prodaja@kockaikugla.com hr@kockaikugla.com vjeko.kovacicek@kockaikugla.com info@kockaikugla.com mail@kockaikugla.com webmaster@kockaikugla.com admin@kockaikugla.com kockaikugla.com web.kockaikugla.com www.kockaikugla.com

Bug Online

Komentar dana

Što je sve Nvidia uspjela izvući iz Frostbitea u novom Mass Effectu?

Nova igra iz popularne Biowareove SF franšize Mass Effect objavljena je sredinom prošlog mjeseca, a popratila su je brojne kontraverze od kojih je najznačajnija neoubičajeno loša kvaliteta animacija lica svih karaktera, uključujući i onog odnosno onu kojeg vodi sâm igrač. Ljudi iz Biowarea svjesni su problema, pa su najavili da će igra u sljedećih dva mjeseca biti popravljena serijom softverskih zakrpa temeljenih na žalbama i željama igrača. To je pak s druge strane ponukalo neke novinare da još više iskritiziraju Biowarea zbog slanja nedovršenog proizvoda na umnažanje i distribuciju. Polygonov Ben Kuchera tako piše da je Mass Effect: Andromeda zapravo "early access" igra koja je igračima prodana pod AAA naslov. Da je Bioware prevario kupce jer će onaj tko bude igrao Andromedu za dva ili tri mjeseca imati mnogo bolje i kompletnije iskustvo nego netko tko ju je po paprenoj cijeni prednaručio i posljednjih 10-ak dana u nju "upucao" desetine sati svoga slobodnog vremena.

 

No, kao što ste mogli zaključiti iz naslova, tema ovog članka nije Andromedina igrivost već performanse i specifična implementacija Diceovog Frostbite 3 3D enginea koji je u ovoj igri po prvi puta implementiran pod posebnom paskom Nvidijinih inženjera.

 

Što su time vlasnici GeForce kartica dobili? U prvom redu optimalne performanse na svojim GeForce karticama, pogotovo ako se koriste dvije ili više njih u SLI polju, budući da je Nvidija na dan objave igre objavila i novu verziju svojih drivera s optimizacijama za Andromedu. Podešavanje optimalnih performansi u igri trivijalan je postupak uz pomoć Nvidijinog alata GeForce Experience, koji skenira igre instalirane na vašem računalu te za svaku predlaže optimalne postavke na bazi hardvera koji mu je na raspolaganju odnosno brzinekomponenti vašeg računala.

 

Nvidia s novim Mass Effectom posebno gura podršku za HDR te integraciju alata Ansel koji je namijenjen hvatanju vrlo kvalitetnih i imerzivnih screenshotova iz podržane igre. Ime Ansel inače dolazi od imena američkog fotografa Ansela Adamsa, koji je poznat po svojim monumentalnim pejzažima sjeverno-američke divljine.

Trenutno je HDR dostupan uglavnom na novoj generaciji monitora kao što je ovaj Samsungov, spomenut u tekstuTrenutno je HDR dostupan uglavnom na novoj generaciji monitora kao što je ovaj Samsungov, spomenut u tekstu

Tehnologija HDR s Mass Effectom doživljava svoju premijeru kad je riječ o Frostbite engineu. Iako i Diceov Battlefield 1 rabi jednak engine, u njega nije imeplementirana podrška za HDR. Premda bi se moglo zaključiti  da HDR funkcionira isključivo na Nvidijinom hardveru, u stvarnosti podršku za ovu tehnologiju nude i Radeon kartice. Nvidijina prednost je u tome što imaju osjetno jače grafičke kartice, pa lakše mogu pogurati Andromedu s HDR-om na vrlo visokim razlučivostima u kombinaciji s visokom kvalitetom prikaza. S HDR-om je moguć značajno bolji prikaz boja i osvjetljenja na ekranu, mnogo bliži onome što vidimo u stvarnosti nego što je to prije bilo moguće izvesti.

 

No, kod korištenja HDR-a u Andromedi i drugim naslovima (primjerice Shadow Warrior 2), grafička kartica je zapravo manji problem jer je nužno imati i kompatibilan ekran. HDR monitora danas ima jako malo i podrška je uglavnom ograničena na skuplje TV uređaje. Samim time ako želite zaigrati Andromedu u HDR-u, nužno je imati odgovarajući TV – primjerice Samsungov novi QE65Q7CAMTXXH, 65-inču beštiju s 4K HDR ekranom temeljenom na Quantum Dot tehnologiji.

Ansel u akcijiAnsel u akciji

Ono što svi vlasnici GeForce kartica mogu iskusiti je Ansel. Ovaj doista zanimljiv alat (posebice zanimljiv svim ljubiteljima fotografije) pokreće se u igri pomoću kratice Alt + F2. Nakon pritiska tipki akcija na ekranu se zamrzava, a igrač dobiva mogućnost kretati se po sceni iz perspektive virtualne kamere kojoj možemo podešavati širinu objektiva te nagib. Moguće je podešavati i neke fotografske parametre kao što su razina kontrasta ili svjetline, a tu je i nekoliko filtara koji, ako se nas pita, nisu baš osobito upotrebljivi.

Najzanimljivi aspekt Ansela su bogate mogućnosti snimanja različitih vrsta datoteka. Naime, osim klasičnog screenshota na trenutnoj razlučivost ekrana (odnosno razlučivost na kojoj se vrti igra), možemo snimiti super resolutionscreenshot koji može biti do 16 puta više razlučivosti u odnosu na originalnu razlučivost. Snimanje ovakvih screenshotova hardverski je iznimno zahtjevno. Primjerice, ako se igra originalno izvodi u 4K razlučivosti, maksimalno velik super resolution screenshot ima razlučivost 61.440×34.560 piksela za što je pri snimanju potrebno odvojiti 28,2 GB kapaciteta na disku. Konačna datoteka "teška" je pak 1,1 GB. Ansel ovakav screenshot snima tako da napravi preko 900 zumiranih screenshotova na normalnoj razlučivosti te ih potom kombinira u golemu sliku. 

Puna slika super rezolucijePuna slika super rezolucijeZumirani detalj na leđima lika koji lebdi s iste slikeZumirani detalj na leđima lika koji lebdi s iste slike

Na procesoru Core i7-6700K u kombinaciji sa SSD-om ovaj proces traje oko 5 minuta. Što će ikome ovakav screenshot? Pa ako ste strastveni igrač i fan neke igre, iz ovakvih datoteka mogu se napraviti brutalno atraktivni i lijepi golemi posteri kojim možete ukrasiti svoj dom.No, to nije sve. Ansel također nudi snimanje sferičnih panoramskih slika odnosno slika s kutem gledanja od 360°, stereoskopskih slika koje imaju 3D efekt kad se gledaju na 3D monitoru, televizoru ili VR naočalam te stereoskopskih 360° slika koje su savršene za gledanje na VR naočalama, uključujući i one koje su temeljene na umetnom mobitelu. 360° fotke mogu se pregledavati u specijaliziranim aplikacijama, ali fora je što ih možemo podijeliti i na Facebooku koji prepoznaje ovakve datoteke.

 

Brutalni zahtjevi


Sad kad smo se malo pozabavili s Nvidijinom tehnologijom koja prati novi Biowareov naslov, vrijeme je da analiziramo i performanse. Andromeda je baš kao i BF1 prilično zahtjevan naslova ako ste navikli igrati se na maksimalnim postavkama. Zapravo, čini nam se da je Adromeda čak i zahtjevnija budući da vrlo agresivno koristi opciju dinamičke izmjene razlučivosti dok ovu opciju BF1 nema.

Naime, samo Ultra preset ima razlučivost zakucanu na maksimalnu razlučivost monitora spojenog na grafičku karticu. Ako se koriste slabiji presetovi, automatski se uključuje i automatsko skaliranje razlučivosti – 1080p na profilu High, a 900p na profilu Medium. Koliko je igra zahtjevna najbolje se vidi po tome što čak i na brutalno moćnoj GTX-ici 1080 Ti, pri 4K i profilu High igra smanjuje razlučivost. Naravno, skaliranje je moguće isključiti ako se koriste custom odnosno ručne postavke što smo zapravo i mi napravili u našem testu kako bi vidjeli utjecaj ostalih parametara na performanse.

 

Andromeda nudi solidnu količinu postavki koje možemo podešavati s tim da mogućnosti odabira za većinu odgovaraju opcijama koje nude sami profili – dakle Ultra, High, Medium i Low. Kod postavki Ultra i High za zaglađivanje slike koristi se Nvidijin TXAA algoritam koji je dosta zahtjevan, no nudi vrhunsku kvalitetu prikaza. Na Medium postavki aktivira se pak klasičan FXAA koji pri kretanju odrađuje mnogo lošiji posao.

 

Za prikaz performansi koristili smo dvije kartice – novu GeForce GTX 1080 Ti Founders Edition čiju punu recenziju možete pročitati u travanjskom broju Buga, te osjetno stariju, jeftiniju i slabiju GeForce GTX 970 (u Gigabyteovoj izvedbi) koju, sigurni smo, masa igrača još uvijek ima u svojim strojevima. Obje kartice bile su priključene u Asusovu Z270 Strix ploču i sparene s Core i7-6700K procesorom, 16 GB memorije i SSD-om.

Kao što možemo vidjeti u priloženim grafikonima, pri 4K razlučivosti čak i Ti kartica nije dovoljna za postizanje preko 60 sličica pri sekundi na Ultra i High postavkama. Isključivanje TXAA algoritma ima golem utjecaj na performanse, pa na profilu Medium kartica puno bolje diše. Samim time, za igranje na 4K i maksimalnim postavkama preporučljivo je koristiti minimalno dvije GTX-ice ovakvog kalibra. GTX 970 na ovako visokoj pikselaži monitora nema što tražiti –framerate čak ni na profilu Medium ne prelazi 30 fps.

Prelazak na razlučivost 1440p donosi golem prostor za rast performansi i tu za GTX 1080 Ti nema zime, čak i na profilu Ultra. Ipak, za puno iskorištavanje mogućnost 144-hercnih G-Sync monitora potrebno je olabaviti postavke na profil High, pa tu performanse rastu na 133 fps. Zanimljivo je da s prelaskom na profil Medium nema osobitog rasta performansi jer Core i7-6700K na standardnom taktu postaje usko grlo sistema. Stari dobri GTX 970 ni s 1440p nema sreće, barem dok se ne primjeni profil Medium. Tada performanse rastu na solidnih 56 fps što je prihvatljivo za igranje ovakvog akcijskog naslova.

Naposljetku došli smo i do 1080p, zasigurno najpopularnije razlučivosti među igračima. GTX 1080 Ti na ovoj postavki nismo testirali jer nema baš previše smisla, no performanse su zasigurno preko 100 fps, bez obzira na profil. Ono što nas je zanimalo su performanse GTX 970. Ova se kartica u kombinaciji s brzim procesorom jako dobro nosi s Andromedom. Prosječan framerate na profilu Ultra je 54 sličice po sekundi, s minimumom od ugodnih 45 fps. Prelazak na profil High nema previše smisla jer je dobitak u performansama oko 10% i ne dobiva se previše na fluidnosti akcije. Za tako nešto potrebno je još više oslabiti kvalitetu prikaza, odreći se TXAA algoritma, čime dobivamo prosječan framerate od skoro 90 fps.

 

Samim time vidimo da najveći utjecaj na performanse zapravo ima razlučivost monitora na kojem se igramo (dakako, ako je ostatak hardvera jednak). To nije neka novost, no fascinantno je vidjeti da nazivno 4K kartice i dalje ne mogu gurati ovakve AAA naslove na 4K razlučivosti i maksimalnim postavkama pri zadovoljavajućoj brzini. Dakle za 4K monitore i dalje ima puno smisla kupiti dvije snažne kartice jer samo tada možemo biti sigurni da performansi neće manjkati.

 

Ako želite izbjeći problematiku multi-GPU rješenja optimalno rješenje je korištenje monitora manje razlučivosti. 1440p je dobar izbor, a možda još zanimljiviji su ultra-široki monitori s omjerom stranica 21:9 i razlučivosti 3.440×1.440. To nije 4K, ali i dalje izgleda mrak.

 

Ono što nas, a zasigurno i vas veseli je nezahtjevnost 1080p razlučivosti u odnosu na performanse modernih grafičkih kartica. Čak i GeForce GTX 970, kartica koju je danas preko malih oglasa moguće kupiti za nekakvih 1.200 – 1.300 kuna, fino radi pri 1080p u najmodernijim naslovima. 

dodaj komentar

zadnji komentari na forumu (13)

Angus_Young pet 7.4.2017 14:44

Što je sve Nvidia uspjela izvući iz Frostbitea u n

U neka davna vremena naslov ćlanka bi bio: Što sve game engine uspjeva izvući iz trenutno dostupnog hardwarea...

Floki pet 7.4.2017 12:51

Što je sve Nvidia uspjela izvući iz Frostbitea u n

A što onda reći kad je GTX 1080 na samom rubu iskorištavanja mogućnosti 144 Hz G-Sync monitora i to kod High postavki pri 1440 p.Ova Ti inačica ima za 20% do 30% više performanse.Skup sport i gotovo....

skorvy pet 7.4.2017 04:57

Što je sve Nvidia uspjela izvući iz Frostbitea u n

Ja imam finu GTX 970 karticu...

=xfact= čet 6.4.2017 19:17

Što je sve Nvidia uspjela izvući iz Frostbitea u n

Tomb rider podrzava dx12.alo? Zato larine cice tako dobro izgledaju. A tek kad pocme stenjat i dx13 proradi...

DuxCro čet 6.4.2017 18:07

Što je sve Nvidia uspjela izvući iz Frostbitea u n

Znači zato likovi imaju tako drvene animacije lica? Pate od frostbitea. ...

O novom Mass Effectu snimili smo nekoliko video-priloga za naš Youtube kanal, a u pripremi je i puna recenzija. U ovom ćemo se članku pak pozabaviti s grafičkim performansama

komentari dana

Hrvat dokazao – mobiteli uzrokuju rak

Mobilni Internet je sličan kocki i alkoholu, razara „tradicionalne hrvatske vrijednosti“ pa neka ljudi plate. 21.09

Demo s animiranim govancem govori baš sve o novom iPhoneu X

Apple je kao jednu od najvažnijih tehnoloških inovacija najskupljeg mobitela u povijesti predstavio mogućnost slanja govanca koje se smijulji putem poruka... 13.09

e-Građanin pred šalterom. Običnim.

Zašto se svugdje ne bismo jednostavno identificirali, nego nas stalno maltretiraju s osobnim dolaskom na šaltere i davanjem podataka koje smo stoput dali? 08.09

Tek sada se mobilnim operaterima izjednačio prihod od Interneta i razgovora

Po prvi put se prihod operatera u Hrvatskoj od pristupa Internetu preko mobitela izjednačio s prihodom od telefonskih usluga 07.09

Musk je muljator - vaš idući auto neće biti električni

Je li spaljivanje ugljikovodika da bi se kao sporedni efekt tek manji dio energije pretvorio u mehaničko gibanje, a veći dio otišao „u dim“ odbojno? Jest, naravno, ali tehnologija je takva kakva jest 06.09

Facebook određuje koje ćemo vijesti vidjeti, a koje nećemo

Facebook, kažu jedan od najdražih CIA-inih i NSA-ovih alata, najavio je da će na svaki način obeshrabriti propagaciju lažnih vijesti. Problem je jedino tko pljevi prave od lažnih? 04.09

„Seleb“ Elon Musk – što je i gdje krenulo po zlu?

Vjerojatno najpoznatije ime u svijetu hi-tech poslovnjaka danas, Elon Musk je postao slavan i među onima koje ne zanima samo tehnologija ili poslovne teme. Posljedice su tragikomične 31.08

Dvije godine u zatvoru bez presude zbog lozinke na disku. Nije Kina ni Koreja.

Što kada se zakoni iz predračunalnog doba susretnu s realnošću 21. stoljeća, kriptiranim diskovima i različitim tumačenjima značenja ustava i zakona? Netko uvijek završi u zatvoru 30.08

svi komentari

najčitanije

najkomentiranije na forumu