Bandersnatch: nova era televizije otporne na piratstvo

Svojim novim hitom Netflix je, po mnogima, zakoračio u sasvim novi oblik prezentiranja video sadržaja, i to onaj koji je nemoguće dobiti na bilo koji drugi način

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 31. prosinca 2018. u 16:05

Pratite li samo tehnologiju ili uz nju ponešto i filmsku i televizijsku scenu, zasigurno su vas posljednjih dana sa svih strana zasule prvo najave, pa potom i dojmovi gledatelja vezani uz novi Netflixov hit Black Mirror: Bandersnatch. Nakon uspješne četiri sezone ove serije, u vrijeme kada je "bio red" da se pojavi nova sezona, Netflix je gledatelje iznenadio izradom – interaktivnog filma.

Bandersnatch je tako službeno sat i pol dug film koji može biti kraći ili duži, ovisno o izborima gledatelja, te može završiti na jedan od nekoliko načina. Kroz cijelo trajanje filma gledatelj doslovno u ruci ima "daljinski upravljač" kojim kontrolira radnju i sudbine likova, te samim time odabire i put kojim će priča krenuti i kako će završiti. Nećemo se ovdje baviti samom radnjom filma, nego ćemo se pozabaviti tehničkom stranom priče.

Naravno da je na Internetu već osvanuo dijagram toka sa svim mogućim raspletima priče i njihovim vezama
Naravno da je na Internetu već osvanuo dijagram toka sa svim mogućim raspletima priče i njihovim vezama

Da biste Bandersnatch pogledali u punom interaktivnom načinu potrebno ga je gledati na nekom od novijih SmartTV-a s Netflix aplikacijom ili pak na mobitelu, tabletu ili računalu. Android TV također radi, dok Chromecast i slični streaming uređaji nisu podržani.

Prvi izbor koji dobivate jest onaj u kojem vas sama platforma pita: jeste li razumjeli kako funkcionira interaktivni film? I to je cijela bit ovog projekta. Netflix nas želi "navući" na svoju platformu kreirajući originalni sadržaj koji će gledatelja još više uvući u priču, povezati s likovima i radnjom, te, u konačnici, s Netflixom.

Gledatelj određuje i što će glavni llik doručkovati
Gledatelj određuje i što će glavni llik doručkovati

Jedinstvena kombinacija koju ima Netflix, gdje u svojim rukama drži sve – od ideje i produkcije filma, preko distribucije diljem svijeta, pa sve do tehnološke platforme na kojoj se isti gleda, postavlja ovu kompaniju u povlašten položaj. On im daje mogućnost da se "igraju" na ovaj način u još više sadržaja i tako svojim pretplatnicima omoguće doživljaj kakav ne mogu imati drugdje.

Black Mirror: Bandersnatch je stoga možda i najbolja reklama za Netflix, te najava novog doba interaktivne televizije s filmovima i serijama koji se ne mogu skinuti s torrenta u svojem punom sjaju. Gledatelj ovdje prelazi iz pasivnog promatrača u aktera koji se upetljava u priču, pokušava pronaći najbolji put za omiljenog mu lika, doći do kraja koji će ga zadovoljiti, ili pak kreće iznova gledati i istraživati sve potencijalne rasplete.

Što su scenarist i redatelj zapravo htjeli poručiti u ovoj priči postaje sasvim nevažno. Dok god mi upravljamo situacijom, dok nas to uzbuđuje i omogućava nam "igranje" tuđim sudbinama, te naravno dok god plaćamo pretplatu – Netflix je na dobitku.