Slučaj TikTok: tko gubi, a tko bi se okoristio zabranom popularne društvene mreže?

Milijarde dolara, zasebni data centar, lobisti s teškim vezama, nutkanje korisnika da šalju poruke zastupnicima – ništa za sada ne pomaže i sudbina TikToka je u rukama američkog Senata

Ivan Podnar četvrtak, 14. ožujka 2024. u 12:02
Ilustracija: DALL-E
Ilustracija: DALL-E

Još se nije stišala vijest da je Zastupnički dom u srijedu izglasao prijedlog zakona koji bi zabranio TikToku rad u SAD-u ili bi ga prisilio na prodaju a već se spominju gubitnici i dobitnici. Prijedlog sada ide u Senat, gdje je njegova sudbina neizvjesna. Predsjednik Biden rekao je da će potpisati zakon ako dođe do njegovog stola. Američki dužnosnici kažu da vlasništvo TikToka potencijalno daje Pekingu način za prikupljanje podataka o Amerikancima i utjecaj na javno mnijenje, o čemu smo detaljno pisali ranije.

Gubitnička strana

U ovom trenutku TikTok, dok mu prijeti da se reformira ili nestane s američkog tržišta je najveći gubitnik, iz više razloga. Financijski, uložene su znatne investicije da ostane status quo. Milijarde dolara su otišle na izgradnju odvojenog centra, nazvanim Projekt Teksas, u suradnji s Oracleom, u kojem su izolirani podaci američkih i ostalih korisnika. Od 2019. godine, matična tvrtka ByteDance potrošila je otprilike 21,3 milijuna dolara na savezno lobiranje, prema OpenSecrets, platformi koja prati novac u politici, što potvrđuje i analiza Wall Street Journala.

ByteDance je posljednjih godina proširio svoj tim za javnu politiku i angažirao lobiste u Washingtonu, D.C., uključujući bivše članove Kongresa i dugogodišnjeg savjetnika Donalda Trumpa Davida Urbana. Bivša visokopozicionirana savjetnica Bijele kuće Kellyanne Conway u ime Club for Growth, konzervativne grupe, je protiv zabrane TikToka. Ona je upozorila republikance da TikTok ima korisnike u svakom okrugu i da bi zabrana mogla izazvati reakciju birača. TikTok se, unatoč toliko savjetnika i lobista nije snašao i bio je iznenađen brzinom procesa u Zastupničkom domu.

U kasnom pokušaju da uspori bipartijski zamah, čelnici TikTokovih operacija u SAD-u odlučili su slati poruke korisnicima da kontaktiraju zakonodavce. Obavijest je sugerirala da nazovu svoje zastupnike kako bi se žalili na zakon, potez koji je na kraju bio kontraproduktivan: neki zakonodavci rekli su da je akcija samo potvrdila moć TikToka da oblikuje javno mnijenje. „Sad vidimo što bi se moglo dogoditi za vrijeme izbora“ kažu zastupnici. TikTok, koji koristi više od 170 milijuna Amerikanaca, jednom je bio uspješan u sličnima akcijama. Godine 2020., tadašnji predsjednik Donald Trump pokušao je zabraniti aplikaciju putem izvršne naredbe. Sudovi su blokirali taj pokušaj. Posljednjih dana, mogući republikanski predsjednički kandidat, kritizirao je novi zakon, ukazujući na promjenu svoje pozicije. Za njegovu promijenu mišljena ima nekoliko mogućih razloga, jedan bi svakako mogao biti taj što na njega utječu donatori koji imaju u TikTok uložena znatna sredstva i ne bi im odgovarala prodaje ili zabrana.

Podaci američkih korisnika su izolirani ali svejedno ByteDance ih ne ostavlja na miru

Mogući, ali malo vjerojatni gubitnik je predsjednik Biden i Demokratska stranka. Spekulira se da bi, ako potpiše zakon, razljutio mlađu generaciju, korisnike TikToka, i tako ih odbio kao glasače. Čak se tvrdi da mu to namještaju Republikanci.

Sigurni gubitnici, ako nestane aplikacije, što je ipak malo vjerojatno jer će u krajnoj liniji doći do prodaje "nekome", su kreatori sadržaje, osobito oni kojima jedini prihod dolazi od TikToka.

Dobitna strana

Na mogućoj dobitnoj strani, u središtu pažnje našla se, prije svih, Meta, vlasnik Instagrama, koji je izravni konkurent TikToku, posebice u privlačenju mladih korisnika i influencera. Zakon koji bi mogao prisiliti ByteDance, vlasnika TikToka, na prodaju aplikacije ili suočavanje sa zabranom, doveli su do privremenog porasta vrijednosti dionica Mete. Snapchat, društvena aplikacija popularna među milenijalcima mogla bi se činiti prirodnim izborom ako nestane TikTok Iz perspektive korisnika, postoji potreba za pronalaženjem alternativa TikToku, što bi moglo koristiti platformama za streaming poput Netflixa i Disney+. Netflix već neko vrijeme navodi TikTok kao konkurenciju. Također, mogli bi se restrukturirati reklamni budžeti. TikTok je uprihodio prošle godine u SAD od oglašivača nešto više od 11 milijardi dolara, što je bio porast od 25 posto u odnosu na raniju godine. Taj novac mogao bi, teoretski, završiti u blagajnama spomenutih konkurenata.