prodaja@kockaikugla.com hr@kockaikugla.com vjeko.kovacicek@kockaikugla.com info@kockaikugla.com mail@kockaikugla.com webmaster@kockaikugla.com admin@kockaikugla.com kockaikugla.com web.kockaikugla.com www.kockaikugla.com

Bug Online

Komentar dana

Treba li nam nakon dieselgatea i cobaltgate?

Prema pisanju Reutersa od petka, Volkswagen (za kojim se još vijori „dieselgate“ afera u kojoj je otkriveno da su deklarirane vrijednosti emisije štetnih plinova iz dizel-vozila bile fabricirane i čak su automobilska računala svjesno bila namještena tako da varaju na eko-testovima na tehničkim pregledima) sada traži pouzdanog dobavljača kobalta na dulji rok. Za one koji možda ne znaju, kobalt je ključan sastojak litijskih baterija kojega, zapravo, ne treba mnogo, ali omogućava izradu baterija daleko veće energijske gustoće nego kad ga nema.

Problem, pak, s kobaltom je da spada u rijetke i sada strateške elemente koji se primarno, oko dvije trećine svjetske proizvodnje,  rudari u DR Kongu, jednoj od onih država kojoj je isticanje „demokratskog“ u imenu siguran znak da od demokracije nema ni „d“, ali možda aspirira u tom pravcu. Ponekad.

Problem s kongoaškom rudarskom industrijom, posebice ovom kobalta i drugih rijetkih metala je da se radi mahom o robovskom radu djece, njih barem 40.000 prema podacima UNICEF-a. Za težak rad u rudnicima kobalta koji je neurotoksičan, a obično je povezan i s drugim toksičnim elementima i mineralima, djeca-rudari bivaju plaćeni oko 1-2 dolara dnevno, a nekada i – ništa.

Prema Reutersovoj vijesti, VW-ov poziv za sklapanje ugovora je sročen tako da je jasno da tvrtka ne namjerava kupovati kobalt nastao kao plod dječjeg i robovskog rada, ali tome ne treba pridavati neku stravično veliku težinu. Naime, prošlogodišnji članak Washington Posta na tu temu jasno pokazuje kako velike i poznate svjetske tvrtke svjesno kupuju robovskim radom izrudareni kobalt od posrednika, a ne direktno od rudarskih kompanija koje koriste robovski rad za eksploataciju ovog materijalai pretvaraju se da ne krše etičke norme koje nominalno postavljaju u vlastitom poslovanju. 

Iako kobalta ima i u drugim zemljama – Rusija, Kanada, Kina, Australija – trenutno je ogromna većina svog kobalta u litijskim baterijama upravo kongoanskog, robovskog porijekla.

Može li se uopće dobiti ovaj metal u komercijalnim količinama iz DR Konga na bilo kakav etički način, a bez političkog rješavanja dugogodišnje krize koja tamo vlada? Vrlo teško, a s obzirom da VW najavljuje ogromne količine baterijskih električnih vozila (tri milijuna komada do 2025. godine) za koja bi mu trebala od 24 do 36 milijuna kilograma kobalta (24-36.000 tona) od kojih će barem jedan dio sigurno dolaziti iz kongoanskog robovskog dječjeg rada jer odatle, naime, dolazi većina rudarenog kobalta. 

Možda nas u idućih deset godina čeka „cobaltgate“, koji se ionako trebao odavna dogoditi jer plodove dječjeg robovskog rada ionako svakodnevno koristimo u mobitelima u prijenosnicima. 

dodaj komentar

zadnji komentari na forumu (45)

tnakir ned 1.10.2017 14:12

Re: Treba li nam nakon dieselgatea i cobaltgate?

Ja non stop čitan Colgate i ništa mi nije jasno....

Jakovp ned 1.10.2017 09:22

Re: Treba li nam nakon dieselgatea i cobaltgate?

Nope, potpuno krive racunice i brojke, try again!...

F10EXX uto 26.9.2017 13:48

Treba li nam nakon dieselgatea i cobaltgate?

Pa nije problem u nafti nego u spaljivanju nafte i derivata. Nafta za ostale potrebe je sasvim ok, kao sirovina. Nekoc se i smece palilo na hrpi, danas znamo da je spaljivanje malo problematicno. Ista stvar s naftom.  Litij nije rijedak metal....

danen uto 26.9.2017 09:00

Treba li nam nakon dieselgatea i cobaltgate?

Dieselgate ili cobaltgate? Meni se sve čini da bi prelazak s dizela na elektriku moglo dovesti i do smanjenja potrebe za kobaltom. Kobalt je naime sastojak legiranih čelika, a njih bi lako moglo bisti i u dizel-motorima. Bilo bi lijepo da se neki strojar javi, pa da nešto o tome kaže....

Louis Pluto uto 26.9.2017 00:46

Treba li nam nakon dieselgatea i cobaltgate?

kad će uvoditi porez na mobitele ministar kujundžić se sigurno vodio idejom kako je rudarenje kobaltom za baterije u mobitelima štetno za djecu robove u kongu a ne idejom kako treba na bilo koji način napuniti proračun koji se nemilice troši na luksuz uhljeba nauštrb osnovnih životnih potreba ne uhl...

U skladu s proklamiranom električnom orijentacijom, njemački automobilski div Volkswagen traži pouzdanog dobavljača kobalta za njegova buduća vozila. Problem je u načinu na koji se kobalt rudari

komentari dana

Blade Runner 2049

Neo-noir estetika stavlja Blade Runner 2049 u sam vrh vizualnih postignuća, dok odmak od "herojskih" likova čini pravdu filmu i hrabar je potez koji ne donosi toliko financijski koliko filmski uspjeh. 11.10

VR, AR i MR – kratice su tu, a što će biti od svega nitko ne zna

Nedavno objavljena dva istraživanja o tržištu za VR, AR i MR uređaje daju vrlo različita predviđanja. A sve na osnovu istih podataka. Istina je da, zapravo, nitko ne zna. 09.10

Etički problemi umjetne inteligencije koja ne zna skrenuti lijevo

Koliko su besmislene priče o umjetnoj inteligenciji koja samo što nas nije porobila, govori primjer Waymoovih autonomnih vozila kojima problem predstavlja – skretanje lijevo na križanjima. 04.10

Kako su propale Zvjezdane staze

Od kultnog kempa visokih ideala i niske produkcije, do „ributanih“ akcijskih filmova golemog budžeta i nastavaka koji gaze fiktivnu povijest i kanon, Zvjezdane staze njihov tvorac ne bi prepoznao 27.09

Treba li nam nakon dieselgatea i cobaltgate?

U skladu s proklamiranom električnom orijentacijom, njemački automobilski div Volkswagen traži pouzdanog dobavljača kobalta za njegova buduća vozila. Problem je u načinu na koji se kobalt rudari 25.09

Hrvat dokazao – mobiteli uzrokuju rak

Mobilni Internet je sličan kocki i alkoholu, razara „tradicionalne hrvatske vrijednosti“ pa neka ljudi plate. 21.09

svi komentari

najčitanije

najkomentiranije na forumu