Berislav Marszalek, Entrio - Budućnost događanja je hibridna

Entrio je prevladavanjem gubitka posla u lockdownu i prilagođavanjem tzv. hibridnim eventima dobio ambicije za širenje u ostale europske zemlje, ali i za globalnu ekspanziju. Njihov poslovni model prije pandemije bio je usko vezan uz lokalno tržište zbog same naravi industrije događanja i poslovno-prodajnih procesa, ali ulaskom u svijet virtualnih događaja, planiraju znatno bržu ekspanziju na međunarodnom tržištu. Zbog toga smo upravo u fazi prikupljanja investicija za ubrzanje razvoja i širenja na nova tržišta

Gorden Knezović utorak, 17. studenog 2020. u 00:00

Nakon rekordne poslovne godine 2019., uslijedila je pandemija koronavirusa, i u ovoj ste godini ostali bez evenata. Tržište na kojem djelujete doživjelo je slom. Kako ste reagirali u takvoj situaciji?

Nakon vrlo uspješne 2019., Entrio je u 2020. trebao srušiti sve prethodne rekorde u prihodima, broju događaja, broju prodanih ulaznica i svim ostalim parametrima. To sam očekivao krajem prošle godine, a prva dva mjeseca ove godine to su i potvrdila – industrija događaja procvala je, i ljeto pred nama bilo bi izuzetno uspješno.

Krajem veljače, kad je već postalo potpuno jasno da pandemija neće zaobići Hrvatsku, počeli smo intenzivno pripremati tvrtku za kriznu situaciju – minimizirali smo rashode, otkazali sve investicije i troškove koji nisu bili nužni za hladni pogon te pokrenuli zahtjev za kreditom za likvidnost.

Ipak, niti uza svu pripremu, nisam bio spreman na potpuni nestanak svih prihoda preko noći – 13. ožujka prihodi su nam pali 99% u tom danu, a tako je ostalo i tijekom cijelog travnja.

Inicijalni šok

Nakon inicijalnog šoka, koji sam doživio usprkos svim pripremama, shvatio sam da je nemoguće predvidjeti koliko će pandemija trajati te kako su – ako ćemo samo pasivno čekati da prođe – veliki izgledi da se Entrio neće izvući. Morali smo se pod hitno prilagoditi novoj stvarnosti i svijetu koji će se u mnogo aspekata nepovratno promijeniti nakon pandemije.

Zato sam napravio detaljnu analizu globalnog tržišta i trendova u event industriji te shvatio kako su digitalni sadržaji, virtualni eventi i streaming jedina alternativa fizičkim eventima, koji će biti pod najvećim restrikcijama sve do prestanka pandemije. Druženje, glazba, kultura, smijeh, poslovna upoznavanja, aktivnosti su koje ljudima nužno trebaju. S druge strane – organizatori događaja kojima je poslovanje u potpunosti stalo, a egzistencija ugrožena – nužno trebaju rješenja za nastavak ostvarivanja prihoda i preživljavanje.

Tako se rodio Entrio.virtual – nadogradnja Entrija, koja organizatoru omogućuje prodaju ulaznica i realizaciju cijelog virtualnog događaja na jednome mjestu – kroz Entrio.

Virtualni događaji za vrijeme pandemije doživjeli su pravu eksploziju, ali ono najvažnije – utabali su put za potpuno novi koncept tzv. hibridnih događaja, koji će postati i ostati primarni format događaja dugoročno – oko toga se svi svjetski stručnjaci slažu.

Hibridni događaji kombinacija su fizičkog događaja, proširenog virtualnim funkcionalnostima, virtualnim druženjem i streamingom koji omogućuje svim posjetiteljima koji ne mogu prisustvovati na fizičkom događaju – da ipak budu dio priče virtualno, da konzumiraju sadržaj i plate ulaznicu koja će organizatoru donijeti novi izvor prihoda i olakšati poslovanje.

Mogu li virtualni događaji zamijeniti fizičke, stvarne događaje?

To je najčešće pitanje koje si organizatori raznih događaja postavljaju, i predmet vrlo česte diskusije oko teme virtualnih događaja.

Virtualni događaji nikad neće moći zamijeniti fizički događaj, direktni kontakt s drugim ljudima, s energijom i spektaklima koji se mogu doživjeti samo iz prve ruke.

Svi organizatori koji se upuste u organizaciju virtualnog događaja s ciljem da on u potpunosti zamijeni iskustvo fizičkog događaja – bio on koncert, festival, predstava ili konferencija – vjerojatno će pogriješiti i razočarati i sebe i svoje posjetitelje.

Virtualni događaj potpuno je drugačije iskustvo te se tako treba i organizirati i oglašavati, od samog početka. Takvi događaji pružaju niz novih mogućnosti i realizaciju drugačijih, zanimljivih koncepata.

No, možda i najvažnije, virtualni događaj omogućuje organizatoru pristup ljudima koji inače nikad ne bi došli na određeni događaj. Ljudima koji su u drugom gradu, drugoj državi, na drugom kontinentu – odjednom cijeli svijet postaje potencijalna publika za tvoj događaj.

Ljudi koji su doma bolesni, ljudi koji nemaju novca priuštiti si ulaznicu za fizički događaj, ljudi koji ne mogu ili ne smiju putovati – te brojne druge skupine, koje zbog raznih razloga ne bi mogle doći na fizički događaj – odjednom imaju priliku kupiti ulaznicu i prisustvovati virtualnom formatu istog tog događaja.

Više od Zooma

Virtualni događaj mnogo je više od poziva preko Zooma ili Skypea, odnosno streaminga na YouTubeu. Oni se održavaju na posebno dizajniranim tehnološkim platformama, koje pružaju mnogo više od jednostavnog streaminga, ovisno o vrsti događaja i zahtjevima organizatora. Ako govorimo o zabavnim, kulturnim ili glazbenim događajima, osim samog streaminga, neizostavan dio događaja je i chat između posjetitelja, koji omogućuje upoznavanje novih ljudi i stjecanje novih iskustava, pristup dodatnim video ili vizualnim sadržajima, koje je moguće pregledavati i nakon događaja, video-on-demand i brojni drugi kreativni koncepti koji se svakim danom razvijaju.

Ako govorimo o poslovnim događajima, konferencijama, sajmovima i kongresima, virtualni događaji najčešće uključuju nekoliko virtualnih dvorana s predavanjima, razne virtualne interaktivne sobe za diskusije u kojima i posjetitelji mogu sudjelovati, virtualne štandove za sponzore, brojne networking mogućnosti za upoznavanje drugih sudionika i potencijalnih partnera ili klijenata, dogovaranje sastanaka i slično.

Virtualni i hibridni događaji organizatorima otvaraju potpuno nove mogućnosti i prostor za drugačije kreativne koncepte, nove izvore prihoda i doseg do novih posjetitelja.

Virtualni događaji pružaju niz novih mogućnosti i realizaciju drugačijih, zanimljivih koncepata

Kakav je rast virtualnih događanja u svijetu, a kakav u Hrvatskoj?

U svjetskim razmjerima virtualni događaji nisu novi koncept, ali nisu bili previše zastupljeni sve do ove godine. Dolaskom lockdowna, virtualni događaji doživjeli su pravu eksploziju na globalnoj razini, jer je to postala jedina mogućnost konzumiranja kulturnih i edukativnih sadržaja, te jedina mogućnost zarade za organizatore događaja u vrijeme zabrane svih javnih okupljanja.

Ključna prekretnica koja se dogodila jest to da streaming i virtualni sadržaji nisu više percipirani samo kao besplatna nadopuna fizičkog događaja, već su postali punokrvni formati događaja koje su posjetitelji spremni platiti.

Došlo je vrijeme kada je kupnja ulaznica za virtualne događaje postala normalna i prihvaćena stvar.

Konferencije, sajmovi i kongresi već su se otprije u određenoj mjeri održavali u virtualnom formatu, pa zato i zauzimaju veći udio u virtualnim događajima općenito, ali glazbeni i ostali kulturni događaji također rapidno usvajaju virtualne formate.

Na globalnoj sceni vidimo brojne uspješne virtualne koncerte velikih zvijezda s plaćenim ulaznicama i fenomenalnom prodajom, od Dua Lipe, Kylie Minogue, Johna Legenda, DJ-a Borisa Brejche i brojnih drugih.

S druge strane, tisuće konferencija, sajmova, kongresa i poslovnih događaja prešlo je u virtualni format, s također velikim uspjesima.

Globalno tržište virtualnih događaja procjenjuje se na 78 milijardi dolara, s godišnjim rastom od preko 20%.

Virtualni događaj je potpuno drugačije iskustvo te se tako treba i organizirati i oglašavati, od samog početka

Trend sa zakašnjenjem

U Hrvatskoj vidimo isti trend, doduše, sa zakašnjenjem od nekoliko mjeseci, ali samo u posljednja dva mjeseca preko platforme Entrio.virtual odradili smo preko 20 raznih virtualnih predstava, koncerata i konferencija s odličnim rezultatima.

Od velikog Digital Takeovera, u organizaciji 24sata, preko serije koncerata u Hrvatskom glazbenom zavodu, konferencije AI2Future, Executive Sales Adria Summita u Poreču, pa sve do koncerta pijanistice Marte Argerich u Lisinskom ovaj mjesec.

Virtualni i hibridni eventi otvaraju ogromne prilike svim organizatorima – ne samo prilike za preživljavanjem ovog kriznog razdoblja, nego prilike za proširenjem djelatnosti i povećanjem prihoda dugoročno.

Kakve su sve funkcionalnosti platforme Entrio.virtual?

Entrio.virtual omogućuje organizatoru brzo i jednostavno pokretanje prodaje ulaznica za bilo koji virtualni, hibridni ili fizički događaj. Sve funkcionalnosti koje su i dosad organizatorima Entrija bile dostupne jednim klikom mišem – praćenje prodaje real-time, upravljanje cijenama, promotivni kôdovi, direktno pozivanje partnera i sponzora besplatnim ulaznicama, demografske analize, prikupljanje podataka posjetitelja, automatsko fakturiranje i izdavanje ponuda, integracija s Mailchimpom, Google i Facebook analyticsima i brojne druge – dostupne su sada i za virtualne i hibridne događaje.

Specifične funkcionalnosti koje smo razvili za virtualne događaje uključuju FullHD streaming videa, interaktivni chat za posjetitelje, s mogućnošću moderiranja od organizatora, ankete, pitanja i odgovori, privatne chat sobe i direktna komunikacija između posjetitelja.

Osim streaminga, Entrio.virtual omogućuje i kompletnu realizaciju brendiranih videokonferencija i interaktivnih sessiona unutar platforme Entrio, s potpunom kontrolom konferencije, uključivanjem vanjskih govornika i livestreamingom prema publici, koja se, prema potrebi, može uključivati u diskusije.

Svi događaji mogu imati i repozitorij datoteka za naknadni pregled snimki ili predavanja.

Za kompleksnije događaje, poput kongresa i sajmova, omogućujemo i virtualne štandove za sponzore, uključivanje više paralelnih virtualnih soba, detaljan raspored predavanja i profile predavača, a uskoro radimo i na naprednijim networking funkcionalnostima i organizaciji sastanaka unutar same platforme.

Zanimljiv je i koncept jedinstvene virtualne, interaktivne stand-up komedije, koju smo uspješno testirali s nekoliko poznatih hrvatskih stand-up komičara, uz odlične reakcije sudionika i komičara.

To su samo neke od funkcionalnosti koje su već sada dostupne, a u narednim mjesecima Entrio.virtual postat će još daleko moćniji, s ciljem da postanemo jedna od vodećih platformi za hibridne događaje u Europi.

Ključna prekretnica koja se dogodila je to da streaming i virtualni sadržaji nisu više percipirani samo kao besplatna nadopuna fizičkog događaja, već su postali punokrvni formati događaja koje su posjetitelji spremni platiti

Prednosti

Tko vam je konkurencija? Kakve su tehnološke prednosti Entrio.virtuala?

Globalno postoji petnaestak jakih platformi za virtualne događaje, od kojih svaka ima svoje prednosti i mane, ali zajedničko im je to da su sve građene za virtualne događaje. Kako je Entrio u posljednjih deset godina razvio najmoćniju ticketing platformu za fizičke događaje u ovom dijelu Europe, nadogradnjom koju smo napravili stvorili smo jedinstvenu platformu za hibridne događaje, koja obuhvaća najbolje od oba svijeta na jednome mjestu – a upravo to je budućnost – kombinacija fizičkog događaja i virtualne nadogradnje za sudionike koji ne mogu prisustvovati na određenoj lokaciji.

Kako je nastao Entrio.virtual; koristite li vanjske tehnologije?

Entrio od početka gradimo na ideji kvalitete, pouzdanosti i vrhunske korisničke podrške. Upravo zbog toga, kako bismo svojim klijentima i korisnicima pružili vrhunsku uslugu, u Entrio smo integrirali nekoliko vodećih globalnih tehnologija za streaming i videopozive. Integracijom tih provjerenih tehnologija u postojeću platformu, ostvarili smo vrhunsku stabilnost i pouzdanost cijelog sustava te ubrzali daljnji razvoj Entrija.

Kakva je daljnja perspektiva online događanja? Kojim će se tehnologijama dalje razvijati takva platforma? Realno je očekivati dodavanje tehnologija Virtual Reality i Augmented Reality. Imate li planove u tom smjeru, i u kojim bi područjima bili primjenjivi takvi online, odnosno virtualni sadržaji?

Svi globalni pokazatelji i stručnjaci event industrije, slažu se oko toga da će hibridni događaji u budućnosti prevladati te kako nisu samo prolazni trend. Dakle, sve što se sada događa, i sve ulaganje organizatora i pružatelja usluga u ovaj trend, dugoročno će se svakako isplatiti. Jednom kad se fizički događaji vrate, isključivo virtualni događaji sigurno će se smanjiti, ali nastavit će svoj razvoj upravo kroz hibridne formate.

VR i AR iskustva svakako su sljedeći korak, koji će učiniti revoluciju u iskustvu konzumiranja događaja. Nažalost, od šire adopcije VR i AR iskustava dijeli nas još nekoliko godina. Nažalost, VR headsetovi još su uvijek preskupi, standardi nisu do kraja usklađeni, a i sama VR tehnologija trenutačno živi na rubu fizikalnih i tehnoloških mogućnosti današnjice te još uvijek ne zadovoljava u potpunosti onu razinu iskustva koja je potrebna za masovno prihvaćanje.

No, siguran sam da će za nekoliko godina VR koncerti i konferencije biti prava revolucija i jedno potpuno novo iskustvo, koje će otvoriti set novih prilika za organizatore i sudionike događaja.

Širenje u druge zemlje

Entrio posluje u Hrvatskoj i Sloveniji. Kakvi su vam planovi za širenje u druge zemlje?

Entrio je u 2019. imao rast od preko 25%, prodali smo preko 250.000 ulaznica za više od 1.000 događaja u Hrvatskoj, Srbiji, Crnoj Gori i Sloveniji, a odradili smo i prvu konferenciju u Kanadi. Od 2018. prisutni smo lokalno i na tržištu Slovenije, a osim online distribucije ulaznica u Hrvatskoj i Sloveniji, imamo i partnersku prodajnu mrežu od preko 350 fizičkih poslovnica.

Imamo velike planove za širenje u ostale europske zemlje, ali i za globalnu ekspanziju. Naš dosadašnji poslovni model bio je usko vezan uz lokalno tržište zbog same naravi industrije događanja i poslovno-prodajnih procesa, ali ulaskom u svijet virtualnih događaja, planiramo znatno bržu ekspanziju na međunarodnom tržištu.

Zbog svega toga, upravo smo u fazi prikupljanja investicije za ubrzanje razvoja i širenja na nova tržišta.

Kako Entrio koristi online kanale poput društvenih mreža za svoju bolju dostupnost prema korisnicima i klijentima?

U Entriju želimo ponuditi sveobuhvatnu uslugu našim klijentima, zato imamo in-house marketing odjel, koji se bavi promocijom naših događanja preko Facebooka, Instagrama, newslettera te kreiranjem prilagođenih kampanja i marketinških projekata za naše klijente.

Trenutačno imamo direktni doseg do preko 50.000 ljudi, pratitelja na društvenim mrežama i pretplatnika na newsletter, uz odlične prodajne rezultate.

Što se tiče naših prodajnih aktivnosti prema klijentima, dosad smo sve poslove dobivali isključivo preporukama i širenjem dobrog glasa, a tek odnedavno počeli smo s aktivnijim marketinškim aktivnostima, kako bi klijenti saznali za nove mogućnosti Entrio.virtuala.

Kada su u pitanju napredne tehnologije i rješenja, poput obrade podataka, koliko su primjenjive kroz vašu platformu?

U idućoj godini planiramo uvesti nove tehnologije strojnog učenja, kako bismo prema našim postojećim kupcima mogli plasirati još kvalitetniji, usko ciljani sadržaj, prilagođen njihovim interesima. Tako kupce na vrijeme ćemo moći obavijestiti o zanimljivom koncertu njihova omiljenog benda, ili sljedećoj konferenciji koja ih zanima, a organizatorima povećati stopu konverzije i prodajne rezultate.

Uz to, planiramo uvesti i još naprednije analitičke alate za organizatore, koji će im omogućiti još bolje planiranje i odlučivanje o prodajnim strategijama, na temelju njihovih vlastitih rezultata iz prethodnih događanja, ali i na temelju rezultata ostalih organizatora i bogatih podataka koje imamo u sustavu.

Svi globalni pokazatelji i stručnjaci event industrije slažu se oko toga da će hibridni događaji u budućnosti prevladati te kako nisu samo prolazni trend

Aktivni ste u udruzi Glas poduzetnika. Zbog čega, kako kroz udrugu možete djelovati na pozitivne promjene u društvu?

Jedan sam od ponosnih osnivača udruge Glas poduzetnika i aktivan član od prvog dana, kad me je Hrvoje Bujas pozvao u Facebook chat tadašnje Inicijative Glas poduzetnika.

Smatram da je Glas poduzetnika najbolja stvar koja se dogodila Hrvatskoj u posljednjih nekoliko godina – jedina potpuno nezavisna, privatna inicijativa poduzetnika, s jasnim ciljem stvaranja zdravije poduzetničke klime, stabilnijeg ekonomskog sustava i općenito kvalitetnijeg društva, pod sloganom Hrvatska 2.0.

U Glasu poduzetnika okupio se velik broj kvalitetnih, marljivih i ambicioznih ljudi, koji žele živjeti i raditi u zdravijem društvu, i prvi put sam osjetio da je zaista moguće napraviti pozitivnu promjenu takvim angažmanom. U prva četiri mjeseca od osnivanja uložio sam preko pola radnog vremena na aktivnost Glasa poduzetnika – prije svega na koordinaciju Odbora za evente, kroz koji smo uspjeli napraviti mnogo pozitivnih pomaka za hrvatsku event industriju, koja je najviše pogođena koronakrizom.

Komunikacijom s Vladom, institucijama, medijima i partnerskim udrugama, sastavljanjem konkretnih prijedloga i dopisa, angažiranjem stručnjaka u radne odbore, formiranjem ekonomskog savjeta, prvim prosvjedom poduzetnika i nizom drugih aktivnosti, uspjeli smo u nevjerojatno kratkom roku od samo nekoliko mjeseci, utjecati na pozitivne poteze Vlade i umanjenje posljedica koronakrize na privatni sektor, a to je tek početak.

Siguran sam da će udruga vremenom postajati sve utjecajnija te kako će biti ključan faktor u vraćanju hrvatskog gospodarstva i cijelog društva na dugoročno održiv i zdravi put.

 

Mreza 12 / 2020 prosinac 2020.