Dyson mora vratiti poticaje jer nije razvio električni automobil

Britanski proizvođač inovativno dizajniranih tehnoloških proizvoda planirao je razviti električni automobil, a sada će zbog odustajanja od projekta morati vratiti državne poticaje

Sandro Vrbanus utorak, 28. siječnja 2020. u 15:00

Britanska tehnološka kompanija Dyson, inače u vlasništvu priznatog inovatora Jamesa Dysona, posljednjih je godina najavljivala kako će uložiti značajan novac u razvoj "potpuno drugačijeg" električnog automobila. Poznajući nasljeđe ove kompanije i njihovu dizajnersku inovativnost, u ovo nije bilo teško povjerovati, pogotovo kada se uzme da je za cijeli projekt tijekom nešto više od dvije godine bilo izdvojeno čak 2,5 milijarde funti (oko 21 milijardu kuna).

No, krajem prošle godine objavili su kako su ipak odustali od ovog projekta. Njihov "fantastični" električni automobil slagalo je preko 500 inženjera, ali su završili na konceptu koji je ispao pretjerano kompleksan i kao takav nije bio komercijalno isplativ. Da 2,5 milijarde funti ne ode u vjetar, odlučili su nastaviti s razbojem solid-state baterija, senzora, računalnog vida, robotike i strojnog učenja – odnosno u područjima automobilske tehnologije u kojima su postigli dobre rezultate.

Vlada došla po svoje

Prema patentima, Dyson je planirao izraditi crossover sa 7 sjedala i 24-inčnim kotačima
Prema patentima, Dyson je planirao izraditi crossover sa 7 sjedala i 24-inčnim kotačima

No, tu priči nije kraj. Za projekt razvoja električnog vozila 2016. godine su, dok je projekt još bio u početnoj fazi, od britanske vlade dobili 7,8 milijuna funti poticaja. Ova subvencija bila je dijelom plana vladajućih kojim se poticalo zapošljavanje.

Kompaniji je bilo dodijeljeno ukupno 17,5 milijuna, no iskoristili su bili nešto manje od polovice toga i uložili sredstva u tvornicu u okrugu Wiltshire. Vlasti su im poticaj dodijelile jer su bili obećali dodatna ulaganja od 174 milijuna funti i otvaranje preko 500 radnih mjesta za inženjere u istraživanju i razvoju (dok je proizvodnja vozila trebala biti smještena u Singapuru).

Međutim, sada kada je projekt i službeno propao, nemilosrdna je administracija Velike Britanije zatražila i da se ovaj novac – vrati u proračun. Unatoč tome što je razvoj tehnologije nastavljen, a 500-tinjak ljudi zaista i zaposleno, Dyson je pristao vratiti navedeni iznos.