Jesu li pametne naočale spremne postati novi mobitel?
Dok se korisnici na svojim telefonima još uvijek navikavaju na chatbotove koji "glume" AI asistente, najveće tehnološke tvrtke već ulažu milijarde u razvoj uređaja koji bi mogao zamijeniti mobitele kakve poznajemo

Pametne naočale, koje kombiniraju tradicionalni dizajn naočala s funkcionalnostima umjetne inteligencije, pozicioniraju se kao sljedeći veliki korak u evoluciji osobnih uređaja. Analitičari tržišta sve glasnije govore o tome da je smartphone industrija dosegnula točku zasićenja. Inovacije postaju sve manje značajne, a korisnici sve rjeđe mijenjaju svoje uređaje. U tom kontekstu pametne naočale predstavljaju priliku za kreiranje potpuno nove kategorije proizvoda koji bi mogao preuzeti mnoge funkcije današnjih pametnih telefona.
Google, Meta...
Google je najavio partnerstvo vrijedno 150 milijuna dolara s Warby Parkerom i Gentle Monsterom za razvoj pametnih naočala pokretanih AI tehnologijom. Ova investicija direktno konkurira uspješnoj suradnji Meta i Ray-Ban brandova, koja je već prodala više od dva milijuna primjeraka pametnih naočala od lansiranja u listopadu 2023. Dionica Warby Parkera skočila je 16% nakon objave, što je znak da investitori vjeruju u potencijal ove tehnologije. Google uvodi Android XR operacijski sustav dizajniran posebno za pametne naočale, omogućujući razvojnim programerima kreiranje aplikacija prilagođenih novom načinu korištenja. Ovo bi moglo katalizirati razvoj ekosustava koji je potreban da bi pametne naočale postale mainstream tehnologija.
Meta je u ovom smjeru najdalje odmakla. Tvrtka je kroz svoj Reality Labs odjel uložila više od 50 milijardi dolara od 2020. godine u razvoj tehnologija proširene stvarnosti. Unatoč gubicima od 4,2 milijarde dolara u prvom kvartalu 2025., Meta nastavlja investirati u viziju gdje naočale postaju primarni interface za digitalni svijet. Mark Zuckerberg javno je izjavio da vjeruje kako će naočale eventualno zamijeniti smartphone kao glavni osobni uređaj.
... a Apple se još traži
Apple, tvrtka koja je definirala moderni pametni telefon predstavivši prvi iPhone, aktivno radi na vlastitom proizvodu. Prema izvještajima Bloomberga, Apple razvija pametne naočale i planira lansiranje krajem 2026. godine. Ironično, Apple se istovremeno suočava s problemima oko svojeg Vision Pro headset uređaja, čije su isporuke pale 43% u četvrtom kvartalu 2024. To jasno pokazuje da potrošači trenutno nisu spremni na teške i skupe AR headset uređaje, već traže elegantnija rješenja koja se prirodno uklapaju u svakodnevni život, upravo kako je to pokazala Meta sa svojom Ray-Ban serijom.
I veliki tehnološki igrači poput Xiaomija, Samsunga, Baidua i ByteDancea najavljuju vlastite proizvode, što pokazuju kako se svi vjeruju da je ovo tržište spremno za ekspanziju.
Funkcionalnost koja mijenja korisničke navike
Trenutne pametne naočale već omogućavaju funkcije koje tradicionalno asociramo s mobitelima: fotografiranje, snimanje videa, telefonske pozive, slanje poruka i pristup AI asistentima. Meta Ray-Ban naočale mogu pružiti prijevode u realnom vremenu, navigacijske upute i odgovore na pitanja kroz glasovne naredbe - sve to bez potrebe da korisnik izvadi telefon iz džepa.
Ono što čini ovu tehnologiju posebno privlačnom jest hands-free interakcija. Umjesto gledanja u zaslon, korisnici mogu pristupiti informacijama prirodnim glasovnim naredbama dok zadržavaju fokus na stvarnom svijetu oko sebe. Ova paradigma mogla bi fundamentalno promijeniti način kako komuniciramo s tehnologijom.
Još uvijek ima prepreka
Unatoč napretku, postoje značajni tehnički problemi koji drže mobitel u ovom trenutku privlačnijim, a to su baterije, procesori i zasloni (znači skoro sve! - op.ur.). Baterije moraju biti dovoljno male da ne utječu na dizajn naočala, a istovremeno pružiti cjelodnevno korištenje. Procesori moraju biti dovoljno snažni za AI funkcionalnost, a dovoljno energetski efikasni. Zaslon tehnologija još uvijek nije dovoljno napredna za pružanje kvalitetnog AR iskustva u kompaktnom obliku.
Drugi problemi, iako nisu tehničke prirode, bitno usporavaju prihvaćanje ovakvih uređaja. Mnogi otvaraju pitanja privatnosti jer se sjećaju negativnih reakcija na Google Glass prije desetljeća, kada su korisnici prozvani "glassholes" zbog zabrinutosti oko tajnog snimanja. Moderne pametne naočale moraju riješiti tu negativnu percepciju da bi postigle široku društvenu prihvaćenost.
Evolucija, ne revolucija
Trenutno se čini da pametne naočale neće odjednom zamijeniti smartphone, već će se ta tranzicija odvijati postupno. Prvih nekoliko godina naočale će vjerojatno funkcionirati kao dopunski uređaj mobitelima, preuzimajući specifične funkcije poput fotografiranja, navigacije i glasovnih asistenata.
Na kraju, pitanje nije hoće li pametne naočale zamijeniti smartphone, već kada će se to dogoditi i koja će tvrtka uspjeti definirati tu budućnost.