Steel Division: Normandy 44 - Bojna polja Normandije

Autori R.U.S.E.-a i serijala Wargame na zabavan način prikazuju žestoke početne stadije otvaranja zapadnog europskog bojišta u posljednjoj godini Drugog svjetskog rata

Damir Radešić subota, 1. srpnja 2017. u 00:00
Info
Proizvođač/Izdavač Eugen Systems/Paradox Interactive
Žanr RTS
Platfforme PC

S obzirom na ranije uratke francuskih developera Eugen Systems, bilo je pitanje vremena kada će udružiti snage sa strateški orijentiranom izdavačkom kućom Paradox Interactive, što se upravo ostvarilo s njihovim RTS-om Steel Division: Normandy 44. Moramo priznati da smo čitajući impresivne podatke o povijesno točnih 400 vojnih jedinica, mapama kreiranima prema izvidničkim fotografijama savezničkih pilota prije općepoznatog Dana D, i sustavom osvajanja teritorija i fleksibilne crte razdvajanja, stavili ovaj naslov u sam vrh prioriteta te mu posvetili vrijeme u beta testiranju, kao i nakon izlaska finalne verzije.

Nakon tutoriala koje preporučujemo odigrati, bez obzira na to jeste li početnik ili veteran u strateškim igrama, isprobali smo kampanju koja se sastoji od tri poglavlja. Prvo i najlakše, namijenjeno je američkim snagama netom nakon iskrcavanja na plaže Normandije i ne bi trebalo biti preteško, uz napomenu kako treba voditi računa o povremenim protunapadima njemačkih tenkova i zasjedama. Druga po težini je njemačka kampanja, u kojoj je naglasak stavljen na vatrenu moć vozila i tehniku, no vojnici koji ih opslužuju i pješaštvo uglavnom su slabijeg morala, što nerijetko dovodi do pucanja obrambenih linija u kritičnim trenucima. Posljednja i ujedno najteža britanska kampanja, iskušat će naše sposobnosti protiv proslavljenih njemačkih tenkova i jedini savjet je odabir dovoljno AT topova, a čak i s njima očekuju vas veliki izazovi.

Taktičko nadmudrivanje

Prije svake bitke imamo priliku odabrati jednu od ponuđenih divizija iz koje ćemo slagati svoju bojnu grupu, a svaka ima svoje prednosti i mane prema povijesnim zapisima, koje su developeri pomno proučili prilikom kreiranja. Neke su orijentirane na oklopna vozila, druge sastavljene od vojnika pristiglih s istočnog ratišta, treće od poljskih dobrovoljaca, pa prije brzinskog klikanja kako biste što prije krenuli u bitku, bacite oko na njihove opise. Nadalje, tijekom kampanja jedinice se prenose u nove misije, barem one koje prežive, pa ako ne igrate oprezno i žrtvujete ljudstvo, u krajnjim stadijima nećete imati izgleda protiv nadmoćnijeg neprijatelja.

Sama igrivost podsjeća na nadograđeni sustav koji je koristio serijal Wargame pa, primjerice, prije svake bitke razmještamo jedinice u određene dijelove mape na kojima je to dozvoljeno. Kako naše trupe napreduju, tako se linija razdvajanja konstantno mijenja i prilagođava pa čak i ako naši izvidnici ne vide protivnike, prema bojama je lako zaključiti gdje se otprilike nalaze, iako ne i njihovu snagu. Upravo je to jedan od aduta ovog naslova, s obzirom na to da samo o našim procjenama ovisi kako ćemo reagirati i na koji način riješiti novonastalu situaciju. Možda je protivnik na naše lijevo krilo dogurao dva tenka koji samo čekaju da krenemo s glavninom snaga kroz sredinu i da nam osakate opskrbu i artiljeriju, ili, pak, izvodi diverziju kako bi nam raspršio pomno složenu prvu liniju.

Pravilno pozicioniranje i premještanje, uz stalan uvid u sve dijelove bojišta je ključno, pri čemu je od velike pomoći tipka C, kojom odmah imate uvid u vidno polje jedinice koju pomičete kada stigne na odredište. S obzirom na to da su mape iznimno detaljne kada govorimo o količini elemenata poput kuća, šumaraka, cesta i raznih drugih objekata, izviđanje je jedino jamstvo da vaši skupi tenkovi neće naletjeti na dobro postavljene AT timove, koji će ih u sekundi pretvoriti u plamteće olupine. Kao i u sličnim naslovima, zakloni variraju od lakih, koji su označeni žutom bojom, do zelenih, no manje prigovore upućujemo na činjenicu da ih je pri najpreglednijem pogledu, onom najudaljenijem, vrlo teško točno naciljati mišem pa je zumiranje nužno.

Par dvogleda i kraljica bojišta

Izvidnici i artiljerija su, koliko smo uspjeli zamijetiti, jedan od odlučujućih elemenata za pobjedu i prilično OP u trenutačnom stadiju igre ako igrač pazi na opskrbu, poglavito višecijevnih bacača, koji potroše rezervu u dva plotuna. Resursi koje netko baca u napredno pješaštvo ili tenkove odlaze u prah i pepeo nakon preciznog bombardiranja, bilo teških topova ili avijacije, kojoj, pak, protuzračna obrana ne predstavlja neku ozbiljniju prijetnju. Kad ih već spominjemo, recimo da zrakoplovi imaju neobičnu sposobnost preživljavanja paljbe s tla, no iznimno su krhki na lovce suprotne strane, pa uvijek imajte barem jednog u rezervi ako neprijatelju padne na pamet slanje bombardera na vaše položaje. Sve su to stvari koje developeri trebaju dodatno balansirati i poboljšati kako bi pronašli pravi omjer, jer realno, ako se novopečeni igrač, koji igra na konvencionalnu kombinaciju pješaštva i oklopa, susretne s onim koji većinom koristi artiljeriju i avijaciju, osuđen je na propast prije negoli je bitka uopće počela.

Iako smo u globalu zadovoljni viđenim, ne možemo previdjeti činjenicu da je sustav morala u krajnju ruku čudan, da ne kažemo prejednostavan. Jedinice prelako, čak i kada se na njih puca s velikih udaljenosti, gube volju za borbom i daju petama vjetra, a one kojima se protivnik približi dok su prikovane uz tlo, automatski dižu ruke u zrak i ispadaju iz bitke. Također smo zamijetili kako za pješaštvo ne postoje zapreke te doslovce prolazi kroz kamene ograde bez zastajkivanja poput duhova, a ako se nađu u blizini kakve zgrade, automatski će je okupirati, iako im to nismo zapovjedili.

Steel Division: Normandy 44 definitivno ima potencijala i temelji su dobro odrađeni, no kvalitetnija završna obrada ne bi bila na odmet. Ipak, vremenom će, vjerujemo, sve sjesti na svoje mjesto.

Steel Division: Normandy 44

  • Slaganje postrojbi
  • Fleksibilno bojište
  • Taktiziranje
  • Multiplayer
  • Trenutačni balans
  • Bugovi
Ocjena
82%