a koji computer može recimo spustiti jedreći praznu rakeru/raketoplan..
mislim, prvo dižeš dodatno gorivo, pa možeš manje korisnog tereta otfurati gore, i onda ga spališ da se prizemlji?
čemu služe padobrani, zračne blazine (Mars rover ?)?
a koji computer može recimo spustiti jedreći praznu rakeru/raketoplan..
mislim, prvo dižeš dodatno gorivo, pa možeš manje korisnog tereta otfurati gore, i onda ga spališ da se prizemlji?
čemu služe padobrani, zračne blazine (Mars rover ?)?
Cim dopreme F-16 treba ga dati Dragi na recenziju, cisto da vidimo kako uteg/balast na prednjem sjedalu utjece na letne karakteristike 🤓🤓
Izraz lica pravog zaljubljenika u letenje odaje da se radi o G sili koja teži brojci 10, sad je negdje oko trojke.
Sve je to u redu, lijepo bi bilo imati sposobno i opremljeno zrakoplovstvo, ali nekako u uvjetima koje živimo mi se čini da bi ugovaranje čuvanja zračnog prostora bila bolja opcija, trenutno.
Mi smo narod koji mora imati svoj kuću, stan, auto i po tome se razlikujemo od "zapada", tako je i ovdje, mi moramo imati svoje avione.
Ali, ponekad, situacija ne dozvoljava takvo rasipanje. Na svakom koraku vidimo koliko imamo rupa koje treba pokriti, zdravstvo, obrazovanje...
I još kad bismo mogli vjerovati kako će sve proći bez korupcije...
Unatoč tome, informativan članak s obzirom da je nabava aviona neminovna.
Mmmmm, da, tako razmišljaš jer nisi upoznat o kojim novcima se radi. Ako nam talijani čuvaju nebo onda mi ne dobijamo nikakve novce, nego Italija, a čak mislim da mi njima moramo plaćati za čuvanje našeg neba, što i ima smisla.
Nemam više brojeve, pa ne znam cifre o kojima se radi napamet, to sam proučavao prošli put kad je Krstičević kupovao Izraelske polovnjače. Zapamtio sam samo da se radi o velikim iznosima. Iznosima radi kojih je opravdano uložiti sad novce i kupiti sve što nam treba, da možemo naplatiti prolaz preko nas.
Istina je da smo možda mogli pričekat 1 godinu, radi ove korone i ekonomske situacije, ali što je tu je, treba to prije ili kasnije, jer je glupo da ovisimo o Italiji i njima plaćamo zaštitu. Još gluplje je da nemamo zaštitu, pa da svi lete oko Hrvatske, tu su penali, kazne, plaćanje drugim državama, sto čuda ima i ni jedno nije dobro.
Ovako mi i dalje ubiremo pare od svih civilinih zrakoplova koji letaju preko nas, na žalost ovu godinu ih leta manje nego inaće, ali to će se valjda uskoro i promijeniti.
Rekao bih da nam za evidenciju preleta vrlo dobro i precizno služi radar i zračna kontrola leta. Štoviše oni mogu precizno u sekundu snimiti i evidentirati sav promet. Non stop. 0-24.
Pa neće valjda netko sa lovcem ići ganjati prelet aviona, upucat ga laserom, pročitat koordinate, zatefterit to u blokić i "ljepiti kaznu na šajbu ko čovo iz ZG parkinga".
Preleti aviona i korištenje zračnog prostora su u današnje doba regulirani. Zračni prostor se poštuje i kontrolira radarima u zračnoj kontroli leta a ne borbenim avionima.
Ako je netko baš zločest, onda mu opališ raketu. Mislim da se zovu zemlja zrak. A ne da šalješ nekog na metli da ga ganja, dok za 5 min ne dođe do Slovenije, ili 3 min do Italije, BiH, CG Mađarske ili Srbije.
aha pa leti nad Ukrajinom dok traje secesijski rat, i to samo par aviona... MA 17 ?
pa jesi pročitao članak, ne da se IFF kodove stalnim saveznicima, kako tek onda čučubancima koji su imali nesreću da su u preletu...
zato dronovi ne mogu sve raditi, ipak treba biti netko s nečime između ušiju da promotri i zaključi..
uostalom, kupi si Teslu pa spavaj u vožnji...
Mlazni trenažeri su prespori za air-policing...max brzina im cca 800km/h,znači spriji su od putničkih aviona na preletu preko RH...jednostavno ih ne mogu stići i izvršiti vizualnu identifikaciju dok su iznad našeg teritorija(posljedica oblika naše države)
Osim ako u tom trenu povrede našeg zračnog prostora nisu slučajno u zraku imaju dovoljno goriva i u blizini tog nepoznatog zrakoplova u našem zračnom prostoru...
Drago čestitke i hvala na još jednom zanimljivom i poučnom članku!
Osobno navijam za Rafale i s obzirom na sve što sam do sad pročitao smatram ga najboljim kandidatom i najizlglednijom opcijom.
jedva čekam tvoj tekstu o Rafaleu! :)
Šta nije taj Barak bio u onoj prvoj ponudi koju smo već skoro zgotovili pa su Ameri blokirali taj posao?
I taj Barak je prema riječima stručnjaka prilagođen za Izraelske pilote koji slove kao jedni od najboljih.
Volio bi čuti i mišljenje od Drage koji je njegov favorit, pošto čovijek zna puno o tome.
Kaciga od F-35 400.000$
Bugarsko povjerenstvo za izbor borbenog zrakoplova je izabralo gripen c/d.
I onda nakon savjeta najvaznijeg saveznika ponistilo odabir i uzeli su novi F-16 bez ikakvog natjecaja.
Svedski SAAB je u zadnji trenutak Bugarskoj za iste novce ponudio jos 2 dodatna aviona, ali nista od toga.
Slovacka je prosle god izravno kupila novi F-16.
Poljska zeli kupit F-35, vec ima F-16 (F-35 je visenamjenski kao i F-16 i nasljednik).
Jedine 2 drzave u Europi koje su davno kupile danas vec zastarjeli gripen c/d su Ceska i Mađarska (osim Svedske naravno).
Ceska se planira rjesit gripena i uzet F-35.
Mađarska radi goleme nabave naoruzanja zadnjih godina (kupili su milijarde eura njemackog oruzja) i također im je u planu potrosit milijarde na americko oruzje i zamjena gripena sa F-35. Zanimljivo otkad je Mađarska potpisala goleme ugovore sa njemackom industrijom oruzja da EU vise ne kritizira Orbana da je diktator. Sigurno slucajnost samo.
Svedska ponuda nije dobra, njima je Hrvatska zadnja prilika da nekom prodaju zastarjelu verziju gripena koju uopce ne proizvode nego imaju dijelove na skladistu.
Americka ponuda se ne moze odbit jer je najbolja za nas. Tako kazu amerikanci koji se brinu za nasu dobrobit. Uostalom oni su najvazniji saveznik i znaju sto je najbolje za nas kao i za druge drzave gore nabrojene. Znate ono u filmu kad dođe mafija kod nekog i kazu mu sto i kako treba napravit, jer se brinu i ne zele da mu se nesto lose dogodi ako krivo izabere.
SAD naravno imaju stotine polovnih F-16 konzerviranih u pustinji kao sierra army depot u CA.
https://www.milbases.com/california/sierra-army-depot
Ali ako bi to prodavali saveznicima (nekad su se u srednjem vijeku takvi saveznici zvali vazali) tko bi kupio nove americke avione?
F-16 se proizvodio u Fort Worth Texas, ali sad su tamo svi kapaciteti za proizvodnju nasljednika F-35.
Pa je linija za najnoviju verziju block 70 inace starog F-16 premjestena u Greenville, Juzna Karolina. Tamo su otvorena neka radna mjesta, a Juzna Karolina, kao i Texas su drzave u kojima republikanci dobivaju mnogo glasova. America first.
U tekstu je jedina mana procjena troska izraelske ponude.
Prosli put cijena Baraka je bila oko 500 mil dolara od cega dobar dio za obuku, pilota i mehanicara opremu i prilagodbu pisti, hangara... I naoruzanje aviona.
Sami avioni su po procjeni americke strane 170 milijuna dolara. U novoj ponudi bit ce izvađena napredna izraelska elektronika za ometanje protivnickih sustava (iako star zbog te elektronike je barak izrazito mocan avion) i stavljena obicna americka elektronika (nenapredna). Amerikanci su zabranili Izraelu da tu tehnologiju koja je inace izraelska, prodaje dalje trecim drzavama pa tako ni Hrvatskoj (osim Hrvatske interes su za izraelske F-16 pokazale Bugarska, Rumunjska i Poljska). Mozda i zato sto tu tehnologiju amerikanci (daljinski) ne kontroliraju (o cemu je Drago pisao).
Ne znam odakle Dragi procjena da je ta nova izraelska ponuda 500+500 milijuna dolara? Iako ta ponuda jest najlosija i zbog toga jer nudi star isluzen avion obican F-16, bez izraelskih sustava po nicemu napredan. Stara ponuda sa Barak sustavima je bila zanimljiva. Pretpostavljam da ce izraelska ponuda i dalje biti oko 500 milijuna, ali to vise nije Barak nego obican stari F-16 block 30.
Block 30 je analogni, a block 40 prvi digitalni. Block 40 jos uvijek Izrael ne prodaje.
Za nas bi i block 30 bio kvantni skok, jos ako usvojimo odrzavanje F-16 preko razine 1.
Imamo li mehanicara i inzinjera koji bi se skolovali za to? I onda naravno radili u HRZ za HRZ placu. Koliko ljudi sposobnih za to je odselilo i zarađuju novac u nekim drugim drzavama?
Koliko imamo perspektivnih pilota za obuku za F-16? Koji je prosjek godina pilota na mig-21 u HRZ i koliko ih je perspektivno za F-16?
Nama vise fale ljudi nego novac, a ni s novcem nismo kako treba.
Bugarsko povjerenstvo za izbor borbenog zrakoplova je izabralo gripen c/d.
I onda nakon savjeta najvaznijeg saveznika ponistilo odabir i uzeli su novi F-16 bez ikakvog natjecaja.
Svedski SAAB je u zadnji trenutak Bugarskoj za iste novce ponudio jos 2 dodatna aviona, ali nista od toga.
Slovacka je prosle god izravno kupila novi F-16.
Poljska zeli kupit F-35, vec ima F-16 (F-35 je visenamjenski kao i F-16 i nasljednik).
Jedine 2 drzave u Europi koje su davno kupile danas vec zastarjeli gripen c/d su Ceska i Mađarska (osim Svedske naravno).
Ceska se planira rjesit gripena i uzet F-35.
Mađarska radi goleme nabave naoruzanja zadnjih godina (kupili su milijarde eura njemackog oruzja) i također im je u planu potrosit milijarde na americko oruzje i zamjena gripena sa F-35. Zanimljivo otkad je Mađarska potpisala goleme ugovore sa njemackom industrijom oruzja da EU vise ne kritizira Orbana da je diktator. Sigurno slucajnost samo.
Svedska ponuda nije dobra, njima je Hrvatska zadnja prilika da nekom prodaju zastarjelu verziju gripena koju uopce ne proizvode nego imaju dijelove na skladistu.
Americka ponuda se ne moze odbit jer je najbolja za nas. Tako kazu amerikanci koji se brinu za nasu dobrobit. Uostalom oni su najvazniji saveznik i znaju sto je najbolje za nas kao i za druge drzave gore nabrojene. Znate ono u filmu kad dođe mafija kod nekog i kazu mu sto i kako treba napravit, jer se brinu i ne zele da mu se nesto lose dogodi ako krivo izabere.
Ako je vjerovati wikipediji, Češka i Mađarska su Gripene "unajmile"... Brazil, Južna Afrika i Tajland se spominju kao preostali naručioci Gripena, s tim da su Brazilski ovi novi E modeli, dok svi ostali su ovi stari ne-nadogradivi...
Evo baš me zanima koji bi od ponuđenih aviona po vama bio najbolji izbor:
0 | Izraelska prerada Barak f-16 |
---|---|
6 | Američka verzija f-16 |
1 | Saab Gripen |
16 | Dassault Rafale |
Brazil je kupio i proizvodi novi gripen E/F u Sao Paolu.
Nama je ponuđen stari C/D da ne bude zabune, novi E/F je i tako preskup za nas. Taj C/D vise nitko nece kupit, a i oni koji ga imaju rjesit ce se.
Hrvatska je kupila licencu i proizvela finsku Patriu u Slavonskom Brodu.
Samo za avion mi nemamo tehnoloske mogucnosti ni znanja za razliku od oklopnog vozila. Ni broj komada 12 aviona ne jamci isplativost proizvodne linije kao 126 oklopnih patria.
Evo baš me zanima koji bi od ponuđenih aviona po vama bio najbolji izbor:
U prvom natjecaju je ponuđen Barak.
U ovom natjecaju je ponuđen F-16 block 30, odnosno sa Baraka ce se skinut sve ono zbog cega je Barak i ugradit americka oprema.
Hrvatska je planirala kupit 10 Baraka i 2 dvosjeda Braaket, međutim za razliku od klasicnog F-16 dvosjeda koji je za obuku, u braaketu je kopilot zapravo oružar, jer je braaket vrlo mocna i ubojita letjelica koja zahtjeva kopilota da upravlja oružanim sustavima dok je pilot zadužen za upravljanje. U jednosjedu je sav posao na pilotu.
Ni barak ni braaket Izrael ne smije prodat trecim drzavama. Nego skinut sve s njih prije prodaje.
čuo sam da je Offset zabranjen u EU, prije su to mogli a više nedaju.
Rafale je najbolje za nas, to je jasno ko dan. drugi razlog, dostupan je. f16 novi koji nam Ameri nude ne bude dostupan prije 2025 godine, a nama treba prije tog roka.
Naši su rekli da su sa Amerima potpisali neko jamstvo da će dopustiti prodaju Izraelskih Baraka, a kasnije su blokirali prodaju. Onda čemu to služi taj ugovor koji su potpisali ???? Za rit brisati, mogli su onda od Amera tražit nešto kao naknadu štete ili popust za novi F16 jer su nam skršili prodaju.
Drago čestitke i hvala na još jednom zanimljivom i poučnom članku!
Osobno navijam za Rafale i s obzirom na sve što sam do sad pročitao smatram ga najboljim kandidatom i najizlglednijom opcijom.
jedva čekam tvoj tekstu o Rafaleu! :)
Da su Francuzi odabrali VHS-2 umjesto HK416 vjerovatno bi i mi kupili Rafale, a ovako, tko zna. Kako je Drago reko na prvom mjestu je politika.
-ne samo to nego licence... ili imaš ili plaćaš (skupo). Bolje imati i naplaćivati drugima, ali naravno tad nešto moraš imati, uložiti.. kao u svaki biz. Jedino što ovo nije normalan biz, nego vojno-politički i tad su kriteriji drugačiji...
odim zaključka za eu.. jer eu je ništa, brexit, usa-uk-nato.. nema nekog izbora, realno.
Rafale je po karakteristikama bolji od F-16, ali je i skoro dvostruko skuplji. F-16 je idealan "budget" zrakoplov za manje zemlje, dokazan u borbi pa bi za nas bio najbolji izbor.
... Francuska ponuda je dvostruko jeftinija od Americke ...
... za polovne Rafale garantiraju (valjda) 9000 sati... nije puno manje, pogotovo ne s obzirom razlike u cijeni, a najvece u kvaliteti na strani Rafala...
Baš je gušt čitati članak kad Drago piše o temi koju voli.
Ajmo malo dati pravu istinu za napaćeni narod.
Izraelci zapravo nude F-16 C/D Block 30 uz ojačanu konkstrukciju, a sve ostalo što je ugrađeno sa Barak 2020 upgrade programom se vadi van i Ameri ugrađuju svoje djelove za taj Block. Amerikanci bi ga trebali dignuti najmanje na Block 50+ da bi pričali o nekom sličnom zrakoplovu F-16 Barak 2020, a nama tada nije isplativ. Osim toga za 2 komada dvosjeda F-16 D Brakeet Ameri nemaju zamjenu, jer njegova primarna uloga nije trenažna, već je specijaliziran za elektronsko ratovanje. Po meni ova debelo okljaštrena verzija je najgora opcija od svih ponuđenih.
I na kraju članka imamo totalno promašeni dio:
Usput, ono „2020“ u imenu Baraka je izraelski „rok trajanja“ za ovu platformu zadan prije 11 godina, 2009., jer su smatrali da je nakon toga roka (ove godine) tehnologija prestara da bi se dalje nadograđivala.
Dakle program modernizacije 'Barak 2020' znači niz velikih promjena na konstrukciji i opremi zrakoplova F-16 C/D Barak i njime je predviđeno produženje njihove operativne upotrebe iza 2020. godine (zapravo iza 2030.) u izraelskom zrakoplovstvu. To je tako planirano, jer je uvođenje novih F-35 Adira kasnilo za rokovima. Sad su počeli dobivati Adire u većim količinama i ovi su im višak koje žele prodati. Za naše planirane satove naleta i namjenu taj modificirani zrakoplov je mogao komotno letjeti bez ikakvih izmjena i poslije 2040.
https://www.iaf.org.il/4365-36154-en/IAF.aspx
At the Hatzor IAF base, the advancement of the ‘Barak 2020' project was announced that will upgrade the aviation system of the Barak plane to the advanced system of the Sufa (F-16I).
After the first prototypes of the upgraded planes passed initial inspections, it was decided to begin to convert all of the Barak planes to ‘Barak 2020'.
Following the decision, a ceremony took place under the leadership of the head of equipment unit, Brig. Gen. Ron Levy, head of the planes division, Col. Chaim Cohen, and Commander of the Hatzor IAF base, Col. Ori.
After the ribbon cutting, attendees toasted the conversion in the warehouse where the conversion of the Barak will take place.
"This is a massive and deep integration between the brains of the system of the ‘Sufa' and the ‘Barak' system. We've added to the Barak planes advanced features and a technological base like the most advanced system of the ‘Sufa'", explained Major Gil, head of the F-16 department. "This project will enable us to fly the Barak aircraft in 2020 and beyond."
I meni je favorit Rafale ali F16 ti je doživio niz modifikacija i to zahvaljuči Izraelu koji je izmenio strukturno dosta toga i pobolšao tako da nije to više isti avion koji je isprva razvijan.
Ono što mi nije jasno, zašto je sat leta na Rafaleu jeftiniji nego na F16 ? Jer ja sam čuo da je dvomotorce skuplje održavati nego jednomotorce (F16). Dvomotorci također duplo troše goriva i opet mi nije jasno zašto je skuplje.