SAD prisiljene prizemljiti stotine borbenih aviona (F-35, F/A-18, E/A-18…) zbog tehničkog kvara

U sjedalima za izbacivanje pilota u slučaju nužde na nekoliko tipova američkih borbenih zrakoplova otkriven je ugrađeni kvar, nastao u proizvodnji. Brojni zrakoplovi ubog toga su prizemljeni

Sandro Vrbanus subota, 30. srpnja 2022. u 13:00

Pojava opoziva cijele linije zbog jednog potencijalno pokvarenog, ali ključnog, dijela, česta je pojava u svijetu automobila, no nismo baš naviknuti da se ona pojavi u slučaju borbene avijacije, kao što je to slučaj ovoga tjedna. Proizvođač opreme, koja je ugrađena u nekoliko modela američkih borbenih aviona, Martin-Baker, bio je prisiljen povući upravo takav potez nakon otkrića tehničkog problema na jednom njihovom dijelu.

Ranije ovoga tjedna, naime, Ratna mornarica SAD-a i Marinski zbor otkrili su problem sa sjedalima za izbacivanje pilota na nekoliko modela zrakoplova. Kod tog katapulta, aktiviranoga eksplozivnom kasetom, moglo bi doći do zatajenja sustava zaduženoga za "ispaljivanje" sjedala i otvaranje padobrana, nakon što pilot povuče ručicu za izbacivanje iz kabine.

Prizemljeni F-35, F/A-18, E/A-18…

Kako je problem detektiran na dijelu koji se koristi na većem broju zrakoplova, Mornarica je odmah prizemljila određene modele aviona F/A-18B/C/D Hornet, F/A-18E/F Super Hornet, E/A-18G Growler, T-45 Goshawk te trenažni F-5 Tiger II. Zbog operativne sigurnosti nije otkriven točan broj prizemljenih aviona, ali je naglašeno da otkriveni tehnički problem ne obuhvaća sve mornaričke zrakoplove. Poznato je tek da je izvan upotrebe trenutačno gotovo 300 zrakoplova za obuku pilota.

Stotinama privremeno prizemljenih aviona samo nekoliko se dana nakon toga pridružilo i Ratno zrakoplovstvo SAD-a, prizemljivši veliku većinu flote svojih, ionako od ranije problematičnih, višenamjenskih lovaca F-35. Na njima je otkriven isti problem na opremi istog proizvođača, Martin-Bakerovim sjedalima za izbacivanje u nuždi.

Zrakoplovi su u stanju spremnom za let, ali se njima ne leti dok se ne zamijene potencijalno pokvareni sustavi. Problem, kako piše Breaking Defense, ne obuhvaća sve tipove ovog sjedala, već određene proizvodne serije.

Marinski zbor, Ratna mornarica i Ratno zrakoplovstvo sada usko surađuju s Martin-Bakerom kako bi otklonili problem, tj. što prije zamijenili sumnjiva punjenja eksplozivnih kaseta. O svemu su obaviješteni i drugi kupci zahvaćenih modela, a prema važećim ugovorima dobavljač mora u roku od 90 dana pregledati sve zahvaćene zrakoplove i na njima obaviti servis.