OpenGL ( Open Graphics Library, OGL ) naziv je jednog od najraširenijih API-a (Application Programming Interface) za razvoj bogatih 2D/3D aplikacija. Prvobitno razvijen od strane Silicon Graphics Inc., danas njegov izvorni kôd dostupan je za preuzimanje i daljnje prilagođavanje potrebama developera i krajnjih korisnika. Njegova primjena seže od CAD (Computer Aided Design) programa do hitova iz industrije igara.
Otkad je izašao u 1992. godini, bio je vodeći API za razvoj grafičkih aplikacija. Ubrzo nakon izlaska Windows-a '95, Microsoft (prvobitno član ARBa) izdaje svoj multimedijalni API za razvoj bogatih 3D aplikacija specifično za svoj operacijski sustav s ciljem da konkurira OpenGLu i privuče više korisnika na Windows OS. Konačno povlačenje Microsofta iz OpenGL ARB-a događa se 2003. godine. Prednost OpenGLa leži u činjenici da je OpenGL nezavisan o platformi na kojoj se koristi dok mu je eventualna mana to što je OpenGL grafički API, za razliku od DirectXa koji se sastoji od više modula (grafika, video streaming, audio, networking, input). No, OpenGL se lagano može upariti sa veoma kvalitetnom alternativnom bibliotekom, SDL (Simple DirectMedia Layer), koja mu omogućuje lakšu kontrolu nad ulazom korisnika, manipuliranje zvukom i dr.
Ovaj tekst specifično će se baviti implementacijom OpenGLa u vaše aplikacije te će nastojati ponuditi kvalitetni uvod u programiranje 3D aplikacija sa OpenGL-om nastojeći više se koncentrirati na sam kôd nego na teoriju. Prvo ćemo postaviti OpenGL i „sinkronizirati“ ga s Visual Studio-om, a nakon toga ćemo krenuti u zanimljiv svijet dizajniranja i programiranja 3D aplikacija koristeći OpenGL API. Specifično, krenut ćemo od jednostavnog trokuta, transformacijskih matrica, osnovnog osvjetljenja, uvod u teksturiranje te kasnije malo napredniji koncepti poput generatora terena te GLSLa (Graphics Library Shading Language).
POSTAVLJANJE OpenGL-a
OpenGL za razliku od DirectXa nema pojednostavljenu instalaciju koja će odmah pohraniti podatke na vaše računalu i dodati potrebne direktorije u Visual C++ Directories, nego je sve potrebno napraviti ručno. Nema potrebe za pretragom hrpe stranica za GLUT-om (Graphics Library Utility Kit) kojeg ćemo specifično koristiti za razvoj naših budućih aplikacija. Svoju kopiju GLUT-a možete pronaći na: http://rapidshare.com/files/113534192/glut-3.7.6-bin.zip.html.
Upute (step by step)
1.) Raspakirajte arhivu negdje na vašem računalu, pa napravite folder negdje na vašem HDDu (npr. C:\GLUT) te u njemu napravite dva zasebna foldera „include“ i „lib“.
2.) Otvorite include, pa u njemu napravite još jedan folder nazvan „GL“ (tradicija nalaže takav pristup postavljanju OpenGL-a). Tu kopirajte iz raspakirane arhive file zvan glut.h, a ostale file-ove stavite u lib folder.
3.) Pokrenite Visual Studio 2005 (Express Edition ili puna verzija, nije bitno).
4.) Otvorite Tools -> Options
5.) Sada idite na Projects and Solutions -> VC++ Directories, gore iz padajućeg izbornika odaberite Include files i dodajte novi put (path) i onda klikom na ... postavite isti (npr. C:\GLUT\include\GL\)
6.) Nakon što ste potvrdili gore navedeno, ponovno na padajući izbornik i odaberite Library files. Sada možete slobodno ponoviti prethodni postupak samo neka putanja bude naravno navodila prema lib folderu (npr. C:\GLUT\lib\)
7.) I to je to. Čestitam, postavili ste OpenGL.... Odsad sve što vam treba jest vaša pamet, logika i kreativnost.