Hrvatska kupuje dronove Bayraktar TB2 za 95 milijuna dolara

Vlada Republike Hrvatske donijela je odluke o pripremnim radnjama za nabavu novih, najmodernijih tenkova Leopard 2A8, o nabavi dronova Bayraktar TB2 te o održavanju borbenih aviona Rafale

Sandro Vrbanus petak, 15. studenog 2024. u 13:05
Baykar Bayraktar TB2 📷 Bayhaluk / Wikimedia
Baykar Bayraktar TB2 Bayhaluk / Wikimedia

Nastavlja se iskorak Hrvatske vojske prema modernoj tehnologiji i ulaganjima u borbena vozila i letjelice nove generacije. Nakon Rafalea, MORH će uskoro u svoj sastav dodati i moderne njemačke tenkove Leopard 2A8 te besposadne zrakoplove turskog proizvođača, Bayraktar TB2. Uz nove nabavke, Vlada RH donijela je i odluku o davanju suglasnosti Ministarstvu obrane za proračunska sredstva potrebna za kontinuirano održavanje višenamjenskog borbenog aviona Rafale i prateće opreme.

Hitna nabava

Objašnjavajući nabavu besposadnog zrakoplovnog sustava Bayraktar, ministar obrane Ivan Anušić je istaknuo da iskustva iz nedavnih sukoba pokazuju kako se u oružanim sukobima povećava uloga i značaj izvidničkih i naoružanih besposadnih zrakoplovnih sustava.

"Razvoj tehnologije i prijenosa velikih količina podataka bežičnim putem u realnom vremenu omogućuje sve dominantniju uporabu daljinski upravljanih besposadnih zrakoplovnih sustava opremljenih širokim spektrom senzora i pametnih ubojnih sredstava, zbog čega se sve više koriste za zadaće izviđanja, prikupljanja podataka te borbenih operacija", istaknuo je ministar te dodao: "Kako bi se moglo adekvatno odgovoriti suvremenim prijetnjama, Oružane snage Republike Hrvatske izradile su taktičku studiju te iskazale potrebu za prioritetnom i hitnom nabavom naoružanog besposadnog zrakoplovnog sustava Bayraktar TB2. Na temelju toga, tvrtka iz Republike Turske, Baykar, dostavila je informativnu ponudu i prijedlog konfiguracije sustava Bayraktar TB2 za Republiku Hrvatsku po modelu sveobuhvatnog paketa. Ovaj besposadni zrakoplovni sustav ima korisnu i učinkovitu primjenu i u nadzoru granica i prevenciji požara, a mogu ga koristiti i druga državna tijela".

📷 Ministarstvo obrane Ukrajine / Wikimedia
Ministarstvo obrane Ukrajine / Wikimedia

Ministarstvo obrane provelo je postupak javne nabave, a vrijednost ugovora iznosi 73,9 milijuna dolara bez PDV-a. Uz robu i usluge, predviđena je isporuka opreme u vrijednosti od 2 milijuna dolara kao donacija, a kad se na sve obračuna i PDV, iznos se penje do 95 milijuna dolara.

Što je Bayraktar TB2?

Bayraktar TB2 je taktička bespilotna letjelica dugog dometa koja može provoditi obavještajne, nadzorne, izviđačke te oružane napadačke misije. Proizvodi je turski Baykar, koji odnedavno surađuje i s domaćim startupom Orqa. Letjelice tog tipa nadzire i kontrolira posada u zemaljskoj kontrolnoj stanici. Najveći operater bespilotnih letjelica TB2 je turska vojska, no izvozni model prodan je vojskama brojnih zemalja.

Platforma Bayraktar TB2 ima dizajn tijela integriranog s krilima i sa strukturom repa u obliku obrnutog slova V. Potisak stvara dvokraki propeler promjenjivog nagiba u konfiguraciji gurača, tj. smješten iza motora. Propeler je postavljen između repnih krakova i pokreće ga motor s unutarnjim izgaranjem. Tijelo letjelice izrađeno je od ugljikovih kompozita i aluminija.

Baykar Bayraktar TB2 📷 Bayhaluk / Wikimedia
Baykar Bayraktar TB2 Bayhaluk / Wikimedia

Dron je dugačak je 6,5 metara i ima raspon krila 12 metara. Može ostati u zraku više od 24 sata (rekord mu je 27 sati i 3 minute), ima maksimalnu brzinu leta od oko 220 kilometara na sat. Proizvođač kao plafon leta navodi visinu od 22.000 stopa, odnosno 6,7 kilometara.

Cijena jednog primjerka TB2 procijenjena je na 5 milijuna američkih dolara. Hrvatska će, prema riječima minista, kupiti šest letjelica opremljenih elektrooptičkim kamerama za izviđanje, uključujući inicijalni komplet naoružanja. Dobit će i tehnologiju za dvostruku radio pokrivenost cjelokupnog teritorija Hrvatske u stacionarnoj i mobilnoj inačici.

Paket uključuje, pored letjelica s kamerama i naoružanja, centar za zapovijedanje i nadzor, simulator za obuku, zemaljske nadzorno-upravljačke stanice, zemaljske podatkovne stanice, inicijalni komplet pričuvnih dijelova dostatan za 4000 sati naleta, uključujući svu potrebnu opremu i alat za održavanje, jamstvo u trajanju od dvije godine ili do 4000 sati naleta, boravak stručnjaka u Hrvatskoj u razdoblju od dvije godine, obuku u njihovom obučnom centru u Turskoj te transport cjelokupnog paketa u Hrvatsku.