FCAS, budućnost europske vojne avijacije

Francuska, Njemačka i Španjolska zajednički će do 2026. godine razviti borbenog lovca šeste generacije pod nazivom Future Combat Air System

Sandro Vrbanus srijeda, 19. lipnja 2019. u 18:46

Future Combat Air System (FCAS) ime je koncepta novog modernog borbenog zrakoplova koji je predstavljen na ovotjednom sajmu Paris Air Show. Za razvoj ovog lovca šeste generacije bit će zaduženi francuski proizvođač zrakoplova Dassault Aviation i Airbus, dok će izradu njegovog mlaznog motora zajednički preuzeti francuski Safran i njemački MTU Aero Engines.

Ukupna investicija u ovaj projekt bit će, za početak, oko 4 milijarde eura, čineći FCAS projekt jednim od najvećih europskih vojnih projekata ikada, u koji će biti uključene vlasti Njemačke, Španjolske i Francuske. Potonji će biti i lideri projekta pa će Macronova vlada za razvoj ovog lovca do 2025. godine izdvojiti 2,5 milijarde eura.

Zrakoplov, čija je maketa predstavljena u Parizu, odlikuju čiste linije i nizak profil, iz kojeg se ističu tek izbočena kabina koja omogućava pilotu dobar pregled okoline, kao i niskoprofilni repni stabilizatori. Lovac će pogoniti dva mlazna motora smještena u širokom trupu, a izrada, oblik trupa i krila i korišteni materijali trebali bi mu osigurati i lako skrivanje od radara.

Iznutra će FCAS biti opremljen najmodernijom avionikom, sustavima proširene stvarnosti koji će na head-up zaslonima pilotu prikazivati informacije u stvarnom vremenu, dok će zrakoplovi biti povezani u širi sustav za kontrolu misije, donošenje odluka i suradnju cijele borbene eskadrile. Ovo rješenje Airbus naziva Air Combat Cloud.

Kad je riječ o naoružanju, ovaj lovac će uz klasična oružja imati i mogućnost lansirati autonomne borbene dronove ili prateće bespilotne "wingmane" koje će pilot FCAS-a moći kontrolirati u svakoj misiji (kakve je razvio i Boeing).

FCAS bi prvi puta trebao, prema sadašnjim planovima, poletjeti 2026. godine.