Svaka čast tehnologiji, ali najbolje i najbrže se uči pisanjem

Novo istraživanje otkriva da ne bismo smjeli samo tako odbaciti olovke i papir: rukopis pomaže ljudima da puno kvalitetnije nauče određene vještine nego učenjem gradiva tipkanjem ili gledanjem videozapisa

Mladen Smrekar utorak, 13. srpnja 2021. u 06:00

Mnogi se roditelji i odgajatelji danas pitaju treba li uopće inzistirati na tome da djeca i dalje troše vrijeme pokušavajući olovkom napisati slova kad se cijeli svijet okrenuo tehnologiji? Nije li bolje djecu odmalena posjesti za računalo kako bi, kad odrastu, bila pripremljenija za svijet u kojem žive? Brenda Rapp, profesorica kognitivnih znanosti sa Sveučilišta Johns Hopkins, smatra da olovku ne treba samo tako izbaciti; rukopis ima i te kako velike veze s čitanjem, pravopisom i razumijevanjem.

Eksperiment s arapskom abecedom

Ona je s Robertom Wileyjem sa Sveučilišta Johnsa Hopkinsa provela eksperiment u kojem su 42 osobe učile arapsku abecedu, podijeljene u tri grupe: one koji su slova pisali rukom, one koji su ih tipkali u računalo te na kraju one koji su tečaj pratili na videu. Rezultati su objavljeni u časopisu Psychological Science.


Svi su sudionici eksperimenta slova učili jedno po jedno, gledajući video zapise i slušajući kako zvuče. Nakon toga svaka je skupina trebala pokazati što je naučila. jedni su trebali pogoditi koje se slovo pojavljuje na ekranu, drugi su trebali stisnuti odgovarajuću tipku na tipkovnici, a treći zapisati slovo olovkom na papir. 


Pokazalo se da su na kraju svi ispitanici mogli bez puno pogrešaka prepoznati razna slova. No, oni koji su slova zapisivali rukom to su činili brže i točnije. Pokazalo se i da se oni najbolje mogu koristiti naučenim, čitati nepoznate riječi i od naučenih slova slagati riječi. Skupina za pisanje svladala je najviše vještina potrebnih za stručno čitanje i pravopis na razini odraslih. 

Pisanjem se uči brže nego gledanjem ili tipkanjem
Pisanjem se uči brže nego gledanjem ili tipkanjem

Wiley i Rapp kažu da je to zato što rukopis pojačava vizualne i zvučne lekcije. Pisanje pruža perceptivno-motoričko iskustvo koje objedinjuje ono što se uči o slovima, njihovim oblicima, zvukovima i motorici, što zauzvrat stvara bogatije znanje i potpunije, istinsko učenje.

Olovka umjesto tableta

Pisanjem dobivate jaču predstavu u svom umu i pomaže i pri rješavanju zadataka koji ni na koji način ne uključuju rukopis.

Iako su sudionici studije bili odrasli, Wiley i Rapp iste rezultate očekuju i kod djece. Njihova saznanja trebala bi imati utjecaj na učionice u kojima su olovke i bilježnice ustuknule pred tabletima i prijenosnim računalima.

Nalazi sugeriraju i da bi odrasli koji pokušavaju naučiti jezik s drugom abecedom trebali dopuniti ono što uče putem aplikacija ili kaseta dobrim starim papirom i olovkom.