Šta reći nego bravo susjedi, samo treba delati.
Poletio je prvi srbijanski bespilotni vojni heliko
- poruka: 22
- |
- čitano: 25.347
- |
- moderatori: vincimus
- +/- sve poruke
- ravni prikaz
- starije poruke gore
.. vtol, umjesto tipkanja 'prigovora' evo što kaže npr wiki, pa ne zato što 'ja to kažem'.. :)
VTOL (eng. Vertical take-off and landing) opisuje zrakoplov koji je sposoban uzlijetati i slijetati okomito. U ovu kategoriju spadaju samo nekoliko zrakoplova, dok se helikopteri, autožiri, baloni i zračni brodovi ne svrstavaju u VTOL zrakoplove.
-dakle, pošto je ovo helikopter, ne nazivamo ga tad vtol-letjelicom, neovisno o dimenziji, upravljanju ili pilotu-operateru itd.

Sviđa mi se stršljen naziv, volim naše riječi ali ono x_nešto u nazivu, kao da ga je Musk smislio 🙄
Zadivljen sam što nam u susjedstvu razvijaju tako nešto 👏👏
Sad naši majori imaju izvanredni sastanak a naš Rimak će dobiti upute da se mani onog UI taksija i sklepa UI Bumbara (jačeg od stršljena x) 💪😜
uz sitan poguranac od bijenih i pisljivih 20 mil eura, logicno ;)
Još zanimljiviji da služi kao pomoć pri dostavljanju potrepština u poplavama, požarima i slično... sit sam ratova po svijetu.
Dobra je ovo stvar. Letjelice su korisne za mnoge svrhe. Kada nešt napraviš, bar ne moraš kupovati izvana kaj je strano i preskupo.
Lajk!!
Šta reći nego bravo susjedi, samo treba delati.
Škabrnjani, Vukovarci, Brođani, Glinjani (među mnogima) su oduševljeni tvojim ushićenjem prema postugnućima nama oduvijek sklonih i dobrohotnih susjeda!
Eto dobre dostavne službe za "gume" od kojih je gorio, recimo Dubrovnik!
Svašta!
Šta reći nego bravo susjedi, samo treba delati.
Škabrnjani, Vukovarci, Brođani, Glinjani (među mnogima) su oduševljeni tvojim ushićenjem prema postugnućima nama oduvijek sklonih i dobrohotnih susjeda!
Eto dobre dostavne službe za "gume" od kojih je gorio, recimo Dubrovnik!
Svašta!
Rat je završio ima 30 godina. A moj komentar je više podjeb našoj retardiranoj strategiji - turizam i basta nego kakav izraz divljenja srpskoj tehnološkoj naprednosti.
...A moj komentar je više podjeb našoj retardiranoj strategiji - turizam i basta nego kakav izraz divljenja srpskoj tehnološkoj naprednosti.
kad bi nam turizam bio najbitnija gospodarska grana ili barem ona s najvećim udjelom u bdpu ili barem s najvećim brojem zaposlenih gdje nam je udio zaposlenih u industriji u samom eu vrhu... ili barem po ičemu prva... ili da je išta drukčije nego u bilo kojoj mediteranskoj zemlji, od grčke do italije
ovako dok je industrija na prvom mjestu, trgovina na drugom, nekako ne vidim da je 'turizam i basta' išta više od floskule za podgrijavanje mitomanije koja se podgrijava već desetljećima bez ikakvih realnih osnova, a u svrhu dnevnopolitičke kuknjave da hrvatska od juge nema više nikakve industrije
čisto da ponovimo gradivo, nije naodmet:
Industrija u Hrvatskoj zapošljava više ljudi od turizma i više zarađuje
industrija u hrvatskoj odavno nije hrvatska, a i sve veci broj zaposlenih u njoj vise nisu hrvati.......

...A moj komentar je više podjeb našoj retardiranoj strategiji - turizam i basta nego kakav izraz divljenja srpskoj tehnološkoj naprednosti.
kad bi nam turizam bio najbitnija gospodarska grana ili barem ona s najvećim udjelom u bdpu ili barem s najvećim brojem zaposlenih gdje nam je udio zaposlenih u industriji u samom eu vrhu... ili barem po ičemu prva... ili da je išta drukčije nego u bilo kojoj mediteranskoj zemlji, od grčke do italije
ovako dok je industrija na prvom mjestu, trgovina na drugom, nekako ne vidim da je 'turizam i basta' išta više od floskule za podgrijavanje mitomanije koja se podgrijava već desetljećima bez ikakvih realnih osnova, a u svrhu dnevnopolitičke kuknjave da hrvatska od juge nema više nikakve industrije
čisto da ponovimo gradivo, nije naodmet:
Industrija u Hrvatskoj zapošljava više ljudi od turizma i više zarađuje
Komunalne djelatnosti se ovdje broje kao industrija? Po toj definiciji je onda valjda svaka zemlja industrijska..
Komunalne djelatnosti se ovdje broje kao industrija? Po toj definiciji je onda valjda svaka zemlja industrijska..
zato se u tom smislu gleda prerađivačka industrija, bez komunalnih djelatnosti
ali ako uspoređuješ kompletnu industriju, primjerice njemačke i hrvatske, i kod njih je klasifikacija ista - ukupna industrija i kod njih podrazumijeva komunalne djelatnosti, bez toga i njihova prerađivačka industrija ima značajno manje brojke, bilo zaposlenih, bilo udjela u bdp-u - ta klasifikacija je ista u cijeloj eu
a prerađivačka industrija je i dalje broj jedan u hrvatskoj i po broju zaposlenih i po udjelu u bdp-u i po novostvorenoj vrijednosti, trgovina je na drugom mjestu... čak i u zadarskoj županiji koja se doživljava kao isključivo turističko područje, prerađivačka industrija i trgovina su iznad turizma po svim parametrima
ne bi vjerovao, ali njemačka ima manji udio zaposlenih u industriji od hrvatske, bilo u širem kontekstu industrije, bilo samo u prerađivačkoj - no, njihova je industrija produktivnija i profitabilnija, pa i s manjim udjelom radnika imaju viši udio u bdp-u i novostvorenoj vrijednosti
uz sitan poguranac od bijenih i pisljivih 20 mil eura, logicno ;)
Prvi put čujem za ovo, ali bih bio iznenađen da tu nema i državnih para.
Zasto jedino meni se cini da je ova ideja jako losa?
-Logicno gledajuci, bespilotni helikopteri su puno skuplji od letjelica, a i puno ranjiviji. Malena nosivost, iznimno bucna letjelica cini ju glinenim golubom za najobicniji 7.62 mm.
industrija u hrvatskoj odavno nije hrvatska, a i sve veci broj zaposlenih u njoj vise nisu hrvati.......
Udio stranih firmi u hr je oko 5%. Možemo razgovarat o veličini, primjerice po broju zaposlenih ili po prometu, tu čine oko 30% (zaposleni) i 36% (ukupnog prometa). U Irskoj čine 3.5% sa 72% ukupnog prometa i 28% zaposlenih.
Kod nas strani radnici čine 20%, negdje stoji 17, negdje 15.
Dakle totalno tupav post koji em nema veze sa srpskim Stršljenom, em nema veze sa činjenicama. Kao i one floskule o industriji sta picjzla govori, tako i ove papazjanije nemaju veze sa stvarnim podacima. Preplavit će nas migranti, treba žice stavit na sve granice općina i nacionalizirat sve tvrtke. Kad se zbuksamo, onda ćemo smislit što sa srpskim vazduhoplovstvom.

..
-Logicno gledajuci, bespilotni helikopteri su puno skuplji od letjelica, a i puno ranjiviji...
-odnesi logiku na servis, treba generalku..
-odnesi logiku na servis, treba generalku..
Na što točno misliš, na skupoću izrade ili jednostavnije za oboriti? Jer u oba slučaja sam u pravu!
Šta reći nego bravo susjedi, samo treba delati.
Škabrnjani, Vukovarci, Brođani, Glinjani (među mnogima) su oduševljeni tvojim ushićenjem prema postugnućima nama oduvijek sklonih i dobrohotnih susjeda!
Eto dobre dostavne službe za "gume" od kojih je gorio, recimo Dubrovnik!
Svašta!
Bravo, misliš li da se članice natoa i eu tek tako napadaju? I to od poluraspale zemlje koja živi na europskim novcima, što od dotacija što od trgovinske razmjene, ovo nije duvanje u jogurt nego u led...
postotak firmi u stranom vlasnistvu nije bitan kao postotak povecanja, 67% u godini dana....
a postotak je mali zbog miliona registriranih fiktivnih firmi s 0 zaposlenih, u hrvatskom vlasnistvu.
ali jos bitnija je kolicina zaposlenih, a najbitnije je profit koju generiraju, tako da tu jedan "guza i sinovi jdoo" iako je 200% u domacem vlasnistvu i zaposljava domace nije nikakva bitna i relevantna mjerna jedinica naspram jednog "nesta" sa 2000 zaposlenih, a na 1000 zaposlenih, 150 indijaca ili nepalaca je puno.
no to svakako nije tema, slazem se.
da nismo prodali i ono malo sto je vrijedilo, ddsv nam je i danas mogao naoruzavati pola zemlje, a naslo bi se i za izvoz, ovako lijepo pametni poljaci kupe pare.....
a da totalno budem u duhu teme, yebesga, njihov je barem poletio, mi svoga jos nismo ni nacrtali na papiru....

-odnesi logiku na servis, treba generalku..
Na što točno misliš, na skupoću izrade ili jednostavnije za oboriti? Jer u oba slučaja sam u pravu!
- letjelica kojom upravlja pilot i bespilotna.. što je isto a što različito?
pilot je čovjek-osoba, ne superman, mora disati, ima tlak, žeđ, glad, masu, pa i ljenost, bolovanje, godišnji, nervoza, obitelj.. i životni vijek, od rođenja, školovanja, obuke, dijela exploatacije i dijela kad je višak.. a to su i troškovi, rizici, .. koje bespilotna letjelica nema.
-motor, elisa, kritični dijelovi letjelice.. mogu ili moraju biti zaštićeni, manje-više, od nekih oštećenja do neke granice, recimo oklopom.
.. isti motor, isti dijelovi na oba primjera.. + osoba prosječne težine 80kg pod nazivom pilot, vs uređaj-računalo-čip recimo 'mobitel'.. dok bi u doba univaca-ormara pilot bio manji-lakši i zato to nije bilo praktično prije +50god, no danas je, npr mali dronovi, lete.. već dolaze do jeftikaner igračka-klase dostupno juzerima kao nekad autić na daljinsko pri čemu je jedina razlika što današnji cpu dovoljno brzo kontrolira rad motora i uz pomoć senzora kao žiroskopa održava letjelicu dok bi bez tog jednostavno random skakala-padala-krešala se.. kao početna lansiranja spacex-muskovih raketica i slijetanja na platformu, prvo raspad, pa iduće bolje, pa uspjeh.. u par mjeseci do upotrebljivosti a to radi čip-cpu, koji da je veličine oveće sobe kao prije +50god računala ne bi bio moguć-isplativ čisom masom-teretom u odnosu na koristan teret koji bilo koja letjelica ili prijevozno sredstvo mora nositi, ne samo sebe nego i koristan teret..
-ako su dijelovi isti, ako pri tome nema pilota i njegove mase-volumena, ako je to u gabaritima-težini mobitela, tad je za toliko ista letjelica, istog motora, snage, performansi.. u prednosti, kao što je na konjičkim trkama lakši jahač za toliko brži nego netko klase budspencer i parsto kila ispod kojih kljuse krepa..
+ oklop mora štititi iste dijelove, no štiti i kabinu-pilota.. ako pilota nema, ako je manji, tad je to manje-lakše, pa i sama meta postane manja i teža za pogoditi tko god je gađa bilo pračkom ili raketom.
.. a tad ljudska ograničenja, kao g-sila, vruće-hladno, disanje.. pa i greške, ljudske.. cpu-čip ne griješi, algoritam tic-tac-toe može odigrati milijardu partija bez pogrešnog poteza, čovjek griješi.
+ cijena, tj život-osoba nema cijenu, roba-željezo-čip ima i sve je jeftinije iz dana u dan, osoba-pilot je trošak + vrijeme, nije nešto što možeš imati sutra, nego dok se osoba rodi, raste, školuje.. tek postane pilot i tad npr slomi nogu na nogometu ili padne pod tušem.. dok normalno u ratu pogine ili preživi.. no kad pogine treba drugi-idući.. potroše se, čip-algoritam ne, kao što dodaš gorivo i zategneš dihtung.. gud-tu-go.. a pilot mora i spavati, jesti, srati, kao što može imati strah pa kad mu narediš da uništi neprijatelja koji puca možda izvrši, možda ne.. čip radi, ne pita, .. nema doba dana-noći, nema godišnji, nema ljudskih ograničenja-dilema, radi..
-no, zadržimo se na banalnoj rečenici pitanju.. skupoću izrade ili jednostavnije za oboriti? ..
- skupoća? čipovi? prije sto godina i danas? computing snaga u jeftikaner dronu ili mobitelu vs nekad u prvim gaming računalima ili prva opengl radna stanica cgi-ja po kojem je branša dobila naziv a gdje je gpu jedinica za sebe jedan ormar dimenzija škrinje za zamrzavanje.. to je bila gpu, dans komponenta u računalu, x-puta jača, x-puta manja.. tad nije bilo upotrebljivo, danas je.
-time.. ista letjelica, isti motor, teret.. može biti manja-lakša za dimenzije pilota-kokpita + oklop za pilota, čistih 100kg manje uz 'sprešani' volumen jer naprosto u tom prostoru nije pilot, time je letjelica istog motora-snage-mogućnosti, manja-sprešana kao stisnuta limenka pive-cole, dok je lakša a time i brža i može nositi više korisnog tereta, dok nema osobine ljudi pa ni prava štrajka, straha ili priziva savijesti.. u bilo kojem vojnom ili drugom poslu, prednost.. a jedini problem je upravljanje, tj danas s dronovima to već efikasno rade, treba li dokazivati na primjerima? .. dok je samo onaj 'ai' samostalni dio gdje ovisi o resursima-tehnologiji jer je to nešto gdje se svi natječu tj supersile i superračunala.. ne susjedi tj ako malo pogledamo po svijetu tko ima ai-je.. mali ili veliki, google i ekipa.. no to bi bio samo dio autonomnosti, dok je ovo kao naslov, bespilotno.. tj slično no ne i isto, jer dron je bespilotna letjelica no nije autonomna-samostalna, nije 'terminator' iz filma nego samo dron, uređaj, daljinski upravljan.. dok imaš kontrolu sluša, kad nemaš izgubi se, pri čemu može imati kao rollback osigurač da se tad automatikom vrati na prethodnu točku gdje je signal-komunikacija postojalo pa sve do mjesta poljetanja i zato jeftikaner dron to već ima, šaka eura cijena i radi, leti.. vrati se na početnu točku ako se izgubi itd..
-može li osoba-čovjek nešto bolje.. bilo je tako u šahu, bilo je u pilotiranju.. jednom kad napraviš soft-algoritam, tad čip to radi identično-beskonačno, pri čemu može kontrolirati daleko više parametara nego što to može pilot-osoba-čovjek.. npr koliko zadanih brojeva možeš zapamtiti (u klasičnom testu..) ljudi imaju problem s 8-naviše.. do 12-14.. računalo taj problem nema, ima ram-disk.. pamti ako treba kad je kolumbo doplutao do amerika kao i koliko goriva ima ili broja metaka u redeniku ili temperaturu motora.. sve ono što pilot kontrolira dok stišće joystick i papučice, prati cilj i izbjegava.. cpu to radi jednom 'rukom' tj čip-jezgrom, kojih sad ima dovoljno da sve to + pečenje palačinki može obaviti i pri tome spustiti muskovu raketu na dupe unutar platforme na moru dimenzija desetak metara negdje na oceanu.. 'mogu to i ja'.. jer ja sam najjači.. no realnost je nešto drugo, pilot je skup u odnosu na čip kao i teže nadoknadiv uz problem da kao svi ljudi ima i mane pa mora spavati-jesti i mora griješiti jer je čovjek.. čip ne mora, ne griješi dok je sustav ispravan, radi.
-ni po čemu ne može biti lakše oboriti bespilotnu letjelicu vs pilotiranu pilotom.. tj ako izvadiš pilota i ostaviš bez promjene taj dio, već za toliko metak koji prođe kabinom nema što pogoditi, nema pilota i time nema obaranja, jer bez pilota letjelica ne leti, ne radi, nema upravljanja osim za bespilotnu koja upravo za to ima tu prednost i za toliko je manji cilj koji je za toliko teže pogoditi-oboriti, čista elementarna fizika na djelu pri čemu je nešto manje 'više' :)
Sorry na rantu ali...
Mozemo reci sto hocemo ali koliko cujem u zadnjih par godina otvoreno je u SRB oko 200 tvornica. U RH?
Ekonomska situacija pored svega ispricanog u SRB ekonomiji je da su place male ali rastu. Mi imamo turizam uz vise place. Tko je u goroj situaciji?
Iz zemlje je pobjeglo pola milijuna ljudi u RH, vise u SRB.
Smijmo se helikopteru, ali pogledajmo dron Komarac i planove da se svakog pjesaka naoruza s jednim Komarcem, dovlaci se Repelent, Krasuha, FK3 itd. Ljudi rade, stvaraju, kod nas padaju dronovi po Jarunu, kupujemo tudja rjesenja, trebali bi brinuti o natalitetu, otvarati radna mjesta u RH, sagraditi tvornicu streljiva u RH, itd.
Dosta smo bili poludrzava rodjacko mafijaskog tipa, zatvorimo to poglavlje i ajmo naprijed, radimo premalo i prekasno. Ova drzava moze vise.