onome što Facebook zove "fan pages" ili jednostavno "pages". Ako čitate ovaj tekst vjerojatno ste korisnik Fejsa i poznate terminologiju, no za one koji to nisu ipak da pojasnimo (veterani Fejsa začepite nos i preronite naredni pasus). Dakle privatna stranica se zove "profil" i na nju se povezuju ljudi koji se zovu "prijatelji" (friends), čak i ako vam u stvarnom životu to nisu, to je jednostavno takav termin. Ukoliko ste odobrili pretplatnike (subscribers ili followers) oni mogu pratiti vaše javne objave, kao privatne osobe.

Ukoliko, međutim, imate tvrtku, ma kako veliku ili malenu, ukoliko ste freelancer, samostalni umjetnik, fotograf, sportaš, imate bend ili slično - Facebook već godinama preporuča da otvorite "fan page", dakle stranicu, a ne običan profil. Prednosti fan pagea nad običnim profilom, za komunikaciju s većim masama "sljedbenika" su zaista brojne - ili su bile brojne. Na raspolaganju imate alate za marketing i promociju - iako je jako dvojbeno koliko su zaista korisni - zatim kvalitetnu statistiku vaših followera, fanova, pretplatnika, sljedbenika ili kako ih god želite zvati, a tu je i detaljna statistika vezana za svaki vaš post ili status.

Logično je pretpostaviti da, ako na primjer imate bend, i njegov "fan page" ima 1000 sljedbenika, pa vi objavite termin narednog koncerta u statusu, da će to vidjeti svih 1000 sljedbenika, zar ne? Nažalost, ne - ni blizu, zapravo. Taj broj, koliko ljudi zapravo vidi neki post naziva se "reach" (dohvat, ili vidljivost). Reach za postove u konstantnom je padu godinama, a posebno radikalno nakon svakog redizajna ili pretumbacije. Trenutno, ako imate bend iz primjera, vaš status vidjet će manje od 10% pretplatnika, fanova ili čega već. Pad dohvata na privatnim stranicama je vjerojatno sličan, ali obični profili nemaju statističke alate pomoću kojih to možete vidjeti. Fejs nudi rješenje - "pogurajte" post (boost) za sitnu cijenu od 4, 10 ili 1000 eura - i vidjet će ga stotine, možda i milijuni.

BTW, isprobavao sam boost na svojoj stranici za fotografije i rezultati su bizarni - dolje uistinu iskoči brojka o silnim desetinama tisuća "gledatelja" ali se količina lajkova i interakcije uopće bitnije ne mijenja. Ovo je pak povezano s problemom beskorisnosti lajkova i lajkera na Fejsu, što je donekle izdvojena tema koja se naslanja na ovu, i koju su analitičari strpljiviji od mene već detaljno obradili.

Facebook je dakle smislio sjajan model - svaki profil ili stranica su nominalno besplatni, no ako kao firma, band ili foto studio želite "fanove" prvo trebate platiti oglašavanje na Faceu, a čak i kad te fanove skupite, ako želite da oni zaista vide što objavljujete, trebate dodatno platiti promociju svakog pojedinog posta, i uz sve manju efikasnost u svakom pojedinom koraku ovog besmislenog procesa. Zašto besmislenog? Pa zato, jer promocija u smislu marketinga možda i ima smisla, ali da proizvođači sadržaja (content creators) plaćaju objavu sadržaja - uistinu nema. U starom modelu to bi bilo kao da novinari i fotografi plaćaju izdavaču novina za samo pravo da objave tekst, a onda još plate dodatno za svaku stotinu ili tisuću čitatelja koje "dohvate".

Neki brane Facebook - kažu kako je zadnjih godina jednostavno naraslo sve na Fejsu - broj korisnika, stranica, lajkanih stranica od strane svakog pojedinog korisnika - jedino je prostor na stranici ostao isti. U beskonačnom takmičenju za ograničeni prostor, korisnik vidi sve manje sadržaja na koji se "pretplatio", a autori stranica sve manje postova mogu plasirati na zakrčene zidove i info stranice svojih korisnika. Plaćanje za bolji položaj nužno je zlo, kažu ti apologeti Fejsove politike. Ovo, u krajnjoj liniji i nije bitno. Bilo s ovim, ili nekim drugim razlogom, Fejs kao sredstvo besplatne promocije pripada prošlosti. Ne, stani, Fejs kao sredstvo promocije pripada prošlosti. Privatni profil zeka peka i oslanjanje na prave prijatelje i to je to. Ostalo zaboravite osim ako niste Coca Cola i spremni plaćati barem 100 eura za "boostanje" svakog statusa.

dodaj komentar

zadnji komentari na forumu (14)

Shagmans2 čet 10.4.2014 00:36

Smrt trgovačkog putnika

Facebook nije bio beskoristan. Vecina ljudi je pored manjeg broja prijatelja (normalni nemaju vise od 200-300 prijatelja) lajkovala i stranice koje iz zanimaju, vecinom medije. Takdoje na FB postoji opcija da se sakriju postovi koji vas ne zanimaju. Vecina ljudi je na FB dolazila jer ga je koristila...

Ajar sri 9.4.2014 20:47

Smrt trgovačkog putnika

predivno rečeno i sumira bitno: facebook je beskoristan. no ipak postoji zbog kojekakvih individua koje ovako ili onako žele svoju sramotu podijeliti sa svijetom (vidi kako sam uhvatila muža! vidi, napokon sam trudna! vidi mi mačku/psa/žirafu/nilskog konja, gujcu, ajmo osnovat protestnu grupu protiv...

KIKI3ooo sri 9.4.2014 18:26

Smrt trgovačkog putnika

Is osobnog iskustva mogu reći da sam imao dosta posla sa fejsa. Ali to je g... k... kad se usporedi sa drugim metodama oglašavanja. Evo jedan banalan primjer :D Jednom sam, stavio reklamni pano kraj plesnog podija, tada uber popularne diskoteke jednog beach resorta, u Second Life virtualno...

Rain Man sri 9.4.2014 16:44

Smrt trgovačkog putnika

Derek sa Veritasium-a je isto obradio tu temu. Recimo inicijalan reach od 10% sljedbenika neke "like" stranice raste kako ti pocetni (unutar 10%) dalje sheraju i lajkaju odreden post. To je super ako je svaki sadrzaj veoma interesantan ili su svi clanovi neke like stranice aktivni clanovi i stalno d...

knight sri 9.4.2014 15:26

Smrt trgovačkog putnika

Meni iz Olegovog teksta nije jasan zakljucak zasto je privatni profil bolja opcija od stranice (nevezano za pomenute nedostatke stranice).Zasto probranim prijateljima ne mozes "isporuciti" sadrzaj preko stranice (jer doseg ni na profilu nije 100%)?  I zasto nemati stranicu, zbog pomenutih predn...

Facebook je sve beskorisniji kao alat za promociju za male firme i freelancere

komentari dana

najkomentiranije na forumu