Analiza utjecaja autonomne vožnje na zaposlenost vozača kamiona

Nova studija pokazuje da bi autonomni kamioni mogli učiniti nepotrebnima oko 300 tisuća vozača samo u SAD-u

Sandro Vrbanus srijeda, 5. rujna 2018. u 06:00

Kamionski je prijevoz vrlo vjerojatno prva grana industrije koja bi mogla prihvatiti tehnologiju autonomne vožnje i njome zamijeniti brojne vozače. Isplativost ove tehnologije kod velikih prijevoznika viša je nego u slučaju kada bi se njome mijenjali vozači osobnih automobila, a nova studija pokazuje i koliki bi mogao biti njezin utjecaj na gubitak radnih mjesta u ovom sektoru.

Američki sociolog Steve Viscelli, koji je i sam nekoliko mjeseci radio kao vozač kamiona pišući o propadanju ove industrije, izradio je detaljnu studiju koja predviđa budućnost autonomnog kamionskog prijevoza. Prema njegovim podacima u narednih bi 25 godina samo u SAD-u autonomija mogla zamijeniti 294 tisuće vozača kamiona – što je ipak nešto manje nego se do sada predviđalo.

Nedostajat će dobro plaćenih radnih mjesta za vozače

Naime, Viscelli navodi da će prva na udaru vjerojatno biti radna mjesta vozača kamiona na duge relacije, i to ona koja ne zahtijevaju neke druge aktivnosti osim vožnje, kao što su utovar ili istovar tereta, sređivanje dokumentacije i slično. Takve bi vozače autonomni kamioni mnogo lakše zamijenili nego one koji rade na gradskoj ili lokalnoj dostavi i kraćim relacijama.

Američki vozači kamiona u skorijoj bi budućnosti tako bili suočeni s nedostatkom radnih mjesta, pogotovo onih s boljim uvjetima rada. S druge strane, potražnja za vozačima dostavnih vozila ne bi trebala toliko pasti. Naprotiv, takvi vozači bit će vjerojatno sve više traženi, ali uvjeti na takvim radnim mjestima su generalno lošiji, i plaće su manje – pa Viscelii preporuča da se vozačima omoguće edukacije koje bi im pomogle u prilagodbi na novo okruženje.