Svemirski teleskop Webb dao najbolji pogled na Uranove prstenove do sada

Nova znanstvena saznanja gotovo svakodnevno su rezultat snimki najnaprednijeg svemirskog teleskopa u povijesti, Jamesa Webba. Ovoga puta astronomi su dobili nove spoznaje o plinovitom divu, Uranu

Sandro Vrbanus subota, 8. travnja 2023. u 10:13

Nakon slike Neptuna, objavljene prošloga rujna, svemirski teleskop James Webb snimio je svojim instrumentima još jednog plinovitog diva iz Sunčevog sustava – Uran. Snimka je nastala kamerom u bliskom infracrvenom spektru (NIRCam), a na njoj se ističe vrlo sjajna atmosfera planeta, kao i niz njegovih prstenova. Upravo prstenovi pokazuju koliko je osjetljiva kamera Webba, jer su najtamniji među njima do sada bili zabilježeni tek dvaput – izbliza kamerom sa sonde Voyager 2 te s havajske zvjezdarnice Keck, korištenjem napredne optike.

Dosad neviđeni detalji

Webbova fotografija prikazuje sjeverni pol Urana, planeta koji je u Sunčevom sustavu jedini koji je postavljen "bočno", pa su mu godišnja doba značajno drugačija nego kod ostalih planeta. Trenutačno mu je sjeverni pol okrenut prema Suncu, i takav ostaje godinama, sve dok planet ne dođe na drugi kraj svoje 84-godišnje orbite. Tada će ista regija desetljećima ostati u potpunom mraku (kao što je bila prilikom posjeta Voyagera 2).

Od 13 poznatih prstenova na ovoj slici vidi se njih 11. Buduće slike mogle bi otkriti i najtamnija dva vanjska prstena, koje je otkrio Hubble 2007. godine 📷 NASA, ESA, CSA, STScI. Image processing: J. DePasquale (STScI)
Od 13 poznatih prstenova na ovoj slici vidi se njih 11. Buduće slike mogle bi otkriti i najtamnija dva vanjska prstena, koje je otkrio Hubble 2007. godine NASA, ESA, CSA, STScI. Image processing: J. DePasquale (STScI)

Ova fotografija otkrila je i detalje polarne kape Urana, vidljive u obliku sjajnog kruga na strani okrenutoj prema Suncu, a mogla bi pomoći i u objašnjavanju tog fenomena, budući da do sada nije bila ovako detaljno zabilježena. Blještave manje "mrlje" na površini Urana sjajni su oblaci, tipični za ovaj planet i povezani su s olujama na njegovoj površini.

Osim samog planeta, Webb je snimio i šest od njegovih 27 poznatih satelita, no NASA najavljuje da je u planu još promatranja ovog planetarnog sustava, s drugim instrumentima i s drugim ciljevima, pa će Webb vjerojatno pomoći astronomima proniknuti u još poneku Uranovu tajnu.

Naslovnu sliku u punoj rezoluciji možete pronaći ovdje.

📷 NASA, ESA, CSA, STScI. Image processing: J. DePasquale (STScI)