Otišao je jedan od najvećih vozača Formule 1 ikada

Austrijski trostruki svjetski prvak F1 Niki Lauda preminuo je u 71. godini, devet mjeseci nakon transplantacije plućnog krila. Automobilistički svijet izgubio je jedinstvenu osobu

Sandro Vrbanus utorak, 21. svibnja 2019. u 10:50

Svijet automobilizma probudio se danas i doznao tužnu vijest. Austrijski su mediji javili da je u dobi od 70 godina u snu jučer preminuo legendarni automobilistički as, trostruki svjetski prvak u Formuli 1, Niki Lauda. Uzrok smrti za sada nije poznat, ali se povezuje s komplikacijama nakon što je Lauda lani prošao transplantaciju plućnog krila.

Andreas Nikolaus Lauda rođen je u Beču 22. veljače 1949. godine, a u dobi od samo 18 godina kupio je svoj prvi Mini Cooper i počeo se baviti brdskim utrkama. Svjetsku je slavu počeo stjecati nakon što ga je Enzo Ferrari 1973. pozvao u svoj tim Formule 1, s kojim je već u svojoj drugoj sezoni, 1975. osvojio naslov svjetskog prvaka. Isto je ponovio 1976., ali i kao povratnik u ovaj sport 1984. godine.

Dvije nesreće koje su obilježile Laudin život

Karijeru, ali i život Nikija Laude, obilježile su dvije velike nesreće. Prva se dogodila 1. kolovoza 1976 na legendarnom Nürburgringu. U drugom krugu utrke Laudin je bolid zaplesao na stazi, izletio, udario u ogradu i zapalio se. Austrijskom vozaču požar je značajno oštetio lice, dok su mu od udisanja stradala pluća. Neko je vrijeme proveo i u komi, no nakon toga uslijedio je za današnje pojmove nevjerojatan povratak.

Niki Lauda, 1974.
Niki Lauda, 1974.

Lauda je propustio samo dvije utrke i već nakon šest tjedana, jedva navukavši zaštitnu kapu i kacigu preko zavoja na glavi, ponovno je sjeo u bolid Formule 1 i nastavio s utrkama – nakon kojih bi mu još svježe rane znale prokrvariti – sve do kraja sezone. U velikom rivalstvu (ovjekovječenom filmom Rush iz 2013.) s tada jednim od najbržih vozača na stazi, Jamesom Huntom, izgubio je naslov prvaka na kraju sezone, i to s razlikom od samo jednog boda.

Zbog ove sezone i nesreće mlađe generacije Laudu će pamtiti kao čovjeka sa šiltericom koji se pojavljivao na svakoj utrci Formule 1, bilo kao menadžera u Ferrariju, Jaguaru ili Mercedesu, bilo kao stručnog televizijskog komentatora.

Druga nesreća koja je odredila Laudin životni put dogodila se izvan F1 staze. Poduzetni Austrijanac je, naime, 1979. godine osnovao svoju aviokompaniju, Lauda Air, koja je s pravim radom započela 1985. godine kao zrakoplovna charter kompanija. 26. svibnja 1991. zrakoplov Boeing 767-300ER Lauda Aira pao je na Tajlandu nedugo nakon polijetanja, usmrtivši pritom 213 putnika i 10 članova posade.

Lauda je bio među prvima na mjestu nesreće, a kasnije je i osobno sudjelovao u istrazi koja je pokazala da je uzrok pada bio mehanički kvar na reverseru potiska jednog od mlaznih motora. Lauda je kasnije rekao da mu je razdoblje nakon ove nesreće bilo najteže u životu, pogotovo ako se uzme u obzir da je i sam imao dozvolu za komercijalnog pilota te da je ponekad znao biti i kapetan na svojim zrakoplovima.

Svoju posljednju F1 utrku Lauda je odvezao na Velikoj nagradi Australije u Adelaideu na kraju sezone 1985. – kada je zbog kvara na kočnicama izletio sa staze, pogađate, s vodećeg mjesta. Letećem Austrijancu jedino takav odlazak u povijest bio je primjeren.