Autonomni trkaći bolidi pružit će najbrže utrke na svijetu, odmah iza Formule 1

U travnju sljedeće godine održat će se prva utrka autonomnih bolida, pokretanih umjetnom inteligencijom, čime će započeti i prvo prvenstvo rezervirano za robotizirana vozila

Sandro Vrbanus utorak, 17. listopada 2023. u 15:00

Abu Dhabi Autonomous Racing League organizacija je koja želi svijetu otkriti čari autonomnog utrkivanja – od automobilizma, preko dronova pa sve do pješčanih terenskih buggy vozila. U realizaciji tog plana došli su do faze u kojoj otkrivaju prvi bolid i najavljuju prvu pravu utrku potpuno robotiziranih formula. Ona će se održati 28. travnja 2024. godine na stazi Yas Marina u Abu Dhabiju, na kojoj se već niz godina vozi i posljednja utrka prvenstva Formule 1.

Utrke bez vozača

Organizatori tvrde da će utrke autonomnih formula biti najbrže utrke na svijetu, osim onih u klasi Formule 1, a razlika će biti utoliko što za upravljačem bolida neće sjediti vozači, već – umjetna inteligencija. Ona će se oslanjati na brojne senzore, tehnologije autonomne vožnje i superračunala, kako bi omogućila brzim bolidima donošenje ključnih odluka u presudnim trenucima, analizu okruženja, pa u konačnici i kompetitivno utrkivanje bez ljudske intervencije.

Umjesto vozača, dakle, u ovoj će se trkaćoj kategoriji natjecati inženjerski timovi, koji će razvijati i unaprjeđivati svoje algoritme za automatizaciju vožnje. Kao i u slučaju Formule 1 i ostalih trkaćih klasa, dugoročni je cilj unaprijediti tehnologiju i omogućiti njezin prijenos u komercijalnu domenu. Spominje se i inspiriranje novih generacija inženjera, kao i unaprjeđenje sigurnosti autonomnih rješenja.

Ovoga tjedna predstavljen je i unificirani bolid, koji će se koristiti za prve utrke. Stazom će tako kružiti bolidi Dallara Super Formula Racing, oznake SF23, posuđen iz japanske klase Super Formula. Bolidi će težiti 690 kg, dakle stotinjak kilograma manje od Formule 1 bez vozača i goriva, a najviša će im brzina biti 300 km/h.

Bolidi su izrađeni od biokompozita i ostalih ekološki prihvatljivih materijala, čime su u fazi proizvodnje štetne emisije smanjene za 75%. Pogoni ih 2-litreni turbo benzinski motor, snage 540 KS.