Moderna tehnologija mogla bi pomoći pronaći zrakoplov Amelie Earhart

Američka pionirka avijacije misteriozno je nestala na letu iznad Tihog oceana 2. srpnja 1937. godine. Sada čovjek koji je pronašao olupinu Titanica misli da može pronaći i njezin avion

Sandro Vrbanus utorak, 20. kolovoza 2019. u 06:00

Amelia Earhart bila je prva žena koja je samostalno preletjela Atlantski ocean, postavila nekoliko rekorda u svijetu avijacije, letjela sama od Havaja do Kalifornije, pisala knjige i druge tekstove o svojim pothvatima, te je tako ušla u povijest kao ikona i pionirka američkog i svjetskog zrakoplovstva.

Amelia Earhart
Amelia Earhart

Međutim, danas je u svijetu većinom prva asocijacija na njezino ime misteriozni nestanak prilikom pokušaja leta oko svijeta 1937. godine. Tada je, 2. srpnja, sa svojim nevigatorom Fredom Noonanom poletjela sa piste na Papui Novoj Gvineji i zrakoplovom Lockheed Electra 10E krenula prema Havajima, da bi zrakoplov nestao negdje na toj ruti – i do danas nije pronađen.

Ovaj tajanstveni događaj ostao je neriješen, a Earhartova je proglašena mrtvom nakon godinu i pol potrage. Svi kasniji pokušaji lociranja olupine Electre nisu urodili plodom. Međutim, sada, nakon više od 80 godina, javio se stručnjak koji misli da može riješiti misterij nestanka najpoznatije svjetske avijatičarke. On je istraživač Robert Ballard, umirovljeni časnik Američke mornarice i profesor oceanografije koji je slavu stekao pronalaskom olupine Titanica 1985. godine.

Hi-tech robotski brod

77-godišnji Ballard opremio se najmodernijom tehnologijom i naumio pronaći ono što vjeruje da zasigurno postoji negdje na dnu oceana – olupinu zrakoplova Amelie Earhart. U tome će mu pomoći prije nekoliko godina otkrivena fotografija na kojoj je identificiran dio stajnog trapa za koji se vjeruje da je bio upravo na njezinom avionu. Ista je snimljena kod otoka Howland, gdje je zabilježen i posljednji radio signal s Earhartinog kobnog leta.

Ballard ima i pomoć automatiziranog plovila BEN (Bathymetric Explorer and Navigator) koje je specijalizirano za traganje na moru. BEN je dug tek četiri metra, najviša brzina mu je oko 5 čvorova (9,2 km/h), a samostalno može ploviti i do 16 sati. Opremljen je sonarima koji mogu stvoriti 3D mapu morskog dna, sustavom od pet kamera, pomorskim radarom, lidarom, te FLIR infracrvenim toplinskim kamerama iznutra i izvana. Termokamere služe kako za navigaciju po uvjetima loše vidljivosti tako i za praćenje temperature svih sustava i motora unutar plovila.

BEN je do sada već istraživao morsko dno oko Arktika, dno jezera Huron i nekoliko ostalih lokacija, a zadaća koju Ballard stavlja pred njega je do sada najizazovnija. Ako i ne pronađu cijeli zrakoplov, istraživači će, kažu, barem dati najbolji mogući set podataka o pretraženoj lokaciji i ostaviti drugima da iz njih izvlače zaključke o sudbini Amelie Earhart.

Cijeli pothvat financira National Geographic Society, a u pripremi je, dakako, i dvosatni dokumentarac.