Električna vozila sigurnija su za putnike, ali ne i za druge sudionike sudara
Strahovi od požara električnih vozila su pretjerani, ali budući da su električna vozila u prosjeku teža, sigurnija su za putnike, ali opasnija za one koji se ne nalaze u njima, pokazuju studije
Budućnost automobila je električna, kažu mnogi, ali uz to mnoge brine i sigurnost današnjih i budućih električnih vozila.
Istina je da električna vozila i ona pokretana motorima s unutarnjim izgaranjem prolaze iste postupke testiranja kako bi se procijenila njihova otpornost na sudar i zaštita putnika. Kako bi se procijenio rizik od ozljeda, sve te analize uključuju lutke koje predstavljaju muške i ženske putnike srednje veličine. Testovima se procjenjuje i opasnost od požara uzrokovanu brzim i nekontroliranim zagrijavanjem litij-ionskih baterija ili pak curenjem goriva iz spremnika.
Uvid u podatke prikupljene na testovima sudara pokazuje kako daju usporedive nalaze, otkriva Jingwen Hu s Instituta za istraživanje prometa Sveučilišta u Michiganu (UMTRI) koji više od dva desetljeća istražuje sigurnost vozila i biomehaniku ozljeda prilikom sudara.
Prednosti konfiguracije
Rezultati testova sudara, podaci o ozljedama na terenu i zahtjevi za odštete otkrivaju da su električna vozila bolja od svojih parnjaka s unutarnjim izgaranjem u zaštiti svojih putnika i to zahvaljujući svojim fizikalnim karakteristikama i suvremenim tehnologijama, otkriva Hu.
Zahvaljujući svojim pozamašnim paketima baterija u podnožju automobila, električna vozila obično su teža i imaju niže težište od konvencionalnih vozila. A ta konfiguracija drastično smanjuje vjerojatnost nesreća s prevrtanjem koje daju visoku stopu smrtnih slučajeva. Štoviše, dinamika sudara diktira da u sudaru između dva vozila prednost ima ono teže jer ne usporava tako naglo, što je faktor usko povezan s rizicima od ozljeda putnika.
Sigurnosni sustavi
S tehnološke strane, većina električnih vozila opremljena je najsuvremenijim sigurnosnim sustavima, od naprednih materijala koji apsorbiraju energiju do vrhunskih sustava za izbjegavanje sudara, kvalitetnijih sigurnosnih pojaseva i zračnih jastuka. A sve to pojačavaju zaštitu putnika, kaže Hu.
Težina električnih vozila nudi prednost u zaštiti putnika, ali to istovremeno znači da neka druga vozila snose teret apsorbiranja više energije sudara. Ova je dilema ključna za koncept "kompatibilnosti sudara" kojim se "agresivnost" vozila mjeri razinom štete nanesene drugim vozilima; prema ovom konceptu teži modeli se gotovo uvijek smatraju agresivnijima.
Rizici i izazovi
Povećana energija povezana s udarcima težih električnih vozila, posebno električnih kamioneta, predstavlja značajne izazove za zaštitne ograde na cestama. Uz to, električna vozila, posebno ona koja rade tiho pri malim brzinama, predstavljaju povećani rizik za pješake, bicikliste i druge sudionike u prometu koji možda neće čuti približavanje električnih vozila.
Električna vozila nude sigurnosna poboljšanja za svoje putnike, ali nužno treba prepoznati i uhvatiti se u koštac sa sigurnosnim problemima koje njihova prisutnost predstavlja za druge, upozorava Hu. Lagani materijali, snažnije senzorske tehnologije i sigurnosni algoritmi, poboljšani sigurnosni pojasevi i bolji zračni jastuci, smatra on, igrat će ključnu ulogu u rješavanju ovih izazova.