AI sustav poslužio kao aktivan kopilot američkog vojnog zrakoplova U-2

Ovoga je tjedna, prvi puta u povijesti, u upravljanje jednim vojnim zrakoplovom američkog Ratnog zrakoplovstva u sklopu testnog leta bila aktivno uključena umjetna inteligencija

Sandro Vrbanus četvrtak, 17. prosinca 2020. u 16:06

Ratno zrakoplovstvo SAD-a ovoga je tjedna, 15. prosinca, ispisalo povijest avijacije. Prvi su puta ikada umjetnoj inteligenciji prepustili upravljanje određenim sustavima aktivnog vojnog zrakoplova Lockheed U-2. Ovaj zrakoplov, nadimka "Dragon Lady", primarno je namijenjen za misije izviđanja i špijuniranja, a u SAD-u ga CIA i Ratno zrakoplovstvo koriste još od 1956. godine. Izrađeno je tek nešto preko 100 primjeraka, posljednji od kojih je proizveden 1989. godine.

Umjetno inteligentni kopilot

Testni primjerak U-2 bio je opremljen AI kopilotom, po prvi puta u povijesti u pravom letu, nakon preko milijun simulacija načinjenih na računalima i u simulatorima u protekle tri godine. Umjetno inteligentni kopilot µZero ovoga je tjedna prvi puta "sjeo u kokpit" s pravim pilotom i funkcionirao kao zapovjednik misije, donoseći konačne odluke u upravljanju zrakoplovom.

Pokusna misija sadržavala je zadaće izviđanja za vrijeme simuliranog raketnog napada. Odvijala se u kalifornijskoj zračnoj bazi Beale. Umjetna inteligencija je u misiji bila zadužena za traženje neprijateljskog protuavionskog oružja, dok je ljudski pilot bio zadužen za radarsko pronalaženje neprijateljskih zrakoplova. AI sustav autonomno je, bez ljudskog nadzora, donosio odluke o korištenju radara za nadzor i samoobranu.

Ratno zrakoplovstvo još uvijek nije spremno dati računalnom AI sustavu u ruke pilotsku palicu ili donošenje odluka u vezi s aktiviranjem oružja. Kažu kako je glavni cilj ovog testa bio "šokirati" strukture unutar Ministarstva obrane i pokazati im mogućnosti umjetne inteligencije u vojnoj primjeni. Napredak tehnologije, kažu iz Ratne mornarice, trebao bi donijeti nove metode treninga i dovesti do toga da se u određenim situacijama AI sustave tretira kao ljudima ravnopravne vojnike.

Sustav µZero (koji je dobio i svoj zrakoplovni callsign ARTUµ) proizvela je Googleova kompanija DeepMind, na temelju sustava umjetne inteligencije koji je pobjeđivao ljude u igrama kao što su go i šah, kao i onoga koji je uspio riješiti 50-godišnji izazov otkrivanja strukture složenih proteina. Za "komunikaciju" sa sustavima zrakoplova korišten je i Googleov sustav Kubernetes.