Redovi za preskupim iPhoneom X su se stvorili baš zato što košta nerealno puno

Analitičari Morgan Stanleyja tvrde da je ogromna potražnja koja vlada za Appleovim iPhoneima izravna posljedica njihove iznimno visoke cijene. iPhone X stoga će zabilježiti povijesno velik tržišni uspjeh

Dragan Petric petak, 3. studenog 2017. u 20:00

Ako ste pratili čitavu famu oko Appleova nedavnog predstavljanja tobože revolucionarnog i tobože jubilarnog iPhonea X, niste mogli ne primijetiti sveopće zgražanje – kako medija, tako i potencijalnih potrošača po forumima i društvenim mrežama – nevjerojatno visokom cijenom tog mobitela. Konkretno, startni model sa 64 GB memorije za pohranu koštat će u SAD-u – bez uračunatog poreza, koji se kod njih razlikuje od države do države – 999 američkih dolara. Jači model, s 256 GB memorije, imat će cijenu od 1.149 dolara. Kako su u Europi cijene Appleovih (i većine drugih elektroničkih uređaja) redovito veće, a u Hrvatskoj zbog bolesno visokog PDV-a i još malo veće od tih ionako uvećanih, realno je bilo očekivati da će “slabiji” iPhone X u nas startati s cijenom od blizu 10.000 kuna.

Ono što kod iPhonea X ipak jest potpuno novo i do sada neviđeno, njegova je cijena

Zdrava logika i čisto ekonomsko razmišljanje svakome daje za pravo zaključiti kako će, zbog takve razočaravajuće visoke cijene, iPhone X zabilježiti loše prodajne rezultate. Tim više što je uređaj razočarao i na tehnološkoj razini, ne donijevši ono što su svi očekivali – bitan iskorak u korisničkom iskustvu i napredak koji bi, kao što su i sami appleovci najavljivali, “redefinirao način na koji koristimo mobitele”. iPhone X naprosto ima samo novi “form factor” – izgleda drugačije, čak i modernije, prati sve aktualne tržišne trendove, kada je riječ o takozvanoj superflagship kategoriji smartfona, poput korištenja bazelless ekrana, dualne kamere, OLED-a, vodootpornog kućišta ili mogućnosti bežičnog punjenja baterija, ali sve je to već viđeno kod drugih i ne predstavlja bitnu diversifikaciju u odnosu na konkurenciju.

Ono što kod iPhonea X ipak jest potpuno novo i do sada neviđeno, njegova je cijena.

Niti jedan drugi mobitel tih, pa i jačih mogućnosti, ne košta 10.000 kuna. Najnoviji Samsungov Galaxy Note8, po svoj prilici trenutačno tehnološki najnapredniji mobitel dostupan na tržištu, primjerice, košta 7.500 kuna, a u ovom broju Buga možete pročitati recenziju kineskog OnePlusa 5, čija je cijena 500 eura, dakle trećina one koja će se tražiti za iPhone X.

Doista, ako je došlo do toga da za istu lovu možete kupiti tri Kineza otprilike istih specifikacija i mogućnosti, ili barem superflagship Samsunga, Huaweija ili nekog trećeg premium brenda uz uštedu od nekoliko desetaka posto, čini se kako iPhone X u najmanju ruku ne može oboriti rekorde u broju prodanih primjeraka, kao što je to uspijevalo svakom prijašnjem iPhoneu te kako je, štoviše, izvjesno da će potražnja za njim debelo podbaciti.

Analitičari Morgan Stanleyja, vodeće svjetske kuće za financijsko savjetovanje, tvrde upravo suprotno – iPhone X postići će tržišni uspjeh kakvom još nikada nismo svjedočili od kada postoje mobiteli, i bit će dosad najprodavaniji model – ne samo iPhonea, nego smartfona općenito. Jedan jedini razlog zašto će tome biti tako je, tvrde, njegova habanero-paprena cijena.

Ekipa iz Morgan Stanleyja – koja i uživa takav globalni ugled zato što gotovo nikada nisu u krivu – nadalje kaže da tako zaključuju zahvaljujući činjenici kako se i do sada visoka potražnja za postojećim i prijašnjim modelima iPhonea temeljila na njihovoj cijeni. Kada je, naime, riječ o brendu koji je uspio samom sebi biti reklama, i tako se pozicionirati kao svojevrsni “nadbrend”, što Apple svakako jest, vrijedi paradoksalno, ali u praksi itekako provjereno ekonomsko pravilo: što je cijena veća, veća je i potražnja.

U Appleu su odavno to skužili i stoga nimalo nisu zabrinuti oko prodaje iPhonea X. Zapravo, nije bezrazložno posumnjati da su – u nedostatku bitne tehnološke inovacije koja bi povukla prodaju – naprosto odlučili osigurati rekordne tržišne rezultate upravo visokom cijenom. Muče ih potpuno drugačije, slatke brige – kako isporučiti tako puno iPhonea X koliko će ih se tražiti na tržištima diljem svijeta…

Ulaganjem u Appleove dionice možete ostvariti sigurnih 25% dobiti za godinu dana, zbog novog iPhonea

Morgan Stanley za sve ovo djelomično “okrivljuje” i visoku razinu lojalnosti Appleovih kupaca, to jest njihov osjećaj pripadnosti onome što oni sami vide kao “premium stado”, a svi ostali kao “stado ovaca”. Prema istraživanju koje su proveli, naime, čak 92% korisnika iPhonea koji planiraju kupiti novi mobitel tijekom sljedećih godinu dana kaže kako će ponovno kupiti iPhone. Zaključili su, na kraju, kako će Apple zabilježiti poslovno izuzetno uspješnu fiskalnu 2017.-2018. sezonu te su svoje službeno predviđanje vrijednosti Appleove dionice za razdoblje od narednih 12 do 18 mjeseci, nakon predstavljanja iPhonea X i njegove cijene, podigli s prije utvrđenih 182 dolara na 194 dolara.

Trenutačno Appleova dionica kotira na otprilike 159 dolara. To znači da ulaganjem u dionice tog američkog IT giganta – ako je vjerovati najvjerodostojnijoj financijskoj kući na svijetu – za godinu do godinu i pol, možete ostvariti prinos od otprilike 25%. I to bez riskiranja s nepredvidljivim kriptovalutama, jednostavno zahvaljujući ovcama koje će pomahnitati za neinventivnim i preskupim iPhoneom X.

Napomena: Ovaj je tekst objavljen izvorno kao kolumna u Bugu 299 (listopad 2017.), pod naslovom "Ovčji mobitel"