Društvene mreže

Clubhouse, Big Tech ili novi igrači, tko će na kraju postati gospodar društvenog radija?

Mladen Smrekar subota, 17. travnja 2021. u 18:30

Zvuk je novi "Goldilocks medij" koji se savršeno uklapa u prazan prostor između depersonaliziranog teksta i invazivnog videa

Nekoliko mjeseci nakon što je u ožujku prošle godine pokrenuta beta verzija, društvena audio aplikacija Clubhouse imala je prvih 1500 korisnika. Početkom ove godine njihov broj narastao je na dva milijuna; u veljači ih je već bilo punih 10 milijuna. Istovremeno, vrijednost kompanije porasla je sa sto milijuna na okruglih milijardu dolara. 

"Goldilocks mediji"

Clubhouse je najpoznatiji, ali svakako ne i  jedini. On je tek najistaknutiji primjer novih društvenih medija koji pokušavaju iskoristiti sve veće zanimanje za audio sadržajem. Tehnološki analitičar i ulagač Jeremiah Owyang zvuk opisuje kao "Goldilocks medij", modernu Zlatokosu koja nije bezlična poput napisanog teksta, ali ni invazivna poput videozapisa. A to je prednost u vrijeme obilježeno aplikacijama poput Zooma. 

Vrijednost Clubhousea procjenjuje se na milijardu dolara
Vrijednost Clubhousea procjenjuje se na milijardu dolara

Leni Andronicos, osnivačica nove društvene audio aplikacije Logcast, vjeruje da je u razvoju medija napravljen puni krug. Ona smatra da je audio postao toliko popularan zato što nas upravo "dar govora čini ljudima, a jezik je najstariji oblik izgradnje zajednice i društvenih odnosa". 

Problem zanimljivosti

No nije sve tako ružičasto kako se čini na prvi pogled. Neki podaci govore kako se nakon početnog priljeva usporio broj onih koji preuzimaju Clubhouseovu aplikaciju. Među skeptike spada Shaan Puri, pokretač niza startupa. On smatra da aplikacija ima "problem zanimljivosti".

Leni Andronicos i Johanna Hoof, osnivačice Logcasta
Leni Andronicos i Johanna Hoof, osnivačice Logcasta

Naime, aplikacije poput TikToka i YouTubea imaju ogromnu arhivu sadržaja koju mogu prikazivati korisnicima i algoritam koji bira pravu stvar. Clubhouse to nema jer se sadržaj prikazuje isključivo uživo. Korisnicima sadržaj treba prikazati u roku od sedam sekundi od otvaranja aplikacije, a to je teško kad emitirate samo uživo.  

Ima i onih koji kažu da je aplikaciji dobro krenulo samo zato što je svijet bio zaključan i ljudi su se zaželjeli razgovara.

Ubrzan razvoj društvenog audio prostora

Andronicos je na aplikaciji Logcast započela raditi još u rujnu 2019. godine, šest mjeseci prije nego što se sličnog posla prihvatila ekipa iza Clubhousea. U to doba nitko joj nije htio pomoći financijski. Ona smatra daje uspjeh konkurentskog Clubhousea ubrzao razvoj društvenog audio prostora za najmanje tri do pet godina; zvuk je odjednom postao jako zanimljiv ulagačima. 

No, tvrdi ona, Logcast nije isto što i Clubhouse. Njena je ideja stvoriti neformalniju verziju podcastinga. Korisnici snimaju "zapisnike" u trajanju do 10 minuta i prenose ih u aplikaciju. Ostali korisnici mogu pratiti svoje omiljene "zapisničare", lajkati njihov sadržaj ili im izravno slati poruke.

Aplikacija ne dopušta unaprijed snimljene prijenose; umjesto toga, korisnici imaju pravo na jedan snimak pritiskom na tipku za snimanje i objavu materijala. 

Eksplozivan rast aplikacije Clubhouse
Eksplozivan rast aplikacije Clubhouse

Logcast je, kaže osnivačica, nešto između Spotifyja i Clubhousea, aplikacija za ljude koji se ne osjećaju ugodno kad snimaju dugačke podcaste i nisu dovoljno sigurni u sami sebe da bi razgovarali uživo. Pošto se ne oslanja na sadržaj uživo, možda bi mogao prevladati problem o kojem je govorio Puri. 

Airpods generacija

Logcast je mobilna aplikacija za AirPods generaciju, uvjerena je Andronicos. Ona smatra da ljudi uskoro više neće hodati naokolo s telefonima u rukama. Umjesto toga u ušima će držati bežične slušalice i pomoću njih komunicirati, graditi svoje društvene zajednice i dijeliti vijesti. 

Audio aplikacije nisu bezlične poput napisanog teksta, ali ni invazivne poput videozapisa
Audio aplikacije nisu bezlične poput napisanog teksta, ali ni invazivne poput videozapisa

Broj startupa koji budućnost vide u izradi društvenih audio aplikacija stalno raste, naročito u Sjedinjenim Američkim Državama. Mark Cuban razvija Fireside Chat,  "podcast aplikaciju sljedeće generacije" u kojoj korisnici mogu snimati razgovore uživo i potom ih emitirati po želji. Aplikacija će imati ugrađenu analitiku kako bi autori vidjeti koji je sadržaj najtraženiji i može li se unovčiti. Američke su i aplikacije Discord  i Chalk.

U Europi, uz Logcast se javlja i njemačko-švicarski projekt Soapbox. Ako je Clubhouse konferencijska dvorana, onda je Soapbox vaša dnevna soba, objašnjava njen osnivač Dean Eigenmann. Aplikacija omogućava razgovor s nepoznatim ljudima i nudi igre za zajedničko druženje korisnika. Sljedeća iteracija aplikacije povezivat će korisnike na temelju njihovih interesa.

Tu je i, opet švedski, Anyone koji korisnicima omogućava petominutne razgovore s ljudima koji nude savjete, od financijskih do ljubavnih. 

U igru ulaze i veliki igrači

Zanimanje su pokazali i veliki igrači poput Twittera, Spotifya i Facebooka. Spotify je tako u ožujku kupio Locker Room, audio aplikaciju u kojoj korisnici uživo razglabaju o sportu. Tvrtka namjerava izaći iz svlačionice i tematski pokriti i glazbu i kulturu; žele pružiti priliku "profesionalnim sportašima, piscima, glazbenicima, tekstopiscima i podcasterima" da u stvarnom vremenu organiziraju razgovore sa svojim obožavateljima. To je dio projekta da se podcasting izvede iz jednosmjerne ulice, od tvorca sadržaja do slušatelja, s malo mogućnosti za povratne informacije .

Broj startupa koji budućnost vide u izradi društvenih audio aplikacija stalno raste
Broj startupa koji budućnost vide u izradi društvenih audio aplikacija stalno raste

U međuvremenu je Twitter radio na Twitter Spacesu koji bi uskoro trebao biti predstavljen većem broju korisnika. Ideja je da "domaćin" uredi "sobu" u kojoj će mu se moći pridružiti prijatelji i gosti te tamo razglabati o nekoj temi. Twitter je u međuvremenu bacio oko i na Clubhouse, a spominjala se pritom i svota od četiri milijarde dolara.

Facebook pak radi na vlastitom projektu, konkurenciji Clubhouseu. Lani je tvrtka pokrenula Messenger Rooms, koji korisnicima omogućuje videopozive u grupama, a šuška se da rade i na ekvivalentu koji bi nudio samo glasovnu komunikaciju.