Šef Fiat Chryslera nije lud za električnim automobilima

Sergio Marchionne kaže kako elektroautomobili još uvijek nisu profitabilni, a nisu niti "zeleni" kao što to većina misli

Sandro Vrbanus četvrtak, 12. listopada 2017. u 10:00

Sergio Marchionne generalni je izvršni direktor jednog od najvećih svjetskih proizvođača automobila, talijansko-američkog konglomerata Fiat Chrysler, u čijem se sastavu nalaze i kompanije Ferrari i Alfa Romeo. Shodno tome, njegove riječi imaju svojevrsnu težinu u autoindustriji, a kada su usmjerene sasvim suprotno od smjera kojim ide većina drugih onda se na njih obraća daleko veća pozornost.

Isto tako već neko vrijeme nije velika vijest kada neka država najavi zabranu vozila na isključivo fosilna goriva kroz 10, 15 ili 20 godina, ili kada neki proizvođač najavi da će u narednih 5 godina početi proizvoditi samo vozila s nekim vidom električnog pogona. No, kada velika kompanija poput Fiat Chryslera ne želi krenuti tim smjerom, to izaziva čuđenje – a upravo to postigao je spomenuti Marchionne.

proizvodnja e-automobila Fiatu nije isplativa, kao ni Tesli

Prije nekoliko je dana, govoreći o petogodišnjoj strategiji svoje kompanije, on eksplicitno rekao kako u njoj za električne automobile nema baš mnogo mjesta. Fiat Chrysler trenutačno, primjerice, na svakom prodanom električnom Fiatu 500 gubi 20.000 dolara, a u skorijoj budućnosti to se neće značajno promijeniti.

Zbog pritiska državnih regulativa i oni će se morati u potpunosti elektrificirati, no Marchionne smatra da to nije pravo rješenje, te kako njihova kompanija u narednih 10 godina neće prijeći na vozila s isključivo električnim pogonom. Umjesto toga, Fiat Chrysler će tek kombinirati elektro pogon s onim na fosilna goriva kako bi zadovoljio zahtjeve u pogledu smanjenja emisija CO2.

Fiat 500e, model na kojem proizvođač gubi novac
Fiat 500e, model na kojem proizvođač gubi novac

Osim što mu se ne dopada poslovna strana električnih automobila, Marchionne ima dvojbi i oko njihove ekološke prirode. Prebrza elektrifikacija automobila mogla bi više štetiti nego koristiti – a kao razlog za to navodi činjenicu da će ona dovesti do povećane proizvodnje električne energije, koja pak dolazi većinom iz ne-ekoloških izvora. Po njemu, bolje je automobile pogoniti prirodnim plinom.

Kritičari su odmah primijetili da u Marchionneovim navodima nema niti spomena o tome kako svijet sve više i sve brže prelazi na obnovljive izvore, kako potrošnja električnih automobila ne utječe značajno na povećanje proizvodnje struje, te da proizvodnja plina za nusprodukt ima metan – daleko opasniji staklenički plin od ugljikovog dioksida.

O tome hoće li električni automobili spasiti svijet od zagađenja i uništenja nema, dakle, suglasja ni u samom vrhu svjetske autoindustrije.