Kapaju informacije o potpuno novom borbenom avionu SAD-a

Borbeni avion sljedeće generacije razvijen je i testiran u potpunoj tajnosti u samo godinu dana, a sada doznajemo da će njegov kopilot vrlo vjerojatno biti – računalo pogonjeno umjetnom inteligencijom

Sandro Vrbanus nedjelja, 27. prosinca 2020. u 17:03

U sklopu projekta Next Generation Air Dominance (NGAD), Ratno zrakoplovstvo SAD-a u samo godinu dana je navodno osmislila, izradila i testirala potpuno novi borbeni mlažnjak. Trebao bi to biti višenamjenski borbeni avion šeste generacije kojeg će izrađivati Lockheed Martin, i o kojem nema gotovo nikakvih informacija. Sve što je u rujnu službeno potvrđeno jest da je zrakoplov u obliku prototipa već obavio pokusne letove i pritom "obarao rekorde", kao i da bi trebao uskoro biti spreman za serijsku proizvodnju.

Nagađanja govore da će gotovo sigurno imati potpuno stealth tehnologiju s niskim radarskim odrazom, mogućnost korištenja najmodernijih oružja i tehnologija, a sada smo doznali još jednu činjenicu o novom NGAD zrakoplovu. Njegov će kopilot gotovo sigurno biti – računalo sa sustavom umjetne inteligencije.

I Boeing je imao prijedlog zrakoplova za program NGAD
I Boeing je imao prijedlog zrakoplova za program NGAD

AI kopilot već testiran

Nedavno je AI sustav prvi puta testiran kao aktivan kopilot u zrakoplovu Lockheed U-2 u Ratnom zrakoplovstvu, a slična tehnologija trebala bi biti dolaziti kao dio serijske opreme novog lovca šeste generacije. Ostaje otvoreno pitanje o tome koje će funkcije zrakoplova ljudski pilot moći prepustiti AI kopilotu. U prvim testovima na U-2 umjetna inteligencija je bila zadužena za traženje neprijateljskog protuavionskog oružja i donošenje odluka o korištenju radara za nadzor i samoobranu.

Vrlo je vjerojatno da automatizirani kopilot neće biti zadužen za upravljanje zrakoplovom, ali će u tome biti od velike pomoći pilotu. Projekt je trenutačno obavijen velom tajne i o njemu se ne zna ništa više od ponekog detalja koji procuri u javnost. No, ako testiranja prođu kako treba, Ratno zrakoplovstvo trebalo bi donijeti odluku o narudžbi određenog broja aviona od proizvođača – a tada bismo trebali doznati više o karakteristikama novog modela ratnog aviona nove generacije.