eBay, carinjenje - Često postavljana pitanja (FAQ) izdvojena tema

poruka: 1
|
čitano: 191.120
|
moderatori: Danny_HR, Lazarus Long, pirat, XXX-Man, DrNasty
1
+/- sve poruke
ravni prikaz
starije poruke gore
10 godina
moderator
offline
eBay - Često postavljana pitanja (FAQ)

Prije nego uputite pitanje u temu "eBay - pitanja i odgovori" ili u neku drugu temu vezanu uz on-line kupovanje iz inozemstva (Banggood, GearBest...), provjerite ne nalazi li se odgovor na vaše pitanje negdje u odgovorima u ovoj poruci. Ova tema ne služi raspravama - dakle pitanja vezana uz eBay postavljate u prije spomenutoj temi eBay - pitanja i odgovori, a u komentarima u ovoj temi možete eventualno savjetovati što dopisati, promijeniti u često postavljanim pitanjima i odgovorima. Ako predlažete Pitanje i Odgovor, napišite ga u odgovarajućoj formi.

Kratki službeni opis carinskog postupka: https://carina.gov.hr/carinski-postupak-u-postanskom-prometu-2718/2718

Objašnjenje Hrvatske pošte kako se carine pošiljke: https://www.posta.hr/carinski-postupak-0/239 i https://www.posta.hr/medunarodni-promet-carinski-postupak/2157

 

Carinske stope za određenu robu nalaze se ovdje (pitanje je doduše koliko vam se isplati čeprkati po tim nepreglednim dokumentima).

 

Tečajna lista koju carina koristi je ovdje.

 

Napomena: s ulaskom Hrvatske u EU nema obračunavanja carine i PDV-a na pakete iz Europske unije (iz toga su isključeni paketi poslani iz bescarinskih zona unutar EU) - dakle sve ovo što navodimo odnosi se na pakete koji su poslani izvan Europske unije (tipično Kina, Hong Kong, SAD, Koreja, Indija) u Republiku Hrvatsku. Međutim, to što se nešto geografski gledano nalazi u EU, ne znači da je ušlo u neku od članica EU, odnosno da se formalno šalje iz EU, nego je moglo biti poslano iz bescarinske zone, iz tranzitnog skladišta, kakva recimo imaju GearBest i Banggood. Roba koja se šalje iz takvih skladišta u bescarinskoj zoni nije ocarinjena, nije formalno ušla u područje EU, što znači da će dobiti žutu naljepnicu i da će je cariniti prilikom ulaska u Hrvatsku! Stoga oprez kod naručivanja robe iz EU ako ciljate na to da vam se ista ne carini.

 

Usput rečeno, iako je UK (Velika Britanija i Sjeverna Irska) u procesu izlaska iz EU-a (tzv. Brexit), još uvijek je članica EU, stoga za nju do daljnjeg vrijede ista pravila kao i za EU.

 


P: Hoću li platiti carinu na predmet xy vrijednosti?
O: Carinska stopa (ako je uopće ima za naručenu vrstu robe) ne obračunava se na pošiljke vrijednosti do 150 eura, a PDV se ne obračunava ako je roba vrijednosti do 22 eura (otprilike 25 dolara ili 160 kuna), odnosno do 45 eura ako je paket nekomercijalan (niste ga platili, nego vam ga je privatna osoba poklonila). Iznimke:

  • "Uzastopne pošiljke istovrsnih postupaka" - u slučaju da pošiljke dođu jedna za drugom, carinik te pošiljke može smatrati komercijalnima i ne samo ocariniti ih, nego i poslati na špediciju, što znači i dodatne troškove (naknade špediteru).
  • Dostavna/kurirska služba - ono što ide putem kurirskih/dostavnih službi (FedEx, UPS, DHL...) automatski se carini (za to će se pobrinuti iz dostavne službe, dakle oni će dati robu na carinjenje umjesto vas i to vam naplatiti preko 100 kuna), bez obzira na vrijednost robe i još ćete morati nabaviti EORI broj ako ga još nemate. Ako želite izbjeći te troškove, nikad ništa ne naručujte putem dostavnih službi. Kad je u pitanju dostava putem dostavnih službi kod Shippinga za to obično piše "Expedited shipping". Uzmite u obzir i to da neki prodavači krivo odaberu vrstu dostave za neki proizvod, ali u opisu proizvoda napišu da šalju dostavnom službom. Iznimka ovome je kad se roba šalje uslugom tipa DHL Global Mail - kad tako poslana roba uđe u Hrvatsku, prema njoj će se odnositi isto kao i da je poslana bilo kojom drugom poštom, znači dostavit će vam je doma poštar, a ako će je trebati cariniti, to ćete sami rješavati s poštom i carinom, bez DHL-a kao posrednika.
  • Roba vrijednosti veće od 5.000 kuna - slično kao s dostavnim službama - takva roba ide na špediciju, dakle plaćaju se carina, PDV i troškovi špedicije (špediter ispunjava jedinstvenu carinsku deklaraciju i sređuje carinjenje umjesto vas).

 

P: Hoće li mi cariniti elektronički uređaj, recimo mobitel?

O: Iako se ponekad nađu neki koji automatski bubnu "na mobitele nema carine", to ne znači da neće biti carinjenja. Naime, postupak carinjenja ne podrazumijeva samo obračun carinske stope (iznos tog obračuna kolokvijalno se naziva "carina"), nego podrazumijeva i obračun PDV-a, troškova carinjenja, troškova slanja poziva za carinjenje. Ujedno, za većinu elektroničkih uređaja carinska stopa je 0 (dakle, neki bi rekli da "nema carine"), za neke proizvode 5, 10 ili 12 %, što je pak osjetno manje od stope PDV-a, koja trenutno iznosi 25%. Carinjenje je provedba carinskog postupka (dakle postupka kojeg provodi Carina kao ustanova, odnosno njezini djelatnici), a ne puko obračunavanje carinske stope na konkretni paket.

 

P: Kako ću znati hoće li mi paket cariniti ili ne?
O: Ako carina smatra da je roba vrijednosti veće od 22 eura (ili 45 eura ako vam paket šalje privatna osoba i označi kao dar, odnosno gift), dobit ćete poštom na adresu dostave paketa poziv za dostavljanje računa carini (taj ćete poziv platiti 19,5 kuna [cjenik] kod preuzimanja paketa). Kamo i kako dostaviti račun piše u tom pismu. Tipično se traži da ili donesete/pošaljete račun na carinu ili da im račun faksirate ili pošaljete e-mailom (kod faksiranja ili slanja e-mailom obavezno navedite PCP broj koji vam piše na pozivu za dostavu računa). Ako šaljete e-mailom, PCP broj napišite bez ikakvih razmaka, točno u onom obliku koji vam piše na pozivu za dostavu računa (npr. PCP123/13) i stavite ga i u naslov poruke i u tijelo poruke. Kroz nekoliko dana trebali biste dobiti "automatski" izgeneriran povratni e-mail u kojem piše da je carina primila vašu e-mail poruku s računom.

 

P: Što je račun?

O: Recimo ispis s PayPala ili eBaya (ili nekog drugog sajta na kojemu ste kupili robu) - možete isprintati račun (receipt) koji primite na e-mail (npr. kod Google Chromea kod ispisa za Destination odaberete Save as PDF). Bitno je da se vidi naziv i cijena robe i vi kao kupac. Ukoliko na računu s PayPala ne piše naziv robe, uz njega isprintajte i priložite i račun ili narudžbu s eBaya ili sajta na kojem ste kupili dotičnu robu. Ako carina nakon što se joj poslali račun ocijeni da ste dužni platiti carinski dug, poslat će vam paket poštom, a prilikom preuzimanja morat ćete platiti sve troškove carinjenja (carinu + PDV + troškove carinjenja + ležarinu + eventualne druge namete).

 

P: Na koju e-mail adresu se šalje račun?

O: Račun se šalje na e-mail adresu koja piše na pozivu na dostavu računa, a to je u pravilu adresa 10004.zagreb@posta.hr. Preko te adrese možete i kontaktirati carinu ako imate kakvo pitanje ili problem, a možete ih i nazvati na tel. brojeve 01/4981-622 ili 01/4981-625 od ponedjeljka do petka od 8-15h. Kad račun pošaljete na navedenu adresu, dobit ćete potvrdni automatski generirani e-mail, no ne očekujte da će vam paket odmah ocariniti - to često zna potrajati i 10-ak dana.

 

P: Mogu li se izvući od plaćanja PDV-a tako da tražim od prodavača da na paketu napiše da je riječ o daru (gift)?

O: Ne. Zapravo ih ni ne morate tražiti da to napišu, jer ih većina to automatizmom i radi (pogotovo ovi iz Kine). Ni pošta ni carinici se ne obaziru na tu oznaku i ako posumnjaju da paket vrijedi više od 22 eura, dobit ćete zahtjev za dostavu računa. Dostavljanjem računa priznajete da ste robu kupili (platili), što znači da se onda ne radi o daru i da će paket proći kroz postupak carinjenja. Dakle, ako je paket označen kao dar, jedini način da se iskoristi prostor od 22 do 45 eura je da se ne pošalje račun, nego da se vrati ispunjen zahtjev za dostavu računa, na kojeg svojim potpisom potvrđujete da je doista riječ o daru i da on vrijedi onoliko koliko ste napisali da vrijedi. Naravno, carina vam to ne mora povjerovati i može vam paket ocariniti po procijenjenoj vrijednosti.

 

P: A što ako se doista radi o daru?

O: Ništa. I dalje vrijedi sve ono napisano u prethodnom odgovoru. Dakle, upisom cifre i svojim potpisom jamčite (i time preuzimate odgovornost ako ste lažirali vrijednost) da taj dar vrijedi toliko koliko ste napisali. Uzmite u obzir da je najveća dopuštena vrijednost dara 45 eura, znači ako je dar vrijedniji od toga, ocarinit će se po vrijednosti koju ste napisali ili po procijenjenoj vrijednosti.

 

P: Koliko carine ću platiti?
O: Obračun carinskog duga je malo kompliciraniji nego je bio do ulaska u EU. Ako je vrijednost pošiljke veća od 150 eura, carinski dug (carina + PDV) se obračunava na ukupnu vrijednost pošiljke (vrijednost robe + dostava). Ako je vrijednost pošiljke do 150 eura, onda se ne plaća carina (ako je carinska stopa veća od 0%), nego samo PDV.

 

Stopa carine ovisi o vrsti robe - za neke proizvode je 0% (tipično kompjutersku i drugu elektroničku opremu), za neke 10, 12%.

 

Kako izračunati postotak od nečeg? 10% je 0,1 nečeg, 25 % je 0,25 nečeg. Znači, 25% od nečeg je nešto * 0,25. 25% od nečeg je ujedno i 1/4, znači do iznosa PDV-a od 25% možete doći i tako da broj podijelite s 4.

 

Primjer računanja carinskog duga za paket vrijednosti 200 kuna koji je poslala pravna osoba (tvrtka) - neka roba košta 200 kuna, a dostava je 50 kuna. Ima li carine? Nema, jer je vrijednost manja od 150 eura. Ima li PDV-a? Ima, zato jer je paket slala pravna osoba, a paket je vrijednosti veće od 160 kuna, tj. 22 eura (isti bi slučaj bio da je paket poslala privatna osoba, a da je paket vrijednosti veće od 300 kuna).

 

Iznos PDV-a je (200+50) * 0,25 = 62,5 kune. Dakle, za robu koja s dostavom košta 250 kuna koji vam je poslala pravna osoba trebate platiti 62,5 kune PDV-a. Plus poziv za carinjenje od 19,5 kuna koji vam stigne na kućnu adresu nakon što roba završi na carini, plus 37,5 kuna za podnošenje pošiljke na carinski pregled do 2 kg (cjenik) ako carina odluči da će cariniti paket, po novom ležarinu ako je paket teži od 0,5 kg (3 kune dnevno), te uplatnicu za carinski dug (0,83% od iznosa uplate – najmanji iznos 5,00 kn, najveći iznos 80,00 kn). Sve to će, uz iznos s carinom i PDV-om, na račun troškova carinjenja narasti na 60-70 kuna! Znači, za robu vrijednosti 200 kuna platit ćete 62,5 kune PDV-a i oko 60 kuna ostalih troškova, znači ukupno oko 125 kuna.

 

###

 

Da roba košta više od 150 eura, onda postoji mogućnost obračunavanja i carine. Recimo da je carinska stopa na tu vrstu robe 5% - iznos carine biste dobili vrijednost paketa pomnožite s postotkom carine, u ovom slučaju 5% iliti 0,05; ujedno, PDV bi se tada obračunavao na ukupnu vrijednost paketa + carinu, znači konačna formula bi bila carinski dug = ukupna vrijednost paketa * (1+0,05) * 0,25.

 

Što ako je carinska stopa 0%? Valjda znate broj pomnožiti s nulom, zar ne? To u praksi znači onda carina iznosi 0 kuna, odnosno da na ukupni iznos paketa plaćate "samo" PDV i ostale troškove.

 

P: Kako znati gdje mi se paket nalazi, kako ga pratiti?
O: Za skuplje stvari tipično se daje međunarodni tracking number bez dodanog plaćanja (kod nekih prodavača to obično znači vrijednost paket od oko 25 dolara) - "broj" poput CP454548786HK. Taj broj, koji se inače nalazi u Purchase Historyju na eBayu (kod drugih on-ine servisa nalazi se na drugim mjestima) uz svaki artikl koji je poslan u paketu s tracking brojem, može se upisati na različite servise koji omogućavaju praćenje pošiljki (tipično servis za zemlju iz koje se paket šalje), no u pravilu ćete to činiti putem http://ips.posta.hr. Alternativni servis koji nudi nešto detaljnije informacije te preko kojeg se mogu pratiti i paketi poslani dostavnim službama je 17track.net. Drugi alternativni servis je trackitonline.ru.

 

Postoji više načina za dobivanje tracking broja, ovisno o prodavaču, odnosno proizvodu koji se kupuje - dobro pročitajte opis konkretnog proizvoda, posebno poglavlje Shipping. Kod nekih prodavača/proizvoda potrebno je za (prvi) proizvod koji se kupuje odabrati Standard ili neki "jači" shipping (znači, ne Free shipping), za neke proizvode nudi se doplata za tracking broj, za što se ili treba dogovoriti s prodavačem i platiti mu koji dolar za tracking broj ili potražiti među prodavačevim artiklima tracking ili registered mail pa i to dodati u košaricu.

 

Napomena 1: tracking broj nije odmah aktivan - pričekajte nekoliko dana, a ako treba i tjedan za provjeru gdje se paket nalazi, dakle nemojte odmah kad dobijete tracking number provjeravati i onda bezveze paničariti zašto nema nikakvih informacija. Kad paket stigne u Hrvatsku, trenutni status paketa kasnit će više sati, ali uglavnom poslijepodne ili navečer ćete znati što se tijekom tog dana događalo s vašim paketom.

 

Napomena 2: nisu svi tracking brojevi međunarodni tracking brojevi. Standardni međunarodni tracking brojevi su oblika poput CP454548786HK - dakle, dva slova, 9-znamenkasti broj te na kraju dva slova koja označavaju zemlju iz koje je paket poslan. Njih možete pratiti praktički preko bilo kojeg servisa, uključujući ips.posta.hr. Ako tracking broj nije tog formata, možete ga pokušati pratiti preko trackonline.ru.

 

P: Što znače pojedini opisi kod trackinga?

O: Ovisno o tome primate li paket iz inozemstva ili ga šaljete, moguće su dvije kategorije opisa:

Pošiljka u dolazu iz inozemstva (za one koji čekaju paket sa eBaya ili nekog drugog servisa)

  • Receive item at office of exchange (Inb) – pošiljka prispjela u centar za razradu međunarodnih pošiljaka odredišne poštanske uprave
  • Send item to customs(Inb) – pošiljka je otpremljena nadležnoj carinskoj ispostavi radi provođenja carinskog postupka
  • Retention reason: Invoice missing (Inb) – pošijka zadržana na carini - carina će vam poslati zahtjev za dostavu računa za sadržaj paketa
  • Awaiting presentation to customs commissioner – pošiljka čeka na carinski pregled
  • Return item from customs (Inb) - pošiljka vraćena s carine
  • Send item to domestic location (Inb) – pošiljka poslana prema odredištu
  • Receive item at delivery office (Inb) – pošiljka prispjela u dostavni poštanski ured
  • Unsuccessful item delivery attempt (Inb) – neuspješan pokušaj dostave
  • Deliver item (Inb) – pošiljka je uručena

Pošiljka u polazu za inozemstvo (za one koji šalju paket u inozemstvo)

  • Recive item from customer (Otb) – pošiljka predana polaznoj poštanskoj upravi na otpremu;
  • Insert item into bag (Otb) – pošiljka je pripremljena za otpremu u inozemstvo (ovaj događaj u principu predstavlja datum otpreme pošiljke, sljedeći događaj o pošiljci bit će nakon skeniranja pošiljke u odredišnoj poštanskoj upravi)

 

P: Pronašao sam super-jeftin uređaj na eBayu - košta 10-20% cijene koliko bi inače trebao koštati. Kako je to moguće? Prodavač ima 100% pozitivnih recenzija.

O: Odgovor je vrlo jednostavan - uz možebitno pokoju iznimku, nije moguće, nego je u pitanju:

  • čista prijevara - neki prodavači otvore lažni račun, kroz koji mjesec ili godinu prodaju par desetaka sitnica od po koji dolar tek toliko da se skupe pozitivne recenzije i onda u jednom trenutku prodaja nepostojeće ultra jeftine robe radi prijevare
  • ukradena roba
  • krivotnorena roba
  • fejk roba - čest slučaj su memorijske kartice i USB stikovi s lažiranim kapacitetom, čijim korištenjem onda dolazi do gubitka podataka
  • aukcija, kod koje eBay-početnik zamijeni trenutni iznos aukcije za cijenu za koju bi kupio taj predmet.

 

P: Što se događa s paketom kad stigne u Hrvatsku?

O: Paket stiže u poštu u Zagrebu. Pošta ga potom dostavi u centralni carinski ured (vidjet ćete CUV u trackingu ako imate tracking broj za paket) i nakon provjere (može se od primatelja zahtijevati ispostava računa - ako treba račun, dobit ćete doma pismenu obavijest) i eventualnog carinjenja, Carina paket vraća natrag pošti u Zagrebu, nakon čega se on prosljeđuje u lokalni poštanski ured (lokalnoj pošti), iz kojeg će vam poštar dostaviti paket ili papirić s obavijesti da si paket podignete u pošti (npr. ako vas nije bilo doma ili je paket jako težak). Ako trebate platiti carinjenje, platit ćete ili poštaru kad vam donese paket ili u lokalnoj pošti ako ćete tamo preuzimati paket.

 

P: Kupio sam robu prije mjesec dana, ali paket mi još nije stigao. Nemam tracking broj pa ne znam gdje se nalazi. Što učiniti?

O: Paketi iz Kine i SAD-a tipično stižu otprilike za tri tjedna, plus/minus tjedan dana, iako se to može produljiti, pogotovo ako su u pitanju praznici. Uglavnom, ne računajte da će vam paket doći za X dana, jer uvijek može doći do nekog zastoja u poštanskom prometu, paket se može negdje zagubiti, prodavač proizvod možda trenutno ni nema na lageru iako to nije nigdje naznačio itd.

 

Nije posve jasno koji je rok za otvaranje casea na eBayu - negdje se navodi 30 dana od zadnjeg procijenjenog datuma dostave pa se možete voditi time. Prije otvaranja casea uputno je kontaktirati prodavača i raspraviti o nastaloj situaciji.

 

Case nije nužno otvarati što prije - bitno je samo da se otvori prije isteka roka. Dakle, ako je prošlo mjesec dana, u redu je pričekati još desetak dana, jer se u pojedinim slučajevima dostava zna odužiti, pa taman otvorite case i stigne vam paket. Case obavezno otvoriti ako paket ne stigne, čak i ako ti prodavač kaže da će ti poslati ili da ti je već poslao drugi paket (samo što onda u prijavi onda treba odabrati da radite na rješavanju problema), jer ako se case ne otvori u zadanom roku, nema više nikakve mogućnosti za rješavanje problema, za dolaska do uplaćenog novca - barem ne putem eBaya. Tada kao opcija preostaje PayPal, koji kupca štiti do 180 dana od kupovine.

 

Također, case ne zatvarati prije nego paket stigne ili prodavač ne vrati uplaćeni novac. Obratiti pažnju kad ističe rok za zatvaranje casea (on je kraći nego za otvaranje casea) - dan-dva prije tog roka, ako problem nije riješen, case treba eskalirati (escalate), jer ako to ne učinite, eBay će smatrati da se postigli rješenje i neće se miješati, drugim riječima ostat ćete praznih ruku.

 

Kako kontaktirati prodavača i kako se case otvara? U Purchase History za svaki artikl postoje More Actions > Contact Seller, te More Actions > Resolve a Problem. Do sučelja za rješavanje problema može se doći i preko izbornika u gornjem desnom kutu web-stranice: Customer Support > Resolution Center.

 

P1: Pogreškom sam uzeo dva (ili više) istih itema na eBayu. Kako poništiti narudžbu?

P2: Slučajno sam "kupio" proizvod koji zapravo nisam htio kupiti i nisam ga još platio. Ima kakve veze ako ne platim?

O: Kad se obvežete na kupnju (kliknete na Buy i to potvrdite), obvezali ste se to i platiti! Nema odustajanja! Dakle, ili platite "kupljeno" ili se dogovorite s prodavačem da otkaže narudžbu ili ćete snositi posljedice (proizvod koji niste platili vodit će vam se kao neplaćeni proizvod, a ako imate više takvih, eBay vam može ograničiti mogućnosti kupovanja ili čak ukinuti korisnički račun).

 

Dakle, ako ne želite platiti proizvod, onda kotaktirajte prodavača i zamolite ga da otkaže kupnju. Imajte na umu da sve ovisi o dobroj volji prodavača i o tome jesu li proizvodi u istom paketu tj. jeste li kao Quantity naveli 2+ komada. Ako ste greškom naručili dva proizvoda, pošaljite poruku prodavaču s otprilike ovakvim sadržajem: I ordered 2 items by mistake. Could you please cancel second order? I apologise for inconvenience. Thanks in advance.

 

Ako ste proizvod(e) platili i već su poslani (shipped), nema vam pomoći. Od narudžbe obično imate 2 do 24 sata da se javite da ste nešto greškom naručili. Prodavač vam ne mora poništiti narudžbu, to je isključivo njegova dobra volja jer ste se vi klikom na Buy ili biddanjem obvezali da ćete kupiti (platiti) taj proizvod, odnosno proizvode.

 

P: Ako piše Free shipping, je li to zaista besplatna dostava?
O: Ništa u životu nije besplatno. Ako piše Free shiping, znači da je dostava uračunata u cijenu proizvoda kojeg kupuješ. Osim ako se ne radi o "malom paketu", jer ćeš tada poštaru morati doplatiti 4,5 kune.

 

P: Poštar me za neke pakete traži da platim 4,5 kune, iako je pisalo free shipping kad sam kupovao proizvod. O čemu se tu radi?

O: Riječ je o paketima koje je prodavač poslao kao "mali paket" (small packet, petit paquet - neku od tih oznaka uočit ćete na samom paketu), a ne kao pismo, zato jer mu je bilo jeftinije tako poslati pošiljku. Naša pošta pak si uzima za pravo uručivanje takvih paketa naplaćivati 4,50 kuna, kako kod preuzimanja paketa od poštara, tako i kod preuzimanja paketa u lokalnom poštanskom uredu. To je nešto što je danas teško izbjeći jer prodavači danas uslugu "mali paket" koriste više nego ikad prije, barem kad se radi o prodavačima s eBaya. Prodavači s AliExpressa pak pakete često šalju s tracking brojem (registered mail), a za takve se pakete (s međunarodnim brojem za praćenje) ne naplaćuje tih 4,5 kune. Ako je paket kojim slučajem označen kao mali paket a poštar vam ga nije naplatio 4,5 kune, to je ili zato što paket greškom nije evidentiran kao mali paket ili vam ga je poštar uspio na neki način "prošvercati".

 

P: Kako na eBayu filtrirati samo robu iz EU, dakle robu koja neće prolaziti kroz carinu?

O: Ako ste na eBay.com-u, kod pretraživanja proizvoda s lijeve strane potražite Item Location pa odaberite Europe. Sličnu stvar možete napraviti i na regionalnim eBayevima, recimo na domenama ebay.co.uk i ebay.de, s tim da kod njih možete i dodatno ograničiti pretragu na zemlju (na .co.uk na Ujedinjeno Kraljevstvo, odnosno na .de Njemačku). Dakle, ako odaberete Europe, European Union, UK ili Deutschland, izlistat će se samo oni proizvodi koji se šalju iz Europske unije ili iz konkretnih zemalja Europske Unije, koji, naravno, neće prolaziti kroz carinski postupak. Na te regionalne eBayeve ulogiravate se istim korisničkim imenom i lozinkom kao na eBay.com.

 

P: Naručio sam preko Banggooda/GearBesta uređaj iz EU skladišta, ali carina me traži račun. U čemu je kvaka?

O: To što je nešto poslano iz "EU skladišta" (EU warehouse) ne znači da je ušlo u carinsku zonu EU-a. Drugim riječima, ne znači da je to i ocarinjeno u EU, odnosno da je legalno ušlo u EU. A ako nije ocarinjeno u EU (takvi paketi obično stižu sa žutom naljepnicom - primjer, primjer), odnosno ako nije legalno ušlo u EU, onda naša carina ima pravo i obvezu cariniti tu robu, kad nije bila ocarinjena u zemlji fizičkog ulaska u EU. Jedino što vam preostaje je ili odbiti primiti robu pa tražiti od prodavača da vam vrati novac, ili platiti sve troškove carinjena pa onda eventualno od prodavača tražiti povrat novca za carinjenje, jer vas je doveo u zabludu da se roba poslana iz "EU skladišta" neće cariniti. U cijeloj situaciji najbolje je voditi se time da će vam roba poslana iz EU skladišta stići dosta brže nego roba iz Kine, no nemojte se voditi time da vam se zbog toga roba neće cariniti. Primijetite također jednu diskrepanciju - nekad je razlika u cijeni robe (uključujući dostavu) iz Kine i EU skladišta beznačajna, pa čak nekad roba iz EU skladišta može biti i malo jeftinija.

 

P: Koliko xy u dolarima iznosi u kunama?

O: Za brzinsku konverziju valuta možete koristiti Google. U search bar upišite iznos valuta to valuta - npr. 20 usd to hrk. Tečaj nije 100% precizan i vjerojatno ne odgovara tečaju vaše banke, ali može poslužiti za orijentaciju. Za nazive valuta koristite standardne troslovne oznake - HRK, USD, EUR, JPY, GBP, a ako ne znate oznaku za neku valutu, možete se poslužiti i opisno, npr. 25 canadian dollars to hrk.


Ako ciljate na neki skuplji paket za koji očekujete da ćete platiti 25% PDV-a i zanima vas koliko bi vas paket ukupno koštao, možete malo proširiti gornju formulu. Recimo da vas zanima koliko bi vas ukupno koštao proizvod koji inače košta 80 dolara, izguglali biste 80*1.25 usd to hrk te bi vam Google ispisao ukupni iznos u kunama s PDV-om.

 

P: Dobio sam refund od GearBesta od 120 USD na moj PayPal račun. Pokušao sam nešto kupiti s eBaya vrijednosti 4 USD, no ne prolazi. Zovem banku, kažu nedovoljna sredstva na računu.

O: PayPal (još uvijek) nije banka ili kartičarska kuća, nego samo posrednik koji prosljeđuje novac s jednog računa na drugi. Znači, ništa tebi ne sjeda na PayPal, nego je to samo na čekanju da ti sjedne na račun u banci/kartičarskoj kući (za što je potrebno određeno vrijeme). Ako vam se odbije kupnja/transakcija, provjerite stanje na svom računu (tu je internet-bankarstvo vrlo korisna stvar) - ne na korisničkom računu na PayPalu, nego na računu kod svoje banke. Usput rečeno, vlasnici kreditnih kartica uglavnom su pošteđeni ovakvih problema, jer im račun za kupljene stvari stiže krajem mjeseca.

 

P: Treba li mi dozvola od HAKOM-a za mobitel, tablet ili drugi uređaj (npr. Kindle) s WiFi ili kakvom drugom bežičnom vezom?

O: Ne! Nekad je trebala, danas više ne. Danas dozvolu (Izjavu o sukladnosti) moraju ishodovati samo pravne osobe (uvoznici, distributeri) koje namjeravaju opremu staviti na tržište. http://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2012_02_25_645.html

 

P: Zašto paketima iz Kine ili Hong Konga u određeno doba godine tipično treba jako puno vremena da stignu?

O: U prosincu i u veljači mnogi imaju praznike. Npr. hongkonška (možda i još koja druga) pošta prestaje slati pakete u europske zemlje obično u prvoj polovici prosinca. Prouči ovo. Dakle, ako nešto planirate naručivati krajem godine, bilo bi najbolje da sve ono što želite primiti tekuće godine, naručite još u studenom, jer je prosinac rizičan. Pošta proradi obično u prvim danima siječnja sljedeće godine. S druge strane, Kinezi slave Novu godinu u prvoj polovici veljače.

 

Dostava robe putem pošte iz Hong Konga inače ima još jedan problem - krajem 2013. uveli su rengesku provjeru pošiljki, zbog čega je moguće da će se dostava paketa produljiti za dodatnih tjedan dana.

 

 

P: Što da stavim pod State/province kad se registriram?
O: To polje je predviđeno za upisivanje naziva "savezne države" ili republike ako je riječ o (kon)federaciji. S obzirom da više nismo u SFRJ, tu se može upisati naziv grada ili naziv države. Ako si iz Hrvatske, preporučljivo je upisati CROATIA, verzalom tj. velikim slovima, da bi se smanjila šansa da netko zamijeni Hrvatsku za neku drugu zemlju, tj. kako bi više pazili u koju točno zemlju šalju paket.

 

...

 

Poruka je uređivana zadnji put pet 23.2.2018 19:26 (mbaksa).
 
104 0 hvala 111
1
Nova poruka
E-mail:
Lozinka:
 
vrh stranice