Muskovi tuneli – podzemna željeznica sa 150 godina zakašnjenja?

Elon Musk osvojio je simpatije svijeta svojim radom na automobilima i raketama, no kad se govori o projektu bušenja tunela neke stvari nisu baš sasvim jasne

Sandro Vrbanus ponedjeljak, 21. svibnja 2018. u 08:00

Elon Musk je, prema vlastitim riječima, prije godinu-dvije sjedio u automobilu u velikoj gužvi negdje na području Los Angelesa, pa je počeo razmišljati o tome kako bi se moglo efikasnije putovati automobilima. Tako mu je na pamet pala ideja o bušenju tunela manjeg promjera, taman toliko širokih da u njih stane automobil, te prijevoza automobila kroz te tunele posebnim "sanjkama" – i ubrzo potom nastala je The Boring Company, firma koja se bavi bušenjem podzemnih tunela.

Musk se hvali kako su uspjeli pojeftiniti cijeli proces za čak 10 puta, i to smanjivanjem promjera tunela, te poboljšanjima u tehnologiji i brzini bušenja, što s ponosom ističu na svojim stranicama. Dodatno, iskopanu zemlju planiraju reciklirati i stvarati cigle za oplatu tunela, ali i za ekološki prihvatljiviju gradnju – i sve to zvuči koliko-toliko smisleno.

Puž Gary maskota je projekta jer se kreće 14 puta brže od brzine kojom se tuneli inače kopaju. The Boring Company želi ga svojom tehnologijom prestići.
Puž Gary maskota je projekta jer se kreće 14 puta brže od brzine kojom se tuneli inače kopaju. The Boring Company želi ga svojom tehnologijom prestići.

Međutim, kada vidimo kako projekt napreduje, i da se u međuvremenu odustalo od transporta vozila na kolicima i prešlo se na putničke kapsule, onda dolazimo do pitanja – po čemu se ovaj koncept razlikuje od podzemne željeznice (koja, usput rečeno, postoji od 1860-ih godina)?

Za razliku od modernih gradskih metroa Muskovi bi tuneli trebali biti manjeg promjera i njima bi trebala voziti manje kapsule, veličine minibusa, s kapacitetom do 16 putnika. Dalje, prometovanje bi trebalo biti brže a kapsule bi na površinu trebale izlaziti na većem broju "stanica" – koje su ništa više nego otvori u tlu s posebnim liftovima.

Glavna problematična činjenica u tome je što je potrebno imati velik broj kapsula da bi se konkuriralo dugačkim vlakovima podzemne željeznice, a mreža koja se sastoji od stotina tunela, tisuća kapsula i više desetaka ulazno/izlaznih tunela značajno je teža za održavanje i reguliranje prometa.

Putnička kapsula koja na ulici ukrcava putnike i spušta ih u podzemni tunel
Putnička kapsula koja na ulici ukrcava putnike i spušta ih u podzemni tunel

Los Angeles je prvo mjesto na kojem bi ovaj projekt trebao zaživjeti. The Boring Company već ima dozvole za bušenje na nekim trasama, a gradske vlasti kažu da će ovi tuneli biti komplementarni metrou. Cijena vožnje, kaže Musk, trebala bi biti samo 1 dolar od zračne luke LAX do centra grada. Testni tunel kao dokaz koncepta već je pri kraju, a kroz koji mjesec njime bi se besplatno trebali voziti i prvi putnici, u sklopu promocije projekta.

Kako će se projekt ikada financijski isplatiti, koliko će kapsule biti sigurne i brze, te po čemu je značajno bolji od podzemne željeznice – Elona Muska nitko javno do sada nije pitao, a on o tome ne govori. Revolucija prometovanja po zagušenim gradovima ili samo lijepe neostvarive želje jednog milijardera – pokazat će vrijeme.