Nissan Leaf prvi je električni automobil prodan u

poruka: 149
|
čitano: 24.342
|
moderatori: vincimus
+/- sve poruke
ravni prikaz
starije poruke gore
Ovo je tema za komentiranje sadržaja Bug.hr portala. U nastavku se nalaze komentari na "Nissan Leaf prvi je električni automobil prodan u ".
16 godina
neaktivan
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
Ti poput libertarijanaca podrazmijevaš da ljudi uvijek donose racionalne odluke, što pogotovo kod automobila nije slučaj. Inače ne bi ljudi koji su podstanari i u minusu na tekućem kupovali nove aute, niti bi itko kupio novu Bubu ili Fiat 500. Kupnja auta je vrlo često iracionalna (pa i ovaj zamah EV je baziran na tome, jer financijski ga je teško opravdati), tako da mehanizmi poticaja ne mogu ciljati samo na razum, malo batine tu dobro dođe. Pogotovo kod 'Golf 2 dizel' populacije.

Naravno da zabrane nema smisla uvoditi dok si bar dio poopulacije ne može priuštiti EV, zato se na zapadu donose duguročne strategije i ljudima se godinama unaprijed najavi kakve restrikcije mogu očekivati. No kod nas se strateško planiranje svodi samo na to kako zadržati većinu i dobiti slijedeće izbore, sve ostalo u državi događa se stihijski. Zato se sad svi vesele jeftinim dizelima iz uvoza, jer niti država niti građani nemaju nikakvu predodžbu gdje ćemo biti za 5 ili 10 godina po pitanju politike prometa i zagađenja.

I da dođe neka napredna vlast imaju samo 4 godine, što znači da mogu samo najaviti (nepopularne) mjere, a na slijedećim izborima će izgubiti, jer će protivnici obećeti da nema zabrane dizela i glatko pobijediti. Tako je sa svim reformama kod nas.
Imamo nova kola radi dojma, imamo stav kad nemamo pojma...
Poruka je uređivana zadnji put sub 16.3.2019 16:41 (Visak).
15 godina
odjavljen
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda

Batina u vidu progresivne cijene vinjete za jače onečišćivaće će biti sasvim adekvatna. 

 

A da ljudi uvijek donose racionalne odluke, onda sada ne bismo imali o čemu ni pričati. Ljudi bi u pravilu koristili javni prijevoz, gradski čelnici bi ga održavali na funkcionalnoj razini, a osobni automobil bi imao samo onaj kome je neophodan. Ono o čemu mi sada pričamo jest kako ljude uvjeriti da donesu tu odluku. Zabrana bi mogla uzrokovati revolt zbog kojeg bi i sama zabrana mogla lako pasti u vodu (realno, ljudi će se prije pobuniti ako im zabraniš da izvedu svog "ljubimca" u grad nego ako im digneš poreze), a tamo gdje ne postoji adekvatna alternativa, taj revolt bi bio utemeljen na opravdanoj emociji.

Privatne poruke su za privatne razgovore. Ne odgovaram na općenita pitanja vezana uz neku temu.
8 godina
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
MrBlc:

Meni se čini da ti na sve moguće načine forsiraš javni prijevoz iako i taj javni prijevoz treba elektrifikaciju. Pa nisam ja tvrdio da loš javni prijevoz predstavlja tipični javni prijevoz već sam ti pokušao ukazati na činjenicu da autobus, ako nije stalno, sve linije skupa, znatno popunjen, nije nešto posebno čist, a bogme ni šparan po pitanju energije. Probaj organizirati gradski javni prijevoz da je uvijek pun pa mi javi koliko se čeka na linije i koliko dugo će takav sistem funkcionirati.

Drugo, izdramatizirao si gužve i opet zanemario bitnu stvar a to je početno stanje. Zakrčene prometnice kad se vozi par metara pa stane treba uspoređivati sa gradskim stani-kreni prometom koji je već uzrokovao povećanje potrošnje. Penalizacija u odnosu na to je minimalna i u pravilu se događa rijetko. Gužva je funkcija neadekvatne prometnice, možeš je imati i ako na cestama prometuju samo autobusi. Naravno, kada i gdje se pojavi takav problem raspon rješenja uključuje i masovni prijevoz koji može koliko može, nije ni to panacea. Tako da ne znam zakaj se vraćaš na to i nije mi jasno zašto si toliko zapeo za neke zabrane, ne zagovaram ih. Imam osjećaj da si od protivnika EVa postao zagovaratelj totalnog rješenja. Već ti je netko napisao kako bi riješio bregovitu Rijeku, svaki grad je priča za sebe tako da sad ovdje lamentirati o nekom univezalnom prometnom rješenju je malo deplasirano. Univerzalno rješenje već postoji, zove se automobil i u osnovi omogućava prijevoz ljudi i stvari od vrata do vrata što niti jedna forma masovnog prijevoza ne omogućava. Zato su toliko rašireni i zato na njih otpada oko 60 i nešto posto energije za transport. Taj faktor praktičnosti je toliko bitan da javni prijevoz bez neke forme penalizacije automobilskog transporta uopće nema puno prilika osim u vrlo velikim gradovima gdje naprosto nema dovoljno parkinga za sve one koji bi se vozili.
Ja rekoh
15 godina
odjavljen
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda

Prvo, zašto forsiram javni prijevoz? Zato što imaš hrpu europskih gradova koji dokazuju da se radi o rješenju koje funkcionira i zato što efektrifikacija prometa predstavlja jednu prekretnicu koja omogućava izmjene koje bi inače samostalno bile teško ostvarive.

 

Drugo, elektrifikacija, plinifikacija, gorivočelijolizacija javnog prijevoza, ovisno o tome što daje najbolje rezultate za dani problem je nešto što se podrazumijeva i nešto što se već radi kroz pilot projekte u mnogo gradova.

 

Ti meni postavljaš zadatak da organiziram javni prijevoz? Zašto bi ja to radio, postoje ljudi kojima je to struka i koji su to odlično napravili u Zurichu, Copenhagenu, Berlinu itd. Čak je i u Pragu, kad sam bio na ekskurziji, vidjeti automobil u centru grada, a da nije taksi, bilo rijetkost, imaš metro koji pokriva centar grada i iz njega 3 linije u 6 smjerova, ostalo pokrivaju autobusi i taksiji. Ali, eto, ti si uvjeren da je to neefikasno i nemoguće za organizirati.

 

Što se gužvi tiče, da loše projektirana raskrižja je mogu stvoriti tamo gdje je ne bi inače bilo, ali kad optimiziraš, kapacitet ceste je ipak konačan broj i dalje se možeš na glavu postaviti ako nećeš rušiti pola grada za nova širenja ceste, gužva jedini način za smanjiti gužvu je smanjenje broja vozila. Ja nisam zanemario početno stanje, već upravo suprotno, od njega sam krenuo. U trenutnom stanju smanjenje broja vozila ima veći efekt nego zamjena istog broja vozila električnima.

 

Da, automobil je praktičniji, i upravo zato što je praktičniji to uzimamo zdravo za gotovo i počeli smo ga koristiti i onda kad imamo alternativu, a posljedično i javni prijevoz stagnira. Moj cilj je uvidjeti da postoji alternativa, a tamo gdje i ne postoji se može stvoriti ako se za to pokaže interes.

 

Ono što je svakako indikativno jest to što ti imaš osjećaj da sam ja bio protivnik EV-a. To je ona priča o ustašama i partizanima koju slušamo u saboru. Ako misliš da trenutni EV-ovi i infrastruktura nisu dorasli i da ćemo na neku masovnost čekati 5 - 10 godina dulje nego netko drugi, automatski si protivnik EV-a, kao što si komunjara ako ne želiš podržati postavljanje Tuđmanovog kipa.

 

Privatne poruke su za privatne razgovore. Ne odgovaram na općenita pitanja vezana uz neku temu.
8 godina
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
MrBlc:

Ako nečemu konstantno nalaziš mane, to se računa kao protivljenje osim u slučaju homofoba koji se srame činjenice da ih seks između muškaraca seksualno uzbuđuje. Prikriveni, ukratko.

Nemoj mi okretati pilu i praviti se nešto što nisi. Ti si taj koji forsira javni prijevoz i koji je čak počeo govoriti o cjelovitom rješenju prema nekom tvom planu. Pa ako je tako ustraj, barem radi ove rasprave a ne se sad odjednom praviti “nisam ja odavde”.

Da je to samo tako lako, i mi balkanjerosi bi to riješili. Autobusi počinju biti ekonomski isplativi kad je na jednoj ruti minimum 10000 putnika. Prosječna brzina im je 20 km/h, za 5 km udaljenosti treba 15 minuta plus 10 minuta hodanja do stanice i čekanja na liniju kao i nešto hodanja do konačne destinacije. Za 25-30 minuta se automobilom pređe dvostruko više i kroz najveće špice.

Taj javni prijevoz je često odnosno gotovo uvijek subvencioniran jer nije ekonomski isplativ a ne koriste ga svi jer ne pokriva dovoljno potreba. Problem je, koji stalno naglašavam, što gradovi nisu dizajnirani oko pješaka pa nema smisla ljude tjerati na pješačenje kad tako ne mogu obaviti ono što trebaju.

Osim toga, da me ne optužuješ da sam uzeo samo najgori primjer neefikasnosti, električni pogon u tipičnom citaro 100-siteru guta 3-3,5 kWh po kilometru i s nekih teško dostižnih prosječnih 40% iskorištenosti daje utrošak energije od 80-90 Wh/km/po osobi. (Studentski rad s FSBa od prošle godine za zagrebačke rute) Jedna kona ili tm3 imaju 140Wh kad je unutra samo vozač. Btw, vozač iz busa je ujedno i preko polovice TCO (tako tvrdi daimler) i to je ono što zapravo subvencioniramo. Razlog više za očekivati drastične promjene pojavom autopilota.

Uglavnom, javni prijevoz ako nije metro ili tramvaj, ima vrlo sumnjive ekološke brojke i ograničenu korisnost uz potrebu sufinanciranja iz našeg džepa. Dajte nam toga još
Ja rekoh
15 godina
odjavljen
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda

Jučer nisam imao vremena, pa sam ti danas mislio dogovoriti stavku po stavku, ali nakon prve rečenice, mislim da nema smisla.

 

Ako onome što ti se sviđa ne vidiš mane, onda si iracionalni fanboy. TOČKA. Ja nastojim biti realan, a to znači, osim prednosti nove tehnologije, uočiti mane koje će ljude odbijati od nje i koje mogu predstavljati zapreku da zaživi u kraćem ili duljem roku. Ja sam uvijek isticao koji problemi s EV-ovima će kočiti njihov proboj u kraćem roku, međutim, ne i u kraćem roku. Kako se ti problemi rješavaju, tako se više orijentiram na ono što je potrebno za olakšati tranziciju i izvući iz nje maksimum. Jedino gdje mi stvarno možeš spočitavati skepticizam je po pitanju samih Li-ion baterija, gdje i dalje nisam baš 100% siguran da će biti dugoročno rješenje. Dobrim dijelom si mi i ti na to skrenuo pažnju upravo s ovom pričom o nevidljivoj cijeni nafte jer se isto počinje događati i s elementima nužnim za red Li-ion baterija, iako, na sreću, postoji mogućnost da se korištenje tih elemenata minimizira ili eliminira.

 

Što se tiče javnog prijevoza, od njega koristi imaju i oni koji ga ne koriste, upravo preko smanjenja gužve i smanjenja onečišćenja, a što se tiče samog argumenta subvencioniranja, tu si se pokazao iznimno licemjernim. Subvencionira se sve ono od čega društvo ima korist ili je nužno za funkcioniranje društva. Koliko su subvencije doprinijele razvoju EV-a? Koliko su doprinijele razvoj zelenih izvora energije bez kojih je korist od EV-a iznimno umanjena.

 

Ako si spreman razgovarati na temelju argumenata, a ne ideologije i emocija, javi, a u protivnom, za mene je rasprava gotova.

Privatne poruke su za privatne razgovore. Ne odgovaram na općenita pitanja vezana uz neku temu.
8 godina
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
MrBlc:

Kaj se tiče skrivenih troškova, oni postoje u svemu. Kod baterija ratovi nisu izgledni jer su glavna nalazišta u stabilnim zonama, ostaje kobalt kojeg industrija već minimalizira ili radi kompletno bez njega. Subvencije ove ili one vrste na početku razvoja neke tehnologije su po meni ok, događaju se i samom činjenicom da onaj koji prvi krene želi steći prednost u odnosu na ostatak svijeta pa pomaže svoju industriju. Međutim, kad govorimo o autobusnom prijevozu, govorimo o tehnologiji koja je stara 100 godina i koja uz najbolju volju ne može pokriti sve potrebe. Tu onda govorimo o čistoj ekonomskoj računici, ima li smisla organizirati javni prijevoz na način da manje gužve plaćaju svi, uz nekekav kompromis po zagađenju. Današnji autobusi na dizelski pogon su vrlo čisti, ali svejedno emitiraju cca 110 grama NOxa na 100 km tako da oni svejedno moraju imati popriličnu prosječnu iskoristivost da bi bili bolji od automobila. Recimo da su prosječno ekonomski isplativi ako imaju 10-12 putnika konstantno što daje oko 10 gr/100 km, kao današnji dizel koji baš ne zadovoljava norme. I sad, ako forsiraš jqvni prijevoz on mora pokriti što više linija i korisnika i ideš prema neefikasnosti ekonomskoj i ekološkoj, a ako ideš prema iskoristivosti onda nužno pokrivaš samo masovne rute i ostavljaš gomilu automobila. Tramvaj, vlak i metro sam isključio jer su oni isplativi samo na ograničenom setu područja dok je ekologija neupitna obzirom na ekstremno malu specifičnu potrošnju po putniku. Uglavnom, bez poznavanja stvarnih brojki konkretnih operatera vrlo je teško donijeti mjerodavan zaključak. A tek sam počeo samo spominjući specifično zagađenje, ima tu još na desetke parametara koje bi trebalo uzeti u obzir... pusa
Ja rekoh
15 godina
odjavljen
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda

Ne subvencionira se samo ono što je u razvoje, već sve ono što je od šireg javnog interesa, a smanjenje gužvi i općenito funkcionalan grad je itekako od javnog interesa.

 

Što se tiče dizel autobusa zašto uporno guraš dizel autobuse? Ako misliš da je tehnologija EV-ova nezrela za gradske autobuse, kako onda misliš da je zrela za išta drugo? Cijena autobusa je reda veličine desetak automobila, a gradski autobusi se u pravilu spremaju u garaže koje su u rubnim dijelovima grada, nerijetko blizu većih distribucijskih stanica elektroenergetske mreže, što znači da im je punjenje pojednostavljeno. Isto tako MAN u ponudi već ima autobuse hibride, postoje i rješenja na plin, eksperimentalna rješenja na gorive čeline, a Kinezi se već masovno voze električnim autobusima, tako da tvoj argument o dizelskim autobusima ne drži vodu i pripada u prošlost, te nimalo ne priliči jednom zagovorniku EV-a.

 

Feudalac kaže...
Da je to samo tako lako, i mi balkanjerosi bi to riješili.

Zaboravio sam se osvrnuti i na ovo. Da su EV-ovi budućnost, onda bi ih mi balkanjerosi uvozili iz njemačke s 250 000 km na satu za sitnu lovu. Vidiš da ti ni taj argument ne drži vodu - mi balkanjerosi puno toga nismo u stanju, uključujući i upravljati državom, dok nam zapad uredno pokazuje da takva rješenja uredno funkcioniraju. Problem je u nama i ako se nećemo mijenjati, onda nam nijedno rješenje neće biti dobro, uključujuči i EV-ove.

 

Na ovo si me ponukao upravo zadnjom mišlju da je teško bez konrektnih brojki donijeti mjerodavan zaključak. S tim se svakako mogu složiti, međutim, to ne znači da u startu trebamo odustati od ideje jer bez konkretnih brojki ne znaš ni da je to ispravno. Negdje gdje brojke neće ići u prilog će se više ići na EV, a gdje će brojke ići u prilog javnom prijevozu, treba poticati korištenje javnog prijevoza.

 

Čak i ako samo glavne pravce pokriješ javnim prijevozom, uklonio si ogroman broj vozila s ceste, a time i oni čije se rute samo djelomično poklapaju s javnim prijevozom imaju značajno smanjenu gužvu, pogotovo u kritičnim satima.

 

Privatne poruke su za privatne razgovore. Ne odgovaram na općenita pitanja vezana uz neku temu.
8 godina
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
MrBlc:

Ne guram ja dizel autobuse već analiziram tvoj argument koji ide otprilike nemojmo forsirati EVove, poradimo i na javnom transportu. Na sadašnjem stupnju razvoja tehnologije, meni to izgleda kao pojačano korištenje dizel autobusa obzirom da nisi ništa elaborirao po tom pitanju. Po onom studenstkom radu za primjer nekoliko zagrebačkih linija, ti autobusi bi trebali imati 400-500 kWh baterije, nema puno čekanja na krajnjim odredištima da bi dopunjavanje bilo izvedivo. (Za puni ciklus im treba i do 5 sati). Računaj da autobus godišnje radi do 50 k km pa baterija degradira prebrzo u odnosu na radni vijek koji ide prema milijunu kilometara. Lifepo baterije koje kinezu guraju su ok za tu svrhu, ali su masivne i vrlo brzo svojom masom dominiraju iskoristivost vozila i efikasnost. Ono što mercedes prodaje pod 100 putničkih mjesta i troši 42 litre na 100 km ili 4kwh primarne energije po putniku na 100 km (kad je pun) u stvarnim uvjetima, u BYDu je 65 putnika koji troše 2 kWh struje na 100 km što je iz termoelektrane ~6 kWh primarne energije. Potrošnja se, kao i kod automobila, malo mijenja u odnosu na popunjenost i onda sve to može otići k vragu ako bus nije u prosjeku, cijelu godinu, popunjen iznad određene granice. Dizel bus je, ukratko rečeno, efikasan i čist u odnosu na ev bus pogonjen termoelektranom, na stranu lokacija zagađenja, a i jedan i drugi su jednako osjetljivi na prosječnu popunjenost obzirom da je cijela ova matematika s boljim javnim prijevozom bazirana na best case bus (stalno pun) u odnosu na automobil worst case (samo vozač). Autobusi su najbolji za smanjivanje gužve kod putovanja na posao i s posla, ostali slučajevi su malo nategnuti, tu kod mene gdje je solidan javni prijevoz u jutarnjoj i popodnevnoj špici su puni, ostatak dana vozikaju 5-10 putnika što nema puno smisla kako god okreneš. Obzirom da je za onog 100-sitera 50% TCOa vozač, ništa čudno da javni prijevoznici ne koriste kombije i automobile. Autonomna tehnologija to može okrenuti naglavačke, a onda bi ekologija/energija po kilometar-putniku mogla biti poptuno na strani javnog prijevoza. Ali to je sve malo dalja budućnost i ne ovisi o našim organizacijskim sposobnostima.

Edit:

Kao što vidiš po ovim grubim računicama, elektrifikacija autobusa po pitanju efikasnosti i ukupnog zagađenja baš i nema puno opravdanja dok su primarni izvor energije fosilna goriva za razliku od automobila gdje su uštede na energiji drastične.
Ja rekoh
Poruka je uređivana zadnji put uto 19.3.2019 15:24 (Feudalac).
16 godina
neaktivan
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
Bus može biti i na plin, što rješava pitanje zagađenja.
Imamo nova kola radi dojma, imamo stav kad nemamo pojma...
8 godina
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
Visak:

Pogon autobusa na prirodni plin jest dosta čišći po pitanju NOx spojeva 0,37 vs 1,1, PM je praktično isti, uz nešto više COa u odnosu na dizel, a energija odnosno CO2 emisije su identične. To su dosta velike brojke i opravdaju bus samo ako je prilično popunjen. Računaj da jedan automobil benzinac ispušta 3 ili manje grama NOx spojeva na 100 km što ti daje omjer prema minimalno 10/30 putnika u autobusu u prosjeku da bi se uopće izjednačili...
Ja rekoh
Poruka je uređivana zadnji put uto 19.3.2019 17:22 (Feudalac).
15 godina
odjavljen
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda

Oprosti, ali opet se baviš napadom na slamnatog.

 

Moja teza je da napravimo sinergiju popularizacije javnog prijevoza i prelaska na EV, a ne da forsiramo javni prijevoz umjesto prelaska na EV, a kao takav je potaknut prijedlogom za potpunu zabranu ICE-a u gradovima koja je na trenutnom stupnju razvoja tehnologije i onom koji je očekivan u bliskoj budućnosti nemoguća bez adekvatnog javnog prijevoza.

 

Niti jedan argument koji si napisao ne ide kontra te teze, već se baviš onim slučajevima u kojima, prema trenutnom korištenju javnog prijevoza isti nije isplativ. Otprilike u rangu Baldasarovog argumenta da Splitu nije potrebno više taksija jer građani Splita nemaju naviku voziti se taksijem (koji je tada bio preskup, pa ga zato nitko nije ni koristio). Popularizacijom javnog prijevoza se može podignuti broj isplativih linija, rasteretiti grad i stvoriti pozitivna klima prema uklanjanju ili penaliziranju ICE vozila iz centra grada, što će u konačnici olakšati i tranziciju na EV, a bez stvaranja socijalne krize.

 

Dodatno, čitavo vrijeme ponavljaš floskulu da grad nije projektiran za pješake. Pa naravno da nije jer ih upravo vozila istiskuju. Popularizacija javnog prijevoza rasterećuje prometnice, a to omogućava i optimizaciju grada za pješake, ali i izgradnju biciklističke infrastrukture.

 

Ako nemaš argumenta protiv teze koju iznosim ili se ne slažeš s argumentima kojima je branim, možemo dalje diskutirati, a za ovo natezanje u kojem mi stavljaš u usta nešto što nisam rekao nemam više ni vremena ni živaca.

Privatne poruke su za privatne razgovore. Ne odgovaram na općenita pitanja vezana uz neku temu.
8 godina
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
MrBlc kaže...

Oprosti, ali opet se baviš napadom na slamnatog.

 

Moja teza je da napravimo sinergiju popularizacije javnog prijevoza i prelaska na EV, a ne da forsiramo javni prijevoz umjesto prelaska na EV, a kao takav je potaknut prijedlogom za potpunu zabranu ICE-a u gradovima koja je na trenutnom stupnju razvoja tehnologije i onom koji je očekivan u bliskoj budućnosti nemoguća bez adekvatnog javnog prijevoza.

 

Niti jedan argument koji si napisao ne ide kontra te teze, već se baviš onim slučajevima u kojima, prema trenutnom korištenju javnog prijevoza isti nije isplativ. Otprilike u rangu Baldasarovog argumenta da Splitu nije potrebno više taksija jer građani Splita nemaju naviku voziti se taksijem (koji je tada bio preskup, pa ga zato nitko nije ni koristio). Popularizacijom javnog prijevoza se može podignuti broj isplativih linija, rasteretiti grad i stvoriti pozitivna klima prema uklanjanju ili penaliziranju ICE vozila iz centra grada, što će u konačnici olakšati i tranziciju na EV, a bez stvaranja socijalne krize.

 

Dodatno, čitavo vrijeme ponavljaš floskulu da grad nije projektiran za pješake. Pa naravno da nije jer ih upravo vozila istiskuju. Popularizacija javnog prijevoza rasterećuje prometnice, a to omogućava i optimizaciju grada za pješake, ali i izgradnju biciklističke infrastrukture.

 

Ako nemaš argumenta protiv teze koju iznosim ili se ne slažeš s argumentima kojima je branim, možemo dalje diskutirati, a za ovo natezanje u kojem mi stavljaš u usta nešto što nisam rekao nemam više ni vremena ni živaca.

Na prvoj strani ove rasprave si napisao: "Općenito, nemojte me krivo shvatiti, ja jesam za smanjenje onečišćenja u gradovima, međutim, ne možeš to forsirati na način da zagađenje premjestiš onom tko za isto nije kriv, pogotovo što je to zapravo djelomično rješenje. PM čestice nastaju i od guma, pogotovo u intezivnom stani-kreni režimu kakav je u gradu čest, a zamjena ICE za EV ne smanjuje gužve. Već sam ranije pisao da je javni prijevoz efikasnije i čišče rješenje, a tek uz efikasan javni prijevoz ima smisla uvoditi vinjete za centar grada, čija cijena može ovisiti o vrsti pogona (te eventualno stanovnici centra mogu imati popust, pogotovo oni koji posjeduju garažu), pa ako baš nešto trebaš obaviti u centru, platiti ćeš vinjetu, ali bi takva mjera značajno smanjila broj vozila, a time i onečišćenje"

 

Dakle, ja ovdje ne radim straw-man argument već točku po točku argumentiram tvoju tezu i to umjesto tebe. Ako je naselje organizirano tako da su sve potrebne stvari na 5-10 minuta hoda, nitko ne mora nikuda putovati bilo kakvim prijevozom. To je toliko očito da nitko ne vidi. Zato su mali gradovi fantastični za život. E sad, ti se moraš odlučiti što zapravo argumentiraš. Efikasan prijevoz u smislu velike pokrivenosti populacije i malog čekanja ili efikasan prijevoz po pitanju energije/emisija ili to oboje. Međutim, jedno je protiv drugog. Ja sam si dao poprilično truda i naveo dosta argumenata za malo širi uvid u temu bez ikakvog posebnog stava o tome gdje je granica za javni prijevoz a gdje nastupaju automobili. Sad ti je odjednom previše podataka pa bi se uvrijeđen, uz nekakve besmislene optužbe na moj račun povukao? 

 

Hoćeš da nastavim o PM česticama što isti nisi argumentirao kao da emisije teških vozila nisu za red veličine veće od automobila i opet dolazimo do balansa nečega što si samo paušalno naveo kao bolje/nužno potrebno? 

Ja rekoh
Poruka je uređivana zadnji put sri 20.3.2019 3:59 (Feudalac).
16 godina
neaktivan
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
Feudalac kaže...
Visak:

Pogon autobusa na prirodni plin jest dosta čišći po pitanju NOx spojeva 0,37 vs 1,1, PM je praktično isti, uz nešto više COa u odnosu na dizel, a energija odnosno CO2 emisije su identične. To su dosta velike brojke i opravdaju bus samo ako je prilično popunjen. Računaj da jedan automobil benzinac ispušta 3 ili manje grama NOx spojeva na 100 km što ti daje omjer prema minimalno 10/30 putnika u autobusu u prosjeku da bi se uopće izjednačili...

 Autobusi su u mnogim situacijama jedina opcija javnog prijevoza, pa ako su čišći, plinski su bolji izbor. PM je isto manji kod plina.

 

Ako auto ispušta tri puta manje onda tri auta ispuštaju kao jedan bus. Znači četri putnika u busu (koja se ne poznaju) su već dovoljna za smanjenje emisije.

Imamo nova kola radi dojma, imamo stav kad nemamo pojma...
8 godina
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
Visak kaže...
Feudalac kaže...
Visak:

Pogon autobusa na prirodni plin jest dosta čišći po pitanju NOx spojeva 0,37 vs 1,1, PM je praktično isti, uz nešto više COa u odnosu na dizel, a energija odnosno CO2 emisije su identične. To su dosta velike brojke i opravdaju bus samo ako je prilično popunjen. Računaj da jedan automobil benzinac ispušta 3 ili manje grama NOx spojeva na 100 km što ti daje omjer prema minimalno 10/30 putnika u autobusu u prosjeku da bi se uopće izjednačili...

 Autobusi su u mnogim situacijama jedina opcija javnog prijevoza, pa ako su čišći, plinski su bolji izbor. PM je isto manji kod plina.

 

Ako auto ispušta tri puta manje onda tri auta ispuštaju kao jedan bus. Znači četri putnika u busu (koja se ne poznaju) su već dovoljna za smanjenje emisije.

Prerano si se ponadao, omjer je 10:1, a ne 3:1 :-). Ovo gore je u kontekstu teme i omjer bus plin/bus dizel. Ujedno je to u apsolutnim brojkama NOx grama po kilometru, odnosno 37 na 100 km kod busa na plin i 110 kod dizelaša, kod automobila na benzin je to u praksi redovito ispod 3 g/100km, a to je otprilike red veličine emisija EV automobila pogonjenog isključivo na modernu ugljenaru kao primjer prljave struje. Sve se to na kraju vrti i oko ekonomske računice koja je 10-12 putnika u busu neprekidno, u prosjeku. Plin je svakako čišći, a obzirom na dobru efikasnost autobusa i usporediv s pogonom na struju ali sve to zajedno su velike brojke koje traže dosta veliku prosječnu popunjenost autobusa da bi konačni rezultat bio bolji. Ako hoćeš javni prijevoz koji svi koriste moraš ga imati na svakom kutu i često, a onda trpi iskorištenost odnosno efikasnost. U Finskoj je prosječna popunjenost 12,5, za gradske uvjete 20 putnika po autobusu dok je prosječna popunjenost automobila 1,6. Za naše uvjete sam našao jedan rad za zadarsku Liburniju gdje su imali 16/8 putnika špica/izvanšpice a na liniji prometuje mercedes sa 100 mjesta!! 

 

 

 

 

Ja rekoh
15 godina
odjavljen
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
Opet pokazuješ da se svađaš s proizvoljnim zaključkom. Da, istina je da nisam napisao što je efikasni javni prijevoz - upravo zato što to ovisi upravo o samom gradu, međutim, generalno gledajući, on jest čišći i efikasniji ako je rađen prema stvarnim potrebama i ako ga ljudi stvsrno koriste. To što ga mi balkanci nismo u stanju tako organizirati nije argument za ništa osim naše nesposobnosti. Ili oćeš reći da smo mi pametniji od SZ Europe.

Isto tako, citirani odgovor se odnosi na forsirani prelazak na EV zabranom ICE-a, što donosi nove probleme i dodatno naglašava postojeće, a ne općenito na prelazak na EV, pa ako si time mislio podržati tvrdnju da sam protiv EV-a, to je čisto vađenje iz konteksta.


Što se tiče gradova u kojima je SVIMA sve na 5-10 minuta, takvi gradovi nemaju nikakvog smisla. Koliko stanovnika možeš imati u tom radijusu i koliko para će ići na administraciju? Za toliki trošak možeš za par desetaka godina srušiti i ponovno izgraditi grad.

Grad u kojem bi sve bitno bilo u tom radijusu, ali bi stanovništvo gravitiralo sa šireg radijusa može funkcionirati isključivo uz javni prijevoz jer u tom radijusu ne možeš imati dovoljno parkinga za sve ljude koji se nalaze u toj administrativnoj jedinici, a imaju dnevnu potrebu odlaska u administrativni centar, zbog čega su upravo gradovi bez efikasnog javnog prijevoza bili prisiljeni to razbacati kako bi se i gužva raštrkala. To u kombinaciji s gužvama i nedostatkom parkinga može dovesti do getoizacije centra.
Privatne poruke su za privatne razgovore. Ne odgovaram na općenita pitanja vezana uz neku temu.
16 godina
neaktivan
offline
Nissan Leaf prvi je električni automobil prodan u

Ja se zalažem za zabranu dizela u gradu. Busevi i dostavna vozila se mogu nadomjestiti plinom, a osobni auti su na volju korisnika. To je manje radikalna mjera (dakle lakše izvediva) od zabrane ICE, a proizvodi najviše efekta. I naravno ne može se izvesti preko noći, nego treba napraviti plan i najaviti zabranu kroz 5 do 10 godina, ali to treba napraviti sada, a ne kroz 5 ili 10 godina. Trenutno kod nas izgleda nitko uopće ne razmišlja o dugoročnim strategijama prometa. Mislim, pa ministri ne razmišljaju ni o produženju vlastite vozačke dozvole.

Imamo nova kola radi dojma, imamo stav kad nemamo pojma...
 
2 0 hvala 0
12 godina
offline
Nissan Leaf prvi je električni automobil prodan u

Koji ste vas trojica zgubidani 

 
0 0 hvala 0
8 godina
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
MrBlc kaže...
Opet pokazuješ da se svađaš s proizvoljnim zaključkom. Da, istina je da nisam napisao što je efikasni javni prijevoz - upravo zato što to ovisi upravo o samom gradu, međutim, generalno gledajući, on jest čišći i efikasniji ako je rađen prema stvarnim potrebama i ako ga ljudi stvsrno koriste. To što ga mi balkanci nismo u stanju tako organizirati nije argument za ništa osim naše nesposobnosti. Ili oćeš reći da smo mi pametniji od SZ Europe.

Isto tako, citirani odgovor se odnosi na forsirani prelazak na EV zabranom ICE-a, što donosi nove probleme i dodatno naglašava postojeće, a ne općenito na prelazak na EV, pa ako si time mislio podržati tvrdnju da sam protiv EV-a, to je čisto vađenje iz konteksta.


Što se tiče gradova u kojima je SVIMA sve na 5-10 minuta, takvi gradovi nemaju nikakvog smisla. Koliko stanovnika možeš imati u tom radijusu i koliko para će ići na administraciju? Za toliki trošak možeš za par desetaka godina srušiti i ponovno izgraditi grad.

Grad u kojem bi sve bitno bilo u tom radijusu, ali bi stanovništvo gravitiralo sa šireg radijusa može funkcionirati isključivo uz javni prijevoz jer u tom radijusu ne možeš imati dovoljno parkinga za sve ljude koji se nalaze u toj administrativnoj jedinici, a imaju dnevnu potrebu odlaska u administrativni centar, zbog čega su upravo gradovi bez efikasnog javnog prijevoza bili prisiljeni to razbacati kako bi se i gužva raštrkala. To u kombinaciji s gužvama i nedostatkom parkinga može dovesti do getoizacije centra.

 

 

Administracija je vrlo mala briga, koliko često prosječan čovjek treba obaviti nešto s državom ili gradom? Svakodnevna stvar je posao i s posla, vrtić/škola, malo rjeđe (tjedno) kupovina, zabava, društveni život. Više ne trebamo banke, poštu to se obavlja od kuće dok se djecu u školu iz škole, vannastavne aktivnosti razvozi manje više svaki dan. Kad su te svakodnevne stvari razbacane u krugu 10-20 km, onda ljudi po cijeli dan žure lijevo desno, ništa ne stignu i nema tog prijevoza koji će to obaviti dovoljno brzo kao automobil.

Primjedba o Balkanu ti baš i nije na mjestu, našao sam primjer Finske, nije baš nešto, englezi su još malo gori, našao sam podatak za 2011. prosjek je 10 putnika osim Londona gdje je prosjek više nego dvostruko veći. U jednoj studiji prije 20 godina za EU-14 je procijenjeno 17 putnika uz trend konstantnog pada, Njemačka je tada imala 18, švedska devet! S današnjim brojkama od 10-tak putnika električni bus je lošiji od modela 3 i koneEV koji s prosječnih 1,6 osoba troše manje a o dizelu da ne govorimo. Čestice koje si spominjao a vezano za gume zapravo ne postoji kao problem, zadnja studija objavljena ove godine i provedena u 4 velegrada širom svijeta našla je jedva 1 tristotinku 2,5 mikronskih čestica koje potječu od guma. Jednostavno rečeno, osim nekoliko metro područja koja broje desetke milijuna ljudi, javni prijevoz ni na savršenom zapadu ne pokazuje neku veliku štedljivost ili smanjenje zagađenja. Kad uzmeš najjednostavniju moguću računicu i primjer prosječnog Hrvata koji vozi rabljeni dizel iz Njemačke, 7 automobila prevozi 10 ljudi i troši >6 l isto goriva koliko i bus koji vozi 10 ljudi. Efekt nula. Prebaci to na struju 7x 20 kWh = 140, isto koliko i BEV bus samo što bus teško pređe dnevnu obvezu s jednim punjenjem, a najmanji zoe to obavi puta dva.

 

Zadnji dio tvoje poruke ti isto ne stoji - problem je što ljudi velikim dijelom žive raštrkani po prigradskim naseljima ili spavaonicama poput Novog Zagreba dok im je posao desecima kilometara dalje razbacan na više lokacija. Nekakve industrijske zone su izgleda prošlost pa tako i mogućnost masovnog zajedničkog odlaska na posao. 

 

Umoran sam od ove jednostrane argumentacije, Ako namjeravaš tvrditi da je javni prijevoz učinkovitiji, na sunce s bilo kakvim podacima o stvarnoj prosječnoj popunjenosti busa i kako bi to povećao kad jednoj švedskoj, Finskoj ili Velikoj Britaniji ne uspijeva. Samo da te podsjetim, u ovoj raspravi nisi iznio apsolutno niti jedan konkretan podatak, nisi ništa elaborirao osim snova kaj bi bilo kad bi bilo u pauzama dok nisi uvrijeđen argumentacijom koju iznosim umjesto tebe. 

Ja rekoh
Poruka je uređivana zadnji put sri 20.3.2019 11:11 (Feudalac).
15 godina
odjavljen
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
Visak kaže...

I naravno ne može se izvesti preko noći, nego treba napraviti plan i najaviti zabranu kroz 5 do 10 godina, ali to treba napraviti sada, a ne kroz 5 ili 10 godina. Trenutno kod nas izgleda nitko uopće ne razmišlja o dugoročnim strategijama prometa. Mislim, pa ministri ne razmišljaju ni o produženju vlastite vozačke dozvole.

Ovo je zapravo najbitniji dio priče. Bez planiranja nije ništa provedivo, a ni sam plan nije provediv ako se orijentira isključivo na jedan problem, već upravo treba ići sa dugoročnom strategijom prometa koja obuhvaća sve - od zabrana ili vinjeta, preko infrastrukturnih zahvata do organizacije javnog prijevoza, pa do samog GUP-a, što čitavo vrijeme i govorim, ali Feudalac se nalazi uvrijeđen što kradem fokus sa EV-a, pa se hvata za slamke. Jedina razlika je što ja predlažem vinjete kao blaži oblik zabrane koji bi ujedno omogućio i financiranje tranzicije jer bi ipak omogućilo ulazak u grad onima kojima je ulazak u grad ICE vozilom potreban jako rijetko, dok se drugima zbog dodatnog troška ne bi isplatilo, što je manji socijalni udar uz neznatno lošije rezultate u kraćem periodu, što se opet može kompenzirati ranijim početkom primjene mjere.

 

Feudalac kaže...

Administracija je vrlo mala briga, koliko često prosječan čovjek treba obaviti nešto s državom ili gradom? Svakodnevna stvar je posao i s posla, vrtić/škola, malo rjeđe (tjedno) kupovina, zabava, društveni život. Više ne trebamo banke, poštu to se obavlja od kuće dok se djecu u školu iz škole, vannastavne aktivnosti razvozi manje više svaki dan. Kad su te svakodnevne stvari razbacane u krugu 10-20 km, onda ljudi po cijeli dan žure lijevo desno, ništa ne stignu i nema tog prijevoza koji će to obaviti dovoljno brzo kao automobil.

Automobil je tu vatrogasna mjera, a ne rješenje problema. Rješenje je prvenstveno urbanističke prirode.

 

Feudalac kaže...

Primjedba o Balkanu ti baš i nije na mjestu, našao sam primjer Finske, nije baš nešto, englezi su još malo gori, našao sam podatak za 2011. prosjek je 10 putnika osim Londona gdje je prosjek više nego dvostruko veći. U jednoj studiji prije 20 godina za EU-14 je procijenjeno 17 putnika uz trend konstantnog pada, Njemačka je tada imala 18, švedska devet! S današnjim brojkama od 10-tak putnika električni bus je lošiji od modela 3 i koneEV koji s prosječnih 1,6 osoba troše manje a o dizelu da ne govorimo.

A kad taj model 3 stoji u koloni na 42 °C pola sata, pa potroši više na klimu i nepogonske sustave nego na vožnju, taj dio ćemo ignorirati? 

 

Što čemo s činjenicom da manipuliraš podacima? Uporno uzimaš autobus, kao da je on jedino sredstvo javnog prijevoza. Da, autobus je najjeftinije sredstvo za inicijalnu implementaciju, međutim, nije najjeftinije za održavanje voznog parka i po troškovima operative. Međutim, ono gdje je statistika poput bikinija - puno toga otkriva, ali ništa bitno, odnosno, gdje je manipulacija najveća leži u tome da izolirano gledaš jedno sredstvo javnog prijevoza izolirano od sustava.

 

Koji je prosječni broj putnika u ZET-ovim tramvajima? Koji je prosječni broj putnika u njujorškom metrou, u danskim vlakovima? U većini gradova s razvijenim javnim prijevozom autobus nije glavno sredstvo javnog prijevoza, već servis koji služi za opsluživanje glavnog sredstva. Jednostavan primjer Zagreba, linija 101 Gornje Prekrižje - Britanski trg. Možda bi ekološki i ekonomski bilo isplativije da ti ljudi idu automobilom tih 11 km, međutim, ako oni dođu automobilom na Britanac, oni će automobilom nastaviti dalje po gradu jer tamo nema kapaciteta za parkirati toliko autmobila, a kad bi i napravio, cijena parkinga na toj lokaciji je neodrživa. Ako dođu autobusom, oni će nastaviti tramvajem. Zbog toga ne možeš jednostavno gledati autobus kao izolirani slučaj i prosjek putnika kao referentni broj.

 

 

 

Privatne poruke su za privatne razgovore. Ne odgovaram na općenita pitanja vezana uz neku temu.
8 godina
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
MrBlc:

Urbanističko rješenje je upravo ono što sam spomenuo jedno deset puta - naselja nisu projektirana za pješake.

Opet ne želiš diskutirati s poštovanjem sugovornika i optužuješ me za manipulacije. Zadnji primjer kad sam usporedio tm3 i konuEV s autobusom dodao sam odoka 30% na službenu EPA brojku koja je u svijetu mjerenja najbliža stvarnosti, dok sam za BEV bus uzeo podatak iz reklame BYDa koji je trenutno najveći proizvođač električnih autobusa. Pošteno, ili možda manipuliram na štetu svog argumenta. I to drastično, a mogao sam, posve faktualno korektno reći da 9 evova prevozi 14 putnika uz utrošak energije kao bus za 10-12 putnika po reklami, koja, naravno, preuveličava stvarnu efikasnost, vrijeme punjenja i ostale parametre.

Druga stvar za koju me optužuješ da manipuliram, a sam nikako nećeš iznijeti podatke, je mogućnost korištenja ne-autobusnog prijevoza. Za tramvaj se smatra da je ekonomski isplativ u naseljima veličine Zagreba ili veće, klasična željeznica ili metro traže još veća naselja obzirom na potrebu za enormnim kapitalnim investicijama. Bus daje optimum u naseljima do 250 tisuća. I sad dolazi zanimljiv dio koji ti ne želiš vidjeti a kamoli argumentirati - 70% Hrvata živi i naseljima koja su 50k ili manja, cijela Evropa ima 60% stanovnika u takvim naseljima. O čemu, pobogu, onda razgovaramo? Bus je fleksibilan, može se probiti kroz gužve, zaobići prometne nesreće i slično te u pravilu ostvaruje veće prosječne brzine i s najmanje kapitalnih ulaganja postiže cilj kojem i ti težiš. To je prijevozno sredstvo koje pokriva većinu stanovnika, gdje je postojala potreba za željeznicom ovog ili onog oblika - već je uvedena, a danas kada je sve privatizirano šansa da privatnik uloži u neisplativu željeznicu je ravna nuli, jednako kao što su i prezaduženi gradovi i države sposobni to samostalno financirati. Jednostavno rečeno, trenutno stanje je da javni prijevoz funkcionira tako da nije ništa bolji od automobila po pitanju energije i s tim povezanih štetnih emisija. Ako želiš to promijeniti, morat ćeš ljude natjerati da se odreknu automobila, a onda smo na zabranama i porezima koje upravo zamjeraš EVovima uz nekakavarginalni potencijalni dobitak. Automobili su fantastični, voze od vrata do vrata u najkraćem mogućem vremenu osim u enormno gusto naseljenim područjima koja, ipak, srećom, nisu reprezentativna za većinu populacije.
Ja rekoh
Poruka je uređivana zadnji put sri 20.3.2019 14:59 (Feudalac).
13 godina
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
Keso kaže...

Trebalo bi zabraniti ne-električnim vozilima da se voze po gradu. Najprije u strogom centru pa proširiti na cijeli grad. Jedva čekam da u gradu budu samo el vozila. Zrak bi bio neusporedivo čišći, manje plućnih bolesti. Čak i da ta struja jest iz najgoreg mogućeg izvora (a nije, nuklearke rade relativno čisto i najviše energije), zagađenje nije tamo gdje je najveća gustoća ljudi - kao što je sada u gradovima. Samo to pomicanje zagađenja u neko drugo mjesto gdje nisu ljudi je dobitak. Zamisli, u gradu si, a planinski čisti zrak, to bi bilo baš dobro.

Slažem se, ali s druge pak strane, strah me tišine. Odnosno nemogućnosti da čuješ auto koji ti prilazi.

Ljudi, pogotovo mlađe generacije istih su toliko ovisni o mobitelima dok sudjeluju u prometu, bilo kao pješaci, biciklisti, roleri ili bilo koji drugi.
Sad još donekle i čuješ auto kad se približava pa reagiraš, ali kad ga ne budeš čuo da dolazi - nayebao si. Već je kasno.

Ili će se ljudi morati mijenjati da ne koriste jebene mobitele i igraju igre dok hodaju pločnikom ili će se tehnologija tome prilagoditi. Kao što se uvijek prilagodi.



Osobno to nisam toliko primjećivao naravno, jer sam iz ruralnih krajeva. Dok nisam došao u Zagreb.
Vozači, pješaci, starci, klinci. Svi su zadubljeni u mobitele i na slušalicama da doslovno ne doživljavaju stvari oko sebe.
Promatram i ne vjerujem. Gotovo nema dana da netko nekom ne trubi, ne jebe mater ili zapinje jer je mobitel i clash of clans bitniji od tvog života.


Ali kao i druge priče, to je neka druga tema kojoj ovdje nije mjesto.

Batllelog: sudy_freak | Steam: sudy_freak | PUBG: slav_baba_yaga
8 godina
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
Sudy_freak:

Pa nisu pješaci toliko ludi već je buka u takvom gradu tolika da ti sluh ne pomaže, ljudi se isključe i oslanjaju se na vid pa to uz nešto malo nepoštivanja prometnih pravila od svih sudionika dovodi do nezgodnih situacija. Već bi se svi privikli na tišinu, da je to samo tako lako...
Ja rekoh
15 godina
odjavljen
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
Feudalac kaže...
Za tramvaj se smatra da je ekonomski isplativ u naseljima veličine Zagreba ili veće, klasična željeznica ili metro traže još veća naselja obzirom na potrebu za enormnim kapitalnim investicijama. Bus daje optimum u naseljima do 250 tisuća. I sad dolazi zanimljiv dio koji ti ne želiš vidjeti a kamoli argumentirati - 70% Hrvata živi i naseljima koja su 50k ili manja, cijela Evropa ima 60% stanovnika u takvim naseljima. O čemu, pobogu, onda razgovaramo? 

Oprosti, ja sam mislio da pričamo o zagađenju u većim gradovima. Koji to grad do 250 tisuća stanovnika ima problema sa zagađenjem zraka, a da isto nije uzrokovano teškom industrijom?

 

Dodatno, kako jednom Zagrebu pomaže statistička činjenica prosječne veličine naselja po pitanju gužve i zagađenja?

 

Oćemo pričati o zabrani ulaska ICE-a u gradić od 50k stanovnika, koji gužve ni zagađenja nema, a ignorirati neefikasnost javnoj i prijevoza općenito u gradovima od 150k - 250k stanovnika. Razbacuješ se brojkama koje ne prikazuju realno stanje, već se temelje ili na cherry pickingu (statistika za bus za gradove gdje bus vozi samo na periferiji) ili na temelju statistike koja se svodi na gulaš, a onda meni predbacuješ za nedostatak argumenata.

 

Možda nemam konkretne brojke, ali vidim da rješenje funkcionira tamo gdje je rađeno planirano i prema pravilima struke. Brojke su bitne za konkretno rješenje za pojedini grad, a činjenica je da javni prijevoz predstavlja bitnu komponentu koja je, kad je napravljen kako treba, efikasnija i po pitanju onečišćenja i po pitanju gužve i da kod nas ne funkcionira kako treba i ima prostora napretku. Da li će u nekom gradu veća ili manja mreža javnog prijevoza predstavljati optimum ne mijenja bitno osnovnu tezu.

 

 

Privatne poruke su za privatne razgovore. Ne odgovaram na općenita pitanja vezana uz neku temu.
8 godina
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
MrBlc:

Opet ti misliš da ja biram podatke kako mi odgovara. Brojke koje sam dao za druge države su ukupne. za Hr ih nema, a ono kaj sam našao sam prezentirao. Nisam primjetio da su tema veliki gradovi, a nema ni smisla u ovoj podtemi obzirom da u onim manjima živi većina stanovništa. Kako god okreneš optimum je važan jer je počelo od zagađenja i rasprave o zabrani ulaska u grad. Ako je to još uvijek tema, a mislim da jest, onda ako ništa drugo trebamo iznijeti osnovne fizikalne podatke da bi smo uopće mogli govoriti ima li smisla jedno ili drugo rješenje, kombinacija ili nešto treće. Ako je problem samo gužva, pa naravno da ćemo je lako riješiti s milijun autobusa/vlakova i zabranom ili nekom drugom vrstom ograničenja za automobile. Ako je problem i ekologija, onda je važno i kakvi su autobusi, koliko su popunjeni itd. Općenite floskule tipa tribali bi organizirati efikasan javni prijevoz prešućujući ono bitno, kako, su na razini naših tipičnih političara... tako ću ja napraviti još bolje rješenje - tribali bi razviti čiste izvore energije i njima pogoniti savršen javni prijevoz kao i preostale modove transporta ljudi i roba i da pri tome nikome ništa ne branimo a sve po dostupnim cijenama. Vidiš kako je lako biti pametan kad izbaciš onaj kako i pošto.

Ja rekoh
15 godina
odjavljen
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda

Prvo, ekologija je najveći problem upravo u velikim gradovima, pa ako pričamo o ekološki uvjetovanoj zabrani ICE-a u gradovina, implicitno pričamo o većim gradovima, počevši upravo od užeg centra većih gradova.

 

Drugo, gledanjem isključivo statistike za autobuse, već si birao podatke koji idu u prilog tvojoj tezi, a zanemario one koji je ne podržavaju, i to dvostruko (em što autobus nije jedini javni prijevoz, em što je, tamo gdje postoje i drugi vidovi prijevoza, autobus u pravilu periferni prijevoz), što sam detaljno elaborirao. Ostaje pitanje da li si to napravio namjerno ili slučajno, ali nekako je bilo previše slučajnih selekcija, slučajnih nesporazuma, slučajnih vađenja iz konteksta...

 

Treće, ovo ti nije prvi put da potežeš argument ekstremnog scenarija. Taj argument nema veze s praksom jer u praksi je krajnost jako rijetka iznimka, a ne pravilo. Često je potrebno naći balans između više ciljeva - od komfora, preko gužve, pa do ekologije i ekonomičnosti. Niti je javni prijevoz riješenje koje može predstavljati alternativu koja paše svima, niti elektični automobili mogu zamijeniti javni prijevoz u vidu linijskih vozila za veći broj putnika, već balans treba postići prema stvarnim brojkama za pojedini grad. Očekivati da ti u vidu forumske rasprave radim elaborat u rangu diplomskog rada na prometnom fakulteru neke države u kojoj je takav fakultet respektabilan, i to na temelju podataka do kojih kao fizička osoba teško mogu doći je suludo, međutim, uredno možemo opaziti na primjeru mnogih europskih gradova da javni prijevoz može biti jako efikasan kad se radi planirano i na temelju stvarnih potreba, te da može smanjiti gužve, čime se smanjuje i zagađenje koja vozila uzrokuju i povećava komfor, kako putnika u automobilu, tako i putnika u javnom prijevozu (kroz brži dolazak na odredište i manji broj presjedanja). Pri tome elektrifikaciju vozila i promoviranje i optimiranje javnog prijevoza vidim kao moguć sinergijski plan, a ne kao konkurentske planove, zbog čega sam protiv izravne zabrane, te zbog toga smatram da su vinjete dobro rješenje jer omogućuju naknadno fino podešavanje parametara prema ciljevima i odstupanjima koja praksa u pravilu pokaže jer nikad ne možeš imati savršeno rješenje.

 

Ironično je to što meni predbacuješ da ignoriram kako i pošto, a istovremeno propovijedaš opću elektrifikaciju bez da razmišljaš odakle će se EV-ovi puniti i po čemu će voziti. Dok za prvi problem navodiš da ćemo "to riješiti u budućnosti", što je istina, ali ne govori ništa o tome u kojem roku to možemo riješiti, kolika ulaganja traži, kako će se odraziti na cijenu struje i što ćemo u međuvremenu, za ovo drugo se pozivaš na urbanističko planiranje, dok istovremeno za primjer Berlina navodiš da je na drugim gradovima takvo riješenje neprovedivo jer je Berlin veliko gradilište. Ja za svoje rješenje probleme vidim i svjestan sam da će za svaki grad trebati planirati prilagođeno riješenje, dok ti svoje riješenje gledaš kroz roze naočale i pametuješ meni da je lako biti pametan.

 

U prijevodu, ništa nova.

Privatne poruke su za privatne razgovore. Ne odgovaram na općenita pitanja vezana uz neku temu.
8 godina
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda

MrBlc:

Problem cijele rasprave s tobom je što nisi odmah krenuo od temeljnih brojki već si lakonski izvalio hajmo napraviti bolji javni prijevoz pa će sve doći na svoje. I opet me napadaš da sam selektivan, da dajem ekstremne primjere itd a ništa konkretno nisi argumentirao. Pa ću opet, umjesto tebe, iznijeti argumente.

https://www.researchgate.net/profile/Pedro_Perez-Martinez/publication/270488339_Refereed_Papers_Energy_Consumption_of_Passenger_Land_Transport_Modes/links/5615073208ae983c1b41c63e/Refereed-Papers-Energy-Consumption-of-Passenger-Land-Transport-Modes.pdf?origin=publication_detail

Praktična sredstva javnog prijevoza nisu baš tako specifično efikasna kako se pretpostavlja. Bus je dva puta bolji od najbližeg tramvaja i gradske željeznice. Teoretski, po ugrađenom sjedalu ili stajaćem mjesto tj po maksimalnom kapacitetu, željeznica je najefikasnija, ali je opet bus vrlo blizu. Druga stvar, željeznica je već efikasna, već je pogonjena strujom i daljnji napredak velikih razmjera nije moguć. Tamo gdje postoji velik broj putnika ju se isplati graditi, a to su veći gradovi, kraj priče. Postoji i primjer jednog Freiburga u Njemačkoj koji je veličine splita i koji od 70-ih ulaže, koji je prilagodio arhitekturu i organizirao grad tako da 80% ljudi ima i stan i posao na maks 15 minuta hoda od željeznice. Dakle, rade na tome pola stoljeća. Berlin je stjecajem povijesnih okolnosti postao gradilište i iako dobro organiziran ne može se uzeti za primjer onoga što bi svi trebali slijediti, neće ni u Njemačkoj to više ponoviti.

Kad smo na efikasnosti, željeznica je toliko masivna da popunjenost vozila ima zamemariv utjecaj na potrošnju, dok se kod autobusa a pogotovo automobila to znatnije mijenja ovisno o broju putnika koji se prevoze, odnosno bus s jednim putnikom je barem za red veličine efikasniji od istog takvog vlaka. Stoga je iznimno važno kod vlakova da budu stalno popunjeni.
Držeći se realnog, ino što je izvedivo bilo gdje je organizirati autobusni prijevoz. Prolazi u malim naseljima, u većim gradovima, čak se jedan Melbourne znatno oslanja na sutobuse, imaju i posebno izgrađene ceste samo za autobuse a obuhvaćaju područje od preko 4 milijuna ljudi. Bolji javni prijevoz traži organizaciju stanovanja, posla i drugih potreba koji su kompatibilni, ako ljudi moraju promijeniti nekoliko linija ili dugo hodati od do stanice - neće ga koristiti. Čak Švicarska koja ima najveći udio javnog prijevoza u Evropi, ima svega 20% putovanja javnim prijevozom, Njemačka koja je jako dobra ima svega 8% pri čemu su na pola pola bus željeznica.

Inzistiranje na automobilima i autobusima znači nije nikakav ekstrem nego upravo na onome što je praktično izvedivo i što čini većinu ostvarenih putovanja pa tako i zagađenja, gužvi i energije. Osim toga, na automobilima se mogu postići najveći rezultati, EVovima gradski promet uopće ne podiže potrošnju. Vjeruj mi da je umjesto uklanjanja jedne ulice i izgradnje željeznice jeftinije tu istu ulicu popločati punjačima i natkriti solarnim panelima a ulica još uvijek ostaje dostupna i za pješačenje. O buci da ne govorimo.

Treća stvar, sve i da uspiješ super javnim prijevozom s 5% putovanja doći na švicarski standard, još uvijek ti ostaje 80% putovanja automobilom koji svoj štetni ispuh ostavljaju pod nosom.

 

Po meni, na ovo treba gledati iz dva odvojena kuta. Jedan problem je čistoća energije kojom pokrećemo naš transport, a drugi je gužva, buka, rizik stradavanja i slično. Promjenom izvora energije kojom se pokreću automobili i autobusi rješavamo zagađenje, a nevezano za energiju rješavamo gužve i ostalo. To zbilja ne treba trpati u isti koš jer su to dva odvojena problema koji se marginalno dodiruju zato što sadašnja energija nije čista 

Četvrto, automobili imaju ograničen rok trajanja i trebat će ih zamijeniti ovako i onako. Ako VW održi riječ i za dvije godine izbaci ID po cijeni sličnoj dizel golfu, govorimo o tome da će se promjena dogoditi sama od sebe, bez ikakvog troška. Prvi koji će ugrabiti ti priliku su oni sa sela odnosno predgrađa koji žive u kućama, imaju parking ili garažu te mogu lako puniti svoja vozila, a uoravo su oni ti koji danas trebaju automobile i koji s njima dolaze u grad. Oni koji žive u lijepim malim gradovima, Zagrepčani i slično već imaju sve na dohvat ili solidan javni prijevoz tako da je cijela priča o vinjetama lagano bespredmetna. S vremenom će nam trebati više struje i više javnih punjača, a to je nešto što već ionako radimo, čak i bržim tempom nego što EVovi dolaze.

Ja rekoh
Poruka je uređivana zadnji put čet 21.3.2019 13:04 (Feudalac).
15 godina
odjavljen
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda

Prvo, i dalje se nastavljaš svađati s nečim što ja nisam napisao, već s onim kako si ti moj post predstavio vađenjem iz konteksta. Na to ti više uopće nema smisla odgovarati jer ili ja pričam španjolski ili se ti praviš glup.

 

Drugo, na temu autobusa i dalje promašuješ poantu. Prosječan broj putnika u autobusu i efikasnost autobusa u gradu kojem se javni prijevoz temelji na autobusima i u gradu u kojem putnici s autobusa presjedaju na tramvaj, podzemnu i sl, nemaju veze jedno s drugim i ne možeš uzimati prosječni broj putnika u jednom modelu za izvesti zaključak za drugi model.

 

Što se tiče EV-ova u gradskom prometu, EV ima benefit KERS-a (iako i hibridi imaju isto), međutim, kad dolazimo do gužvi u kojima se na jednom semaforu čeka više ciklusa, tu je KERS više-manje beskoristan, pogotovo ako je kolona zbijena - pri malim brzinama se ionako isključuje, kao i pri intezivnijem kočenju (s tim da granica što spada u intezivnije kočenje opada s brzinom jer bi u protivnom za dovoljno protumomenta morao motoru dovesti struju). Efikasnost KERS-a je oko 70% (onda kad radi). Ako gmižeš uz obrzavanja do 20-ak km/h, pa opet kočiš, efikasnost KERS-a je jako mala. Dodatno, i infotainment, grijanje/hlađenje/ svjetla, i slično troše energiju dok si u koloni i dok gmižeš, pa u konačnici imaju veći udio u ukupnoj potrošnji, tako da tvrdnja da je EV otporan na povećanje potrošnje u gužvama je neutemeljena. Da, otporniji je od ICE-a, te je u rangu hibrida, ali otporan nije.

 

Treće, imaš selektivno slijepilo ili namjerno ignoriraš činjenicu da sam poprilično elaborirao daljnje korake borbe protiv tog zagađenja? 

 

Što se tiče odvojenog gledanja, ta dva problema su međusobno iznimno povezana, kako preko gužve, tako i preko navika korisnika. Odvojeno rješavanje povezanih problema, pogotovo onih koji se tiču infrastrukture u pravilu daje suboptimalne rezultate. 

 

Četvrto, koliko ljudi znaš koji su sa šireg područja centra odselili u kuću na periferiji ili na selo, a koliko ih znaš koji su odselili u zgradu s jeftinim stanovima? 

Privatne poruke su za privatne razgovore. Ne odgovaram na općenita pitanja vezana uz neku temu.
8 godina
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda
MrBlc:

Ne, ti se svađaš sam sa sobom. Upravo sam ti dao link na prilično zanimljivo istraživanje u kojem na prvoj slici stoji da tramvaji i vlakovi troše više energije po putnik-kilometru nego autobus. Tako da tvoje odbacivanje autobusa kao relevantnog prijevoza nije uopće utemeljeno. Drugo, ako misliš da je željeznica efikasnija pa malo neefikasnosti na busu koji fila tu željeznicu biva poništeno benefitima, morao bi pretpostaviti da je kilometraža autobusnog prijevoza prilično mala u odnosu na ostatak putovanja vlakom za što nema apsolutno nikakvih podataka ni istraživanja a već u startu otpada jer je bus, po linkanom istraživanju DANAS efikasniji u praksi. Prema tome, zbog vlastite nesposobnosti prihvaćanja mogućnosti da nisi u pravu i dalje suvaš floskule za floskulom, treba li reći, posve neutemeljeno. Isto tako, dalje nastavljaš o slaboj iskoristivosti regenerativnog kočenja u EVovima ignorirajući članke koji su objavljeni i ovdje na bugu, nigdje nikakvog konkretnog podatka same pretpostavke pretpostavke i stalno javni prijevoz ovo ono. Ako energija za EV (auto, bus, željeznica) dolazi iz čistog izvora, kakve veze ima uopće količina energije, stajanje u koloni itd. To postaje irelevantno po pitanju zagađenja i zato je to odvojen problem i bit će sve više jer je nevezano za EV transport električna mreža širom svijeta sve čišća i čišća. Daj se skoncentriraj, nađi bar jedan konkretan primjer nečega pa to prezentiraj u sklopu svoje teze. Tako si tvrdio da su PM emisije guma velike, ispostavilo se da su zanemarive, forsiraš efikasnost vlakova a stvarnost je obrnuta i tako redom. Još uvijek nisi iznio ništa konketno, niti jednog podatka ma kako ekstreman i neprimjenjiv bio, samo neke općenite floskule i nagađanja. To ti ne priliči.
Ja rekoh
Poruka je uređivana zadnji put čet 21.3.2019 15:23 (Feudalac).
15 godina
odjavljen
offline
Re: Nissan Leaf prvi je električni automobil proda

Prvo, moja teza da bi trebalo povećati korištenje javnog prijevoza se temelji na dvije opservacije iz prakse:

- mnogi gradovi u europi imaju kvalitetan i povoljan javni prijevoz, te, posljedično nemaju gužve i manje zagađenje

- u mnogim gradovima u kojima vladaju gužve, javni prijevoz je kriminalno loš i/ili preskup

 

Na temelju toga je jasno da se zagađenje i gužva mogu smanjiti boljim javnim prijevozom, a prelazak na EV i penaliziranje (bilo vinjetom ili zabranom) ICE-a predstavljaju jedinstvenu priliku da se po tom pitanju nešto i pokrene. Već sam jasno napisao da prihvaćam da to ne mora biti nužno tako u svakom gradu i da to ovisi o puno faktora, ali općenito poveznica postoji i treba je razmotriti, a tamo gdje je adekvatno i primjeniti takvo rješenje.

 

Nisam ti ja kriv što ti vidiš samo dvije nijanse i svaku tvrdnju smatraš općeprimjenjivom i apsolutnom u svim uvjetima.

 

Dodatno, željeznicu sam spomenuo samo usputno jer ona ima smisla u ograničenim okvirima. Metro je pogodan za velike gradove, a električni tramvaj za umjereno velike gradove, dok ja za manje pogodniji bus. Tu opet nastavljaš turpijati po nečemo što uopće nije sporno, već je sporno tvoje silovanje statistike. Podatak da je autobus ekološki i ekonomski isplativ isključivo ako je u njemu više od 10 putnika vrijedi isključivo ako je autobus jedini vid javnog prijevoza u tom gradu jer ako putnik presjeda u više različitih sredstava prijevoza, onda ne možeš gledati svaki od njih odvojeno, već treba raditi ukupni izračun. Znači, normalizirati pređene kilometraže svih sredstava prijevoza i svih putnika na usporedive brojke i na isti način normalizirati podatak o isplativosti. Isplativost pojedine linije možeš promatrati isključivo ako znaš daljnje kretanje korisnika tih linija i ukupan efekt na sustav.

 

Je li ti WHO dovoljno snažna referenca: https://www.who.int/sustainable-development/transport/health-risks/air-pollution/en/

Low- and middle- income countries suffer disproportionately from transport-generated pollution, particularly in Asia, Africa and the Middle East. In part, this is due to the use of old and inefficient diesel vehicles and a lack of public and active transport networks.

 

Mislim, ne bi valjda oni iznosili floskule i nagađanja?

Privatne poruke su za privatne razgovore. Ne odgovaram na općenita pitanja vezana uz neku temu.
Nova poruka
E-mail:
Lozinka:
 
vrh stranice