Bug Online

Web, mozak i čast - tko umire prvi?

Wired nam "tumači" Ciscov propagandni graf? Sumrak pameti...

Ovih je dana Wired donio silno glup tekst naslovljen "Web is dead, long live the Internet" (Web je mrtav, živio Internet). Kažu da riba smrdi od glave, a u ovom slučaju tekst zaglupljuje već od naslova. Wiredove spike uhvatio se i Jutarnji, ali - hvala nebesima - ipak na malkice oprezniji način. Uglavnom prenose teze iz Wiredovog materijala, ali s upitnikom na kraju - traže da čitatelji reagiraju i presude: umire li zaista web? Velika tema s odgovorima na ova sudbinska pitanja dočekat će nas, najavljuju, u narednom Nedjeljnom Jutarnjem. Jedva čekamo.

Naravno da web ne umire, umiru samo moždane stanice u Wiredovih urednika, ali to se ionako dešava već najmanje deset godina, pa ni to nije ništa novo. U biti, moždane stanice su generalizacija, poštenije bi bilo kazati da umiru stanice za novinarsku čast i profesionalizam, ali koliko mi je poznato za to ne postoje specijalizirane celebralne ćelije.

Tekst o "smrti weba" tipično je Wiredovo tendenciozno pisanje kakvom su skloni i mnogi mediji kod nas - prva mi na pamet pada Nova TV kao eklatantan primjer, ali ovakvog pristupa nisu pošteđeni niti drugi mediji (osobito dnevnici na webu) u većoj ili manjoj mjeri.

O čemu je, dakle, uopće riječ?
(izvor: Cisco) - Relativni omjeri od 1990 do danas - ovo nisu kruške i jabuke, ovo su amebe i slonovi!(izvor: Cisco) - Relativni omjeri od 1990 do danas - ovo nisu kruške i jabuke, ovo su amebe i slonovi!Wiredov tekst o smrti weba prati grafikon, koji s prijevodima na hrvatski prenosimo i mi uz ovaj komentar. Iz njega je razvidno da se tijekom zadnjih 20 godina relativan (napominjem - RELATIVAN) omjer internetskih servisa mijenjao. Web je zapravo dosta dugo i stabilno rastao, da bi zadnjih godina počeo bilježiti pad. Na grafu su i neki gotovo zaboravljeni servisi koji su figurirali u ranijim fazama Interneta, ali ih se do danas sjećamo samo mi starčeki: telnet, FTP, Usenet...

Ponavljamo, u pitanju su relativni omjeri, a u apsolutnima cijeli je Internet rastao ultrastrelovitom brzinom, i 1% - ne, 0,01% prometa danas veće je valjda od svih 100% prometa pred 20-ak godina! Kakve onda veze ima što je udio weba u tom prometu blago pao zadnjih godina, kada se u apsolutnim iznosima povećao? Naravno, došli su novi servisi, od kojih neki zahtijevaju ogroman bandwidth čak i za najmanju količinu sadržaja (video).... pa što? Na video ću se vratiti kasnije, jer se u njemu krije ključ čitanja grafa.

To je kao da kažemo da je prve godine televizije 100% sadržaja recimo bilo vijesti, jer su se, hipotetski, 5-minutne eksperimentalne emisije na prvoj TV postaji bavile vijestima. Onda je netko počeo stavljati serije, zabavni program, pa nogomet, a TV se raširio na stotine kanala koji emitiraju 24 sata... i nakon 20 godina vijesti su bile recimo 10% programa (iako, općim volumenom, 3000x više nego vijesti one prve godine) a nogomet je zabilježio rast od 0% pa na 5% pa na 20%. SMRT VIJESTI NA TV-U? Naravno da ne, osim ako slijepo vjerujete Wiredu i ostaloj medijskoj bagri.

Zanimljivo je da se na grafu vidi i DNS, servis za razrješavanje IP adresa. On je i dobar pokazatelj koliko je graf glup i besmislen. Naime, DNS je nužan za rad Interneta i tehnički se nije bitnije mijenjao ovih dvadeset godina. Trebao nam je i 1990., kao što nam treba i danas. Međutim, po grafu možemo vidjeti da je od solidnog udjela 1990. već do 1995. gotovo posve nestao. Da li je, riječima Wireda, "umro"? Ne, naravno da nije, i dalje je s nama, tiho radi svoj posao u pozadini, no toliko je nebitan za promet da mu se postotak na grafu niti ne vidi! 1990. godine čak 11% je otpadalo na ovog tihog servisera, jer drugih sadržaja na netu nije bilo mnogo, a ukupan je promet bio smiješno malen.

Graf oko kojeg pleše Wired, a posredno i Jutarnji, izvorno je Ciscov. Uočite snažan rast videa u relativnom omjeru zadnjih godina - tu je kvaka! Čitav smisao Ciscova grafa je da čitatelje uvjeri da je video na Internetu budućnost jer se sad marketinški orijentiraju na videokonferencije i slične proizvode. Onda njihov marketing složi ovakav, besmislen graf, a imbecili s Wireda dođu i popasu tu, već u početku sumnjivu "informaciju", i provuku je kroz svoj probavni sustav... što je rezultat ovakvog procesa neću napisati da vam ne pokvarim zadnji objed, ali počinje sa "s" i sadrži drevno hrvatsko slovo "nj".

Da otvoreno prenose Ciscov marketing - to bih još donekle i razumio ako je za novac. Ali da uzmu nečiju glupost, i ne shvativši da je reklamna, te interpretiraju kroz dodatne slojeve idiotizma, to je već profesionalni zločin.

Wired je već desetak godina vrlo loš časopis i negativna pojava, kao i svaki medij koji svjesno širi zarazu gluposti. Takvi mediji krenu od nečeg što se zaista desilo, ali umjesto da obave po meni najuzvišeniju od novinarskih zadaća – educiranje masa, obave suprotno: tendencozno predstavljanje, laganje, napuhivanje... Jako mrzim medije koji to rade, jer zaista držim do tog edukativnog aspekta našeg novinarskog posla (u tome je, priznajem, lako pretjerati, pa u pojedinim tekstovima prijeći u dociranje i profesuru, što zna biti i dosadno).

Sve se može predstaviti ako je objašnjeno na odgovarajući način. Neka ljudi nauče. A ti, webe, stari druže, nemoj nam još umrijeti - trebamo te, mada nas boli kad vidimo kakve si sve bedastoće prisiljen prenositi...

dodaj komentar

zadnji komentari na forumu (59)

tnakir pon 23.8.2010 08:40

Web, mozak i čast - tko umire prvi?

Svaka rasprava se svodi na to tko ce bolji link bacit na wiki ili ko ce dati bolji citat nekog glavonje. Grow up!...

no name ned 22.8.2010 20:19

Web, mozak i čast - tko umire prvi?

nego...jel se sjeća koja je poanta ove teme?...

tnakir sub 21.8.2010 19:02

Web, mozak i čast - tko umire prvi?

Cinjenica je da media streaming odnosi najveci postotak prometa u svijetu. Sto DNS ima sa tim? On samo javlja na kojem je ip-u taj i taj record. Webovi su mizerni, ogroman site na flashu uzima bw-a koliko i desetak sekundi youtube videa. Web ne umire. Svaki dan ima s sve vise i vise sajtova, bilo bl...

prethodni tekstovi

Ivan Podnar

Ello, nova utopija ili povratak korijenima Interneta? pon 29.9.2014

Hrvoje Horvat

Hi-fi dućan košmara; što su nam učinili od remastera mama? pon 22.9.2014

Hrvoje Horvat

Besplatni U2 album i pizza za cijeli svijet sri 10.9.2014

Ante Vrdelja

Kako sam postao mangina čet 4.9.2014

Davor Šuštić

F1 se gleda iz kauča sri 25.6.2014

Miro Rosandić

Hrvatska nije naplatila svoj Jackpot čet 12.6.2014

Lucijan Carić

Tamni oblaci nad Internet bankarstvom u Hrvatskoj? pet 23.5.2014

Oleg Maštruko

Krimska medijska početnica (1) pon 10.3.2014

Oleg Maštruko

Sreski namjesnik na Bugovom Showu sub 1.2.2014

Drago Galić

Linux – dečko koji obećava pet 11.10.2013

svi tekstovi

komentari dana

najkomentiraniji sadržaji