Nepovezani samovozeći automobili usporavaju promet

Istraživači su proveli 57 prometnih simulacija kako bi procijenili utjecaj niza varijabli na vrijeme putovanja kroz raskrižje

Mladen Smrekar četvrtak, 17. kolovoza 2023. u 10:55
Što je više nepovezanih automatiziranih vozila na cesti, to se sporije prolazi kroz raskrižja 📷 fanjianhua
Što je više nepovezanih automatiziranih vozila na cesti, to se sporije prolazi kroz raskrižja fanjianhua

Povezana vozila koja međusobno bežično dijele podatke značajno poboljšavaju vrijeme putovanja kroz raskrižja, ali međusobno nepovezani samovozeći automobili zapravo mogu usporiti vrijeme putovanja kroz raskrižja. Glavni krivac za to je - sigurnost, otkriva studija objavljena u časopisu Transportation Research Record.   

Računalno modeliranje

"Postoje dva značajna razloga zbog kojih su ljudi zainteresirani za automatizirana vozila: poboljšanje sigurnosti putnika i smanjenje vremena putovanja", kažu istraživači s Državnog sveučilišta Sjeverne Karoline.

Istraživači su koristili računalni model koji simulira prometne uvjete i u obzir uzeli četiri vrste vozila 📷 macrovector
Istraživači su koristili računalni model koji simulira prometne uvjete i u obzir uzeli četiri vrste vozila macrovector

Brojna istraživanja pokazala su kako automatizirana vozila doista mogu poboljšati sigurnost. No povećanje broja automatiziranih vozila nije dovoljno želimo li skratiti i vrijeme putovanja. Za to su nam potrebna vozila koja su sposobna komunicirati međusobno i sa sustavima za kontrolu prometa koji upravljaju protokom prometa na raskrižjima, zaključuju istraživači temeljem rezultata računalnog modeliranja. 

Simulacije prometa

Istraživači su koristili računalni model koji simulira prometne uvjete i u obzir uzeli četiri vrste vozila: vozila kojima upravljaju ljudi (HV); povezana vozila (CV) koja voze ljudi i informacije dijele s drugim povezanim vozilima i s kontrolnim sustavom koji upravlja semaforima; automatizirana vozila (AV); i povezana automatizirana vozila (CAV).

Što je više informacijski povezanih vozila na prometnicama, to je veća propusnost raskrižja 📷 jcomp
Što je više informacijski povezanih vozila na prometnicama, to je veća propusnost raskrižja jcomp

Automatizirana vozila programirana su tako da se kreću opreznije u usporedbi s ljudskim vozačima. CV-ovi i CAV-ovi dizajnirani su za primanje informacija o budućem stanju semafora i prilagođavanje njihove brzine kako bi se izbjeglo zaustavljanje na raskrižjima. Zbog toga se očekuje se da će se kretati glatkije, s manjim brojem zaustavljanja od HV-a i AV-a, objašnjavaju istraživači koji su proveli 57 prometnih simulacija kako bi procijenili utjecaj niza varijabli na vrijeme putovanja kroz raskrižje. 

Usporavanje prometa

Što je veći postotak CV-ova i CAV-ova, to je veća propusnost raskrižja, pokazale su simulacije. Drugim riječima, što je više vozila na cesti međusobno povezano, to ih više i brže prolazi kroz raskrižje. Veći kapacitet također znači da u prosjeku imate manje vozila u redu na crvenom svjetlu.

Međutim, pokazalo se i kako veći postotak nepovezanih automatiziranih vozila zapravo usporava vrijeme putovanja kroz raskrižja jer su AV-ovi programirani za konzervativnu vožnju kako bi se smanjio rizik od sudara.