Grafičke kartice

Ray tracing i performanse u igri Battlefield V - Frostbite oplemenjen ray tracingom

Denis Arunović subota, 22. prosinca 2018. u 06:30

Iako bi se o mehanici puškaranja u najnovijoj igri franšize Battlefield dalo diskutirati, činjenica je da grafički izgleda prekrasno. Pritom grafičke poslastice koje Battlefield V nudi mogu postati još slađe uz odgovarajući hardver – grafičke kartice iz Nvidijine nove serije GeForce RTX

Usprkos tome što je treća generacija Diceova 3D enginea Frosbite imala premijeru još sa starim Battlefieldom 4, engine koji se koristi u najnovijem Battlefieldu i dalje je nazivno jednak. Švedski razvojni studio za ovu ga je prigodu, naravno, dodatno ispolirao, a što uključuje i dodavanje podrške za hibridno renderiranje kombiniranjem klasičnog načina renderiranja i ray tracinga. Ray tracing je iznimno točna i vizualno atraktivna metoda renderiranja koja se za određene poslove rabi već godinama. Iako daje odlične vizualne rezultate, računski je iznimno zahtjevna, i zbog toga se do sada nije koristila u 3D igrama. Čak ni sada, s novim i skupim grafičkim karticama iz serije GeForce RTX, ray tracing nije upotrebljiv za renderiranje cijele scene. U Battlefieldu V koristi se isključivo za renderiranje refleksija (i to ne svih), odnosno zrcaljenja na predmetima i okolišu, a za sve ostale elemente prikaza koristi se stara dobra rasterizacija. Renderiranje kompletne scene u igri kao što je Battlefield V metodom ray tracinga tražilo bi grafički hardver koji je minimalno 10 puta snažniji od onog koji je danas dostupan.

Nvidijine nove grafičke kartice s prefiksom RTX jedino su koje trenutno podržavaju DXR, pa time i ray tracing
Nvidijine nove grafičke kartice s prefiksom RTX jedino su koje trenutno podržavaju DXR, pa time i ray tracing

Valja napomenuti da igra nije lansirana s podrškom za ovaj način renderiranja. EA, izdavač Battlefielda, ray tracing zakrpu pustila je u javnost praktički odmah nakon lansiranja igre, no tek kada je Microsoft ponovno u cirkulaciju pustio posljednju veliku nadogradnju za Windowse 10, koja verziju OS-a diže na brojku 1809. Nvidia je to sa svoje strane popratila novim driverima GeForce 416.94 WHQL. Naime, ray tracing u Battlefieldu radi preko DXR-a, ekstenzija za DirectX 12, koju je Microsoft razvio s partnerima iz grafičke industrije. Samim time, da biste isprobali ray tracing, morate imati posve nadograđenu kopiju Battlefielda V, posve nadograđene Windowse 10, računalo s jednom od GeForce RTX kartica te najnovije Nvidijine drivere.

Detaljnije o postavkama

Na kartici Basic moguće je podesiti razlučivost monitora, kutove gledanja i različite filmske efekte
Na kartici Basic moguće je podesiti razlučivost monitora, kutove gledanja i različite filmske efekte

No, ray tracing čini zapravo samo jedan mali aspekt grafičkih postavki u Battlefieldu. Grafičke opcije podijeljene su u dva dijela – osnovni (Basic) i napredni (Advanced). U osnovnom dijelu možemo podesiti razlučivost ekrana (podržani su i ekrani s omjerom stranica 21:9) svjetlinu, kut gledanja (FOV) te različite filmske efekte, poput motion blura, kromatskih aberacija, filmske zrnatosti, vinjetiranja i optičke distorzije. FOV se može podesiti od 50 do 105 stupnjeva (55 je standardno) te spremiti odvojene vrijednosti za pješaka i vozilo, kada se ono vozi iz trećeg lica.

Battlefield V podržava i Nvidijin alat za napredno snimanje screenshotova Ansel. On se pokreće s Alt+F2 i radi isključivo u single player kampanji
Battlefield V podržava i Nvidijin alat za napredno snimanje screenshotova Ansel. On se pokreće s Alt+F2 i radi isključivo u single player kampanji

Kartica Advanced sadrži zapravo najviše postavki koje utječu na performanse i izgled igre. Tu možemo uključiti HDR ako nam je na raspolaganju kompatibilni monitor ili TV, baš kao i DXR, odnosno ray tracing ako imamo RTX karticu. Opcija Render scale omogućuje nam da promijenimo internu razlučivost na kojoj se igra renderira – 100% je 1:1, manje od 100% znači da se igra renderira u nižoj razlučivosti od razlučivosti monitora, a više od 100% znači da se igra renderira na višoj razlučivosti od monitorove, čime dobijemo ljepši prikaz na ekranu (efektivno imamo super-sampling AA). Framerate limiter ograničava FPS, a maksimalna i standardna vrijednost je 200 fps. Future frame rendering opcija je koja govori engineu da pokuša renderirati par frameova unaprijed nauštrb viših latencija. Dobra je za računala sa slabijim procesorom, no u idealnom slučaju je isključena.

Na kartici Advanced, pak, nalazi se glavnina opcija za prilagodbu kvalitete prikaza, uključujući i opciju DXR, kojom uključujemo ray tracing
Na kartici Advanced, pak, nalazi se glavnina opcija za prilagodbu kvalitete prikaza, uključujući i opciju DXR, kojom uključujemo ray tracing

Vertical sync radi standardno, kao i u svim ostalim igrama. UI upscaling opcija je kojom možemo povećati ili smanjiti sučelje u igri, bez utjecaja na 3D grafiku. GPU memory restriction služi za optimiziranje performansi, ako niste sigurni da će vaša kartica zbog kapaciteta memorije moći optimalno izvoditi igru. To je dosta bitna opcija jer je BF V u ovom pogledu relativno zahtjevan – već pri FHD razlučivosti na maksimalnim detaljima igra će “jesti” skoro 5 GB videomemorije, a pri 4K ta brojka ide do skoro 7 GB. Samim time, ako imate karticu sa 6 ili više gigabajta memorije, mirni ste, osim ako ne koristite 4K monitor. U suprotnom je pametno uključiti spomenutu opciju.

Battlefield V će znati iskoristiti procesore s mnogo jezgara. Pa već ispod šest jezgri performanse nisu optimalne. Procesor s dvije jezgre i podrškom za HyperThreading ili AMD-ov ekvivalentni SMT je nekakav minimum za pokretanje ove igre, iako će procesor u tom slučaju dosta ograničiti performanse grafičke kartice, ma koliko visok takt imao. 

Naposljetku, tu je i cijeli niz naprednih grafičkih opcija koje se mogu regulirati pojedinačno, no obično ih podešavamo preko automatskih kombinacija postavki. Mi smo isprobali sva četiri profila – Low, Medium, High i Ultra. Pri razlučivosti 4K na RTX-ici 2080 Ti, bez uključenog ray tracinga na profilu Ultra dobit ćemo prosječno 80 fps, na High 87 fps, na Medium 104 fps (dakle, nešto veći skok), a na Low 125 fps.

Što smo testirali

Igru smo isprobali s ukupno osam grafičkih kartica koje su sve bile ugrađene na istu MSI-jevu ploču s čipsetom Z390, 16 GB memorije DDR4 i procesorom Core i7-8700K na tvorničkim taktovima. Na karticama s GeForce GPU-ovima, a to su bile MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio, MSI RTX 2070 Gaming Z, MSI GTX 1080 Ti Gaming X, Asus ROG Strix GTX 1080 11Gbps, Asus ROG Strix GTX 1060 6GB i Gigabyte GTX 970 4 GB, koristili smo GeForce driver 417.35. Na karticama s Radeon GPU-ovima, Sapphireovom Radeon RX Vegom 64 Nitro+ i Asusovom ROG Strix RX 580 8GB, iskoristili smo novi Radeon Software Adrenalin 2019 Edition. Windowsi 10, naravno, nadograđeni su na verziju 1809, a Battlefield V nadograđen je na najnoviju verziju koja donosi značajno više performanse pri korištenju ray tracing efekata. Testirali smo u single player modu, s DirectX 12 API-jem, pri postavkama kvalitete slike Ultra, i na tri razlučivosti – 1.920×1.080, 2.560×1.440 i 3.840×2.160 piksela. U glavnom grafikonu naći ćete zapravo deset kartica jer su dvije ekstra RTX modeli s uključenim DXR-om na postavkama kvalitete Ultra.

Redoslijed prema performansama ide ovako – RTX-ica 2080 Ti je, očekivano, prva. Slijedi je stara GTX-ica 1080 Ti sa solidnim padom performansi. Ispod nje neznatno slabija RTX-ica 2070, pa potom RX Vega 64. Točnije, RTX 2070 ima bolje performanse pri razlučivosti 4K, a Vega 64 pri 1440p i 1080p. GTX-ica 1080 osjetno je slabija od Vege 64 pri dvije niže razlučivosti, no mnogo manje pri 4K. Potom imamo RTX-icu 2080 Ti s uključenim DXR efektima, a odmah nakon nje i GTX 1060 6GB i Radeon RX 580 8GB, koji su u mrtvoj utrci pri svim razlučivostima. Nešto manje performanse od ove dvije kartice imamo s RTX-icom 2070 s uključenim DXR-om, a na samom dnu grafikona je stari i vrlo popularni GeForce GTX 970 s 4 GB memorije, koji pri 1080p ne može isporučiti niti 60 fps.

Efekti ray tracing, kao što vidimo, brutalno smanjuju performanse Nvidijinih kartica – oko 50%. RTX 2080 Ti, koja bez DXR-a bez problema nudi 80-ak fps pri razlučivosti 4K s DXR-om pada na neprihvatljivih 40-ak fps. Za, ajmo reći, neki optimalan framerate za single player kampanju s DXR efektima, RTX 2080 Ti dovoljno je brz pri 1440p, a RTX 2070 pri 1080p. Posebno zanimljive su performanse Vege 64 i GTX-ice 1080 – Radeon se pokazuje kao osjetno bolje rješenje, što treba imati na umu ako ste odlučili iskoristiti masovnu prodaju rabljenih kartica koje su koristili rudari kriptovaluta. Još bolji ulov je GTX-ica 1080 Ti, koja je iznimno brza, a po oglasnicima ju se može naći po cijeni manjoj od 4.000 kuna (s jamstvom!). Slično je i Vegama 64, koje idu po 3.000 i sitno.

Ispred svog vremena

Razinu ray tracing efekata moguće je regulirati kao i ostale grafičke poslastice. Na raspolaganju imamo opcije Ultra, High, Medium i Low. Ultra i High iznimno su slični, kako vizualno, tako i u pogledu performansi, baš kao i Medium i Low. Koliko smo uočili tijekom testa, razlika između više i niže razine efekata su u tome što niži ne utječe na oružje te izgleda nešto manje intenzivno. S druge strane, razlika u performansama je oko 25% ako gledamo prelazak s profila Low na Ultra. Zbog zahtjevnosti tih efekata oni su primijenjeni vrlo selektivno. Da, ray tracing se koristi za refleksije, no nisu baš svi predmeti na sceni uključeni u izračun refleksija. Primjer – tijelo koje leži u bari ima jasnu refleksiju u vodi, ali s druge strane, mi se kao protagonist u toj istoj bari nećemo moći pogledati, već ćemo vidjeti samo svoju sjenu. DXR efekti najviše su vidljivi pri interakciji plamena i eksplozija s reflektirajućim površinama – vodom, ledom, oružjem koje držimo u rukama, staklima na zgradama i vozilima, uglancanim limom na vozilima. Posebno je zanimljivo vidjeti refleksije na staklu – vidimo blagu refleksiju okoliša, a istodobno možemo i vidjeti kroz staklo.

Ray tracing u Battlefieldu V na trenutke izgleda odlično, no toliko je zahtjevan u pogledu performansi da prisiljava vlasnike vrlo skupih Nvidijinih kartica nove generacije da uživaju u igri na razlučivosti nižoj od optimalne za pojedini model. Kod RTX-ice 2080 Ti to je 1440p umjesto 4K, a kod dva slabija modela 1080p, umjesto 1440p ili 4K. Iako su Dice i Nvidia već jedanput uspjeli softverskim optimizacijama izvući osjetno više performanse iz hardvera u ovakvim uvjetima, bojimo se da će buduće optimizacije biti mnogo manje. Samim time, čini se da ćemo morati pričekati još nekoliko godina dok DXR ne dobije hardversku platformu na kojoj će doista biti iskoristiv u skladu s očekivanjima igrača.