Puše li računalni botovi e-cigarete?

Ni nastavak kultnog "Blade Runnera" nije nam dao odgovor na pitanje sanjaju li androidi električne ovce, a već živimo u vremenima kada se trebamo zapitati: "Puše li računalni botovi e-cigarete?"

Igor Berecki subota, 18. kolovoza 2018. u 07:00

Tijekom nedavne opsežne analize poruka na Twitteru, tim stručnjaka sa Sveučilišta u San Diegu utvrdio je da u tweetovima koje se bave tematikom vapinga (pušenja elektroničkih cigareta), postoji prevaga u korist afirmativnih, odobravajućih stavova o pušenju e-cigareta. U porukama koje govore o utjecaju e-cigareta na zdravlje, u 54 posto tweetova se tvrdi da e-cigarete nisu štetne ili su značajno manje štetne od tradicionalnih „duhanskih“ cigareta, uz iznošenje brojnih pozitivnih osobnih iskustava "iz prve ruke".

Taj podatak ne bi bio sam po sebi interesantan, da većinu tih poruka nisu napisali- roboti, artificial intelligence based chat-bots - ili od milja: botovi, umjetnom inteligencijom "nahranjeni" softver, instaliran pod ljudskim nicknameovima na korisničkim profilima na Twitteru.

Underground-marketing twittanjem

"Ti korisnički računi imaju izgled i sadržaj kao da ih održavaju pravi, živi ljudi", kaže glavna autorica studije Lourdes S. Martinez, profesorica na Sveučilištu San Diego. - „Čini se da je više od 70 posto tweetova analiziranih u studiji bilo napisano na 'bot-handled' profilima“, - dodala je. - „Nameće se pitanje: u kojoj mjeri utjecaj na teme iz javnog zdravstva može biti oblikovan automatskim, robotskim online-profilima na socijalnim mrežama?"

Geokodiranje tweetova omogućuje geolokaciju i bazičnu identifikaciju izvorišta poruka na toj društvenoj mreži
Geokodiranje tweetova omogućuje geolokaciju i bazičnu identifikaciju izvorišta poruka na toj društvenoj mreži

Istraživanje - jedno od prvih koje koristi geokodirane tweetove za analizu populacijske percepcije e-cigareta - dovelo je na površinu pitanje o umjetnoj inteligenciji  kao moćnom izvoru (dez)informacija u području javnog zdravstva, kao i potencijalu korištenja umjetne inteligencije i botova za underground-marketing proizvoda čije bi reklamiranje inače moglo biti upitno legalno.

Za istraživanje je uzet slučajni uzorak od 194.000 geokodiranih tweetova iz Sjedinjenih Država objavljenih između listopada 2015. i veljače 2016. Više od dvije trećine tweetova sadržavalo je pozitivan stav o korištenju e-cigarete, a u tweetovima koji su iznosili argumente o štetnosti e-cigareta, u 54 posto odgovora se tvrdi da e-cigarete nisu štetne ili su značajno manje štetne od tradicionalnih cigareta.

Ti podaci su zbunili istraživače, koji su ih potom računalno-analitički pregledali i reklasificirali, identificirajući račune za koje se utvrdilo da njima ustvari upravljaju - botovi.

Nedefiniran status e-cigareta

Unatoč višegodišnjem prisustvu na tržištu i masovnoj upotrebi, točni podaci i znanstveno verificirani argumenti o zdravstvenim učincima e-cigareta još uvijek nisu jednoznačni i nedvojbeni. E-cigarete se ne mogu jednostavno kategorizirati kao isključivo štetne, niti kao sasvim bezopasne. U nekim slučajevima (kod malodobnih pušača  i adolescenata), njihovi štetni učinci na zdravlje su jasni i nedvojbeni. U drugim slučajevima (primjerice, kada ih dugogodišnji pušači koriste kao pomoć za smanjivanje ili prestanak pušenja), postoje brojke o smanjenju simptoma i stope smrtnosti od kroničnih bolesti povezanih s pušenjem koje govore da je kroničnim pušačima vaping daleko bolji izbor od duhana. Ne toliko kao potpuni prestanak pušenja, ali...

Stotine robnih marki i tisuće aroma e-cigareta, uključuju i "dječji" dio asortimana - s okusima žvakaće gume, slatke vate, voća i popularnih bezalkoholnih pića
Stotine robnih marki i tisuće aroma e-cigareta, uključuju i "dječji" dio asortimana - s okusima žvakaće gume, slatke vate, voća i popularnih bezalkoholnih pića

Opasnost popularizacije i omasovljenja pušenja e-cigareta među mlađom populacijom je sve realnija, čemu doprinosi i agresivan marketing koji se usmjerava upravo na mlađe dobne skupine. Samo na američkom tržištu postoji skoro 500 robnih marki sa 7.500 okusa e-cigareta, ali nijednu od njih do sada nije službeno procijenila niti ih regulira FDA (Food and Drug Administration, američka državna agencija za kontrolu kvalitete i zdravstvene sigurnosti hrane, lijekova i kemikalija). Budući da FDA ne regulira te proizvode, ne postoje zakonske obveze proizvođača po pitanju deklaracije sastojaka, oznaka upozorenja ili ograničenja pristupa mladima.

Pročešljavanje Twittera

„Nedostatak državne regulative i izostanak obaveze proizvođača da se izjasne o odnosu e-cigarete i javnog zdravlja predstavlja ključnu priliku za izbjegavanje posljedica false-marketinga usmjerenog na e-cigarete", napisano je u zaključku navedenog istraživanja. “U našem radu nismo analizirali porijeklo botova koji na Twitteru promoviraju e-cigarete, jer to nam i nije bila tema. Nismo ni propitivali legalnost takvog postupanja u pokušaju krojenja javnih stavova o pitanjima zdravlja“, rekla je Martinez. „To ostavljamo državnim legislativnim organima“.

Ipak, rezultati istraživanja Martinezove i njenog tima su potakli nadležne službe iz Twittera na izjavu da će „pročešljati“, analizirati i ukloniti sumnjive i lažne bot-račune, te uvesti nove algoritamske mehanizme za identifikaciju i borbu protiv takvog tipa zloupotrebe oglašavanja na svojoj platformi. Jer, činjenica da dobro isprogramiran marketinški chat-bot može "glumiti" živu osobu koja ima besplatan (!) profil na društvenoj mreži omogućava izbjegavanje plaćanja reklamnog prostora kojega bi ga inače trebalo zakupiti.

Uostalom, tema false-advertizinga e-cigareta je tek vrh ledene sante. "Botovi su najveći izazov i problem u analitici društvenih medija", kaže Ming-Hsiang Tsou, osnivač Centra za ljudsku dinamiku u mobilnom dobu i koautor nedavno objavljenom istraživanju. "Budući da je većina AI-botova komercijalno ili politički orijentirana, a uobičajeni alati za analizu javnog mnijenja ne uspijevaju razlikovati tweetove i Facebook-statuse kojima su autori ljudi od onih koje su napisali chat-botovi, umjetna inteligencija ima snažan potencijal da iskrivi rezultate analize javnog mnijenja, s posljedičnim donošenjem pogrešnih zaključaka u analizama."

 

Dr. Igor „Doc“ Berecki, rođen 1961., pedijatar je na Odjelu intenzivnog liječenja djece Klinike za pedijatriju KBC Osijek. Od posla se opušta antistresnim aktivnostima: od pisanja svojevremeno popularnih tekstova i ilustracija u tiskanom izdanju časopisa BUG, crtkanja grafika i dizajna, zbrinjavanja pasa i mačaka, te fejsbučkog blogiranja o craft-pivima, životnim neistinama i medicinskim trivijama, sve do pasioniranog kuhanja posve probavljivih jela i sviranja slabo probavljivog bluesa.