Airbus može poluautonomne putničke zrakoplove proizvesti već danas

Iako tehnologija za gotovo bespilotne zrakoplove postoji, problem čini činjenica da će bilo tko vrlo teško pridobiti putnike koji bi se htjeli voziti u njima

Sandro Vrbanus četvrtak, 20. lipnja 2019. u 15:00

Glavni šef Airbusove prodaje Christian Scherer dao je intervju za Associated Press u kojem je, među ostalim, govorio o tehnološkom napretku avijacije – kako u pogledu elektrifikacije pogona tako i vezano za tehnologiju autonomnog pilotiranja. Tehnologija autopilota koji bi bio u stanju zamijeniti ljudske pilote već postoji, tvrdi ovaj Airbusov visokopozicionirani menadžer. Njegova bi kompanija već danas mogla na tržište pustiti putnički zrakoplov kojem je za let potreban tek jedan pilot, dok bi većinu posla odrađivala automatika.

Implementacija potpuno automatiziranih sustava za upravljanje putničkim zrakoplovima trenutačno ne zapinje na tehnologiji, kaže Scherer, već je problem u drugim stvarima. Izdvojio je odnos s regulatornim agencijama koje bi ovakve zrakoplove trebale certificirati za sigurno letenje, te one najvažnije u cijelom procesu – putnike. U Airbusu procjenjuju kako bi u ovom trenutku bio problem pridobiti regulatore i putnike da podrže ovu tehnologiju.

Kad je riječ o tehnologiji elektrificiranog prijevoza, Airbusov komercijalni direktor kaže kako se ovaj proizvođač nada do 2035. godine početi prodavati hibridne ili električne putničke zrakoplove.

Treba li pilota u avionu?

Nedavno provedena studija pokazala je kako bi čak 70% putnika bilo voljno sjesti u zrakoplov koji nema pilota – ali ne sada, nego "nekad u životu". 58% ispitanika izjasnilo se u prilog letenju bez pilota nekad u narednih deset godina, dok je nešto preko 60% njih odgovorilo da bi rado koristilo autonomne leteće taksije za svakodnevni prijevoz do posla i natrag. Očekivano, razumijevanje za bespilotne sustave pada s godinama ispitanika, pa su kao najveći skeptici izdvojeni oni stariji od 65 godina.