prodaja@kockaikugla.com hr@kockaikugla.com vjeko.kovacicek@kockaikugla.com info@kockaikugla.com mail@kockaikugla.com webmaster@kockaikugla.com admin@kockaikugla.com kockaikugla.com web.kockaikugla.com www.kockaikugla.com

Bug Online

Nedostižni ajFon

Velike tehnološke korporacije objavljuju kvartalne, a neke i godišnje rezultate, i u tijeku je grozničava bitka za jednu od najprestižnijih titula u svijetu korporativnih ego-tripova – poziciju najvrednije kompanije na svijetu (mjereno, dakako, “tržišnom kapitalizacijom”, dakle vrijednošću svih dionica kompanije na burzi u određenom trenutku)

Na globalnoj tehnološkoj sceni nikada nije dosadno, ali ovih su se dana stvari zakuhale i više nego inače. Velike tehnološke korporacije objavljuju kvartalne, a neke i godišnje rezultate, i u tijeku je grozničava bitka za jednu od najprestižnijih titula u svijetu korporativnih ego-tripova – poziciju najvrednije kompanije na svijetu (mjereno, dakako, “tržišnom kapitalizacijom”, dakle vrijednošću svih dionica kompanije na burzi u određenom trenutku). Ovu laskavu titulu već neko vrijeme nosi Apple.

 

Elem... u tim poslovnim rezultatima koji se objavljuju ovih dana, još jedna brutalna globalna korporacija – Alphabet, “krovna” korporacija Googleove korporativne obitelji – objavila je sjajne poslovne rezultate koji bi se u nekim dijelovima mogli nazvati senzacionalnima. Za početak – ovo više čak niti približno nije “one hit wonder” kompanija koja ovisi samo o internetskim pretragama. Alphabet danas ima čak sedam proizvoda koje koristi više od milijardu stanovnika ovog našeg trećeg kamenčića od sunca – Search, YouTube, Google Play, Android, Gmail, Gmaps i Chrome. Još jedna zanimljiva statistika jest ta da je broj klikova na ono što svi mislimo da nitko nikad ne klika – mobilne oglase – porastao u proteklom kvartalu čak 31% u odnosu na prethodni.

 

Sve u svemu, ukupni prihod kompanije rastao je 19% u tom kvartalu, što je za kompaniju te veličine doista fascinantno. U noći s prvog na drugi veljače, tržišna vrijednost Alphabeta popela se na 544 milijarde USD, nadmašivši time Appleovih 534.

 

Dodatnu draž ovakvim analizama daje pogled u budućnost velikih suparnika. Apple je pokrenuo ogromna očekivanja od širokog područja “pametnih nosivih uređaja”, čiji je glavni junak trebao biti pametni sat Apple Watch. Trebao je to biti tek prvi iskorak u tržišni segment opterećen golemim projekcijama analitičara, koji zaključuju da se, eto, još jedna era – era mobitela i tableta – više-manje iscrpila i da izvor nove životne energije valja potražiti drugdje. Procjene analitičara o uspješnosti prodaje Apple Watcha poprilično su podijeljene. Službenih podataka nema, jer Apple ovaj proizvod u svojim izvještajima dioničarima i javnosti “trpa” u kategoriju s nekoliko drugih, ali nije mali broj analitičara koji tvrde da je prodaja Appleovih pametnih satova poprilično razočarala Tima Cooka i njegov tim.

 

Dugoročno govoreći, tradicionalno ultrazatvoreni Apple ne daje gotovo nikakve naznake o tome koji bi proizvodi mogli zamijeniti iPhone kao Appleovu internu tvornicu novca. Tragedija za Appleove dioničare je, nažalost, u tome da takvih proizvoda nema nigdje na horizontu.

 

Apple Watch je, za sada, barem, vrlo upitna priča. Nije sporno da ima mnogo onih koji ga koriste s veseljem. Isto tako, sve je više onih koji su nakon prve radoznalosti rekli “eto još jedan komad hardvera koji ću odložiti u svoju ladicu do daljnjega”. Ono što je, barem za sada, prilično jasno, jest to da Apple Watch nije “novi iPhone”. Nije, dakle, uređaj s kojim se svi vlasnici ponosno šminkaju na poslovnim ručkovima, koji svi koji ga još nemaju “moraju” nabaviti pa kud puklo da puklo... Nije proizvod za koji se prijateljicu koja ide na poslovnu konferenciju u New Orleans ili Saint Louis pita “čuj, draga, bi li mi mogla donijeti jedan taj čarobni satić?”.

 

Ako satić nije odgovor ... možda “autić”? Zanimljivo je promatrati auto industriju koja je, čini se, itekako naučila gorku lekciju propasti Siemensa, Nokije i drugih “neupitnih” proizvođača mobilnih telefona, koji su u kratkom roku od gospodara svemira postali nitko i ništa, i odreda propali pod naletima nezadržive smartfonske revolucije iz Googleovog i Appleovog kalifornijskog labosa. Želiš li, prijatelju, proizvoditi mobitele? Može, izvoli se svrstati među bezbrojne proizvođače uređaja temeljenih na Androidu, a pritom budi svjestan da najveći dio profita čitavog smartfonskog tržišta kući u Cupertino odnosi kompanija koja nije zainteresirana za to da bi ti ili bilo tko drugi proizvodio neke “iPhone klonove”.

 

Gledajući, dakle, kako je digitalna revolucija dugogodišnje neupitne lidere mobilne telefonije požderala za doručak, pritom čak niti se pristojno ne podrignuvši, auto kompanije ubacile su svoje strategije za dolazak pametnih automobila na tržište, ne u petu, niti u šestu, već u tamo neku osamnaestu ili dvadesetprvu brzinu. Neki žele u partnerstvo s Googleom ili Appleom. Neki žele proizvoditi vlastite električne, autonomne aute. Velika njemačka trojka s veseljem je današnjoj Nokiji iskrcala kolikogod je para trebalo za jedan od krunskih dragulja – “Here”, golemu bazu podataka i karata gradova i objektima unutar njih kao konkurenciju Googleovom “Street View”.

 

Vratimo se nakratko na Apple i brige njihovih dioničara. Kada bi Apple sutra izgradio vlastiti auto biznis, počeo proizvoditi svoje automobile koji bi bili, je l’te, intuitivni, lijepo dizajnirani, aute koje bi svaki lojalni iPhoneov korisnik samo poželio voziti... I kada bi taj “Apple Car” projekt bio toliko uspješan da se u roku od nekoliko godina izjednači po vrijednosti s moćnim Fordom ili General Motorsom ... Takav teško zamislivi, senzacionalni uspjeh za Apple zapravo ne bi značio bogznakaj. Zašto? Zato što General Motors i Ford danas na tržištu kapitala vrijede otprilike 10% jednog Applea ili Googlea.

 

Ono što Google ima a Apple – barem koliko znamo – nema, to su “moonshots”. Luđački ambiciozni projekti izvan svakog poimanja današnje tehnologije i tržišta, od kojih će većina sasvim sigurno propasti – i to je OK. Za Google je dovoljno da barem jedan ili – nedajbože – nekoliko tih radikalnih projekata uspije. To će značiti jedan sasvim novi i drugačiji Google, za koji će ovisnost o online oglašavanju biti stvar povijesti. Poštovanja vrijedne, studiranja vrijedne, klanjanja vrijedne, ali ipak – povijesti.

 

Jesu li Googleovi projekti u području osvajanja Mjeseca i asteroida, biotehnologije, umjetne inteligencije i robotike, takvi da bismo željeli da se što prije ostvare, ili bi nam možda bilo draže da propadnu – e, to je priča za jednu iduću... možda sasvim skorašnju kolumnu.

 

 

*****

 

Tekst je izvorno objavljen (kao kolumna) u časopisu Mreža 03/2016.

dodaj komentar

zadnji komentari na forumu (14)

Gunner_V čet 3.3.2016 03:48

Nedostižni ajFon

Reko sam prije par godina da je Google najjača firma na svijetu (iako možda i danas financije pokazuju recimo drugačije) Apple se šverca-uzme drek, i proda ga pod iDrek u lijepoj vrećici, a pritom te dobro odere. Da se ne bi krivo razumijeli, Apple radi kvalitetne proizvode (hardver i soft...

uuY čet 3.3.2016 00:50

Re: Nedostižni ajFon

Google je tehnoloski superioran, a Apple samo marketinški - to je nedostajuća suština priče. Za očekivati je stoga da apple prije padne....

BarbaVeli sri 2.3.2016 16:49

Re: Nedostižni ajFon

Dokle god je ovakvih tekstova, čitam BOL s užitkom....

Zoidberg sri 2.3.2016 03:44

Nedostižni ajFon

Gospodin autor bi trebao umjesto prodavanja pameti u BUGu se baviti dionicama... :PI jedna i druga firma su super kvalitetne i profitabilne, ali to ne znaci da za 10g im omjer mcapova nece biti 20:1 ili 1:20 ili da nece obje izgubiti 60+% vrijednosti...Sto je meni samo interesantno da i jedna i drug...

ZdravkoZ uto 1.3.2016 21:46

Re: Nedostižni ajFon

Da nije ajFon nedostižan bio bi netko drugi.Već je deveta inačica u opticaju a ja nikad nisam kupio niti jedan jer je stvarno nedostižan za jednog seljobera...

prethodni tekstovi

Oleg Maštruko

Tomislav Židak nije dobro. čet 13.4.2017

Ivo Špigel

Vaše dijete ima čudne prijatelje sub 11.3.2017

svi tekstovi

komentari dana