Ukupni dug države je u ovim korona vremenima lako moguće već dosegao 100% BDP-a, a ta ista država sada planira obnovu Zagreba, obnovu Banije, nove avione i novi stadion. Jesam šta zaboravio?
Pusti omjer dug/bdp. To nije indikator ničega i nema stručnjaka na svijetu koji iz tog omjera može išta pametno zaključit.
Dug je pizdarija. Da se mene pita, ja bi lani digao dug na 200% BDPa jer je novac bio đaba - ako bi isti bio kvalitetno strukturiran i u pametnu svrhu. Belgija ima 113%, Luksemburg 26%. I? Estonija ima 18%, Francuska 116% (eurostat 2020, treći kvartal). Japan ima 234%!
Koliko je dug sam po sebi loš ili dobar - imaš čelnike svjetske banke koji ne znaju odgovor na to pitanje. Kolapse ekonomije uzrokuju kratkoročne panike na tržištima, a ne dugovi. U "balonu" smo zadnjih 50 godina konstantno tako da one priče o "pucanju balona" nemaju smisla.
Zašto je dobro da smo sad kupili avione? Ako nećemo sami štititi nebo - štiti će nam ga NATO i to ćemo plaćati vjerojatno talijanima i mađarima. Novac već danas ne vrijedi isto kao i lani (odnosno prije korone), a još uvijek je jeftin i bezvrijedan bez pretakanja u fizičku vrijednost. U bliskoj budućnosti realno je da će zemlje u okruženju sve biti dio NATOa (osim Srbije pretpostavljam) i da ni jedna neće moć "štititi" svoj zračni prostor jer nemaju novca ni za izgraditi autocestu. Prva zemlja koja im može to ponuditi smo mi.
Da se mene pita, ja bi otkupio crnogorske, bosanske i makedonske autoceste, sve moguće infrastrukturne projekte, položio bi sve željezničke pruge i iskopo treći tunel Učka. Novac danas košta 1% kamate što je doslovce đaba jer je kamata na 30 godina zanemariva. Big mac je pred 30 godina koštao oko 1.65, danas košta 4 dolara. Kada naša država prvi put kupuje novac za tu kamatu, nemaš šta mislit. Smišljat što više projekata, makar neki i propali, ali lakše podneseš 3 propala projekta na njih 100 nego na njih 6. Bolje za 5 godina biti u krizi sa 1000km novih autocesta, sa novim prugama, sa novim postrojenjima i školama nego čačkat uvo sa starom kramom od migova i kukat mađarima da nam treba 3 preleta koje će nam onda naplatit koliko god žele, jer eto kriza je, a avioni skupi, znate, gorivo jučer poskupio..
Čisto perspektive radi; da bi povukli 100 milijardi eura iz ovih EU fondova, trebati će nam oko 30 milijardi eura novog duga. E, al na kraju dobivamo vrijednost "robe" od 100 milijardi tako da koga boli qrac za dugove. Koliko bi Linić dao guzice bankama za ovih 1% kamate kada su pred 20 godina gradili autoceste po 8, 9 ili 10% kamate.
Dignete li kredit sa 1% kamate, na milijun eura vam ispadne 38.500€ godišnje. Dignete li kredit sa 2% kamate, godišnja rata je 44.354€. Sa 5% kamate to vam iznosi 64.400€. Kad onda treba kupit avione i gradit tunele? Kad nam nude pare po 1% ili kada zbog dug/bdp odnosa dočekamo bolja vremena sa 2 ili 3% kamatom pa u tom procesu ispušimo, na recimo 10 milijardi eura, 6 milijona eura godišnje po svakom kamatnom postotku.
Stoga, ako nam trebaju avioni (a zbog NATOa i strateških okolnosti nemamo praktički izbora, bar prema dostupnim člancima u novinama koje pratim) onda se kupuje sad. Zbog slizavanja s EU i "oporavkom", pretpostavljam da su Francuski dobro rješenje, dobro je imat taj PR unutar EU, i zbog nas (euro, OECD, Šengen) ali i zbog EU (bratstvo jedinstvo nakon Brexita i te fore)..