Facebook će aktivnije regulirati političko oglašavanje

Mark Zuckerberg je uoči njemačkih parlamentarnih izbora najavio kako će Facebook povećati svoje napore u suzbijanju štetnog oglašavanja koje može utjecati na izborne procese u pojedinim zemljama

Matija Pavlić nedjelja, 24. rujna 2017. u 08:40

S približavanjem njemačkih parlamentarnih izbora, koji će se održati ove nedjelje, ponovno se aktualizira pitanje širenja lažnih vijesti i potencijalno štetnog političkog oglašavanja putem popularnih društvenih mreža. Uvod u priču oko političkog oglašavanja za predstojeće izbore u Njemačkoj zbio se već početkom ovog mjeseca.

Predstavnici Facebooka su pred istražnim povjerenstvom američkog Kongresa priznali kako je ruska tvrtka Internet Research Agency (navodno povezana s ruskim vlastima) potrošila 100 tisuća američkih dolara kako bi putem političkog oglašavanja na Facebooku za vrijeme prošlogodišnjih američkih predsjedničkih izbora pokušala utjecati na volju tamošnjih birača.

Čini se da je upravo taj događaj nagnao Marka Zuckerberga da objavi posebnu video poruku u kojoj najavljuje promjenu postupanja Facebooka u vezi s političkim oglašavanjem. Cilj ovih promjena je da Facebook postane transparentniji što se tiče takve vrste oglašavanja, kako bi se pokušalo spriječiti uplitanje u izborne procese u pojedinim zemljama.

Nove mjere koje bi trebale drastično ublažiti, ali ne i potpuno spriječiti štetno političko oglašavanje na Facebooku (kako priznaje i sam Zuckerberg), uključuju mogućnost da korisnici posjete internetsku stranicu pojedinog oglašivača. Tamo će dobiti uvid u sve oglase toga oglašivača koji se trenutačno prikazuju na Facebooku (nevezano za temu i cilj oglasa).

Uz to korisnicima Facebooka bit će dostupna i informacija o tvrtkama i internetskim stranicama koje su financirale pojedini oglas koji se prikazuje na toj društvenoj mreži. Facebook će aktivnije sudjelovati o osiguravanju integriteta izbornog procesa u pojedinim zemljama (što je već provođeno i prije, na primjer na izborima u Francuskoj).

Neposredno prije već spomenutih parlamentarnih izbora u Njemačkoj, provedene su mjere kao što je pojačana kontrola vezana za pojavu lažnih korisničkih računa, sklapanje partnerstva i suradnje s lokalnim tijelima koja se bave osiguravanjem informacijama i praćenjem izbornog procesa, kao i davanje savjeta oko osiguravanja korisničkih računa kandidata i stranaka koje sudjeluju u izbornom procesu.

Iz navedenog primjera može se zaključiti kako ni sami vlasnici društvenih mreža ni njihovi zaposlenici zasad još nisu potpuno svjesni činjenice da su njihovi servisi odavno postali glavni i prvi medij s kojeg će se širiti najnovije vijesti (bilo lažne ili stvarne) te da zbog toga oni mogu postati instrument u modernom cyber ratovanju (na primjer taktikom koja uključuje podvaljivanje i širenje lažnih informacija).