Inovacija iz Wuhana: mlazni motor – na struju

Istraživači sa sveučilišta u Wuhanu izradili su prototip mlaznoga motora koji kao izvor energije ima isključivo električnu energiju, dok za reaktivni pogon koristi usmjereni pritisak plazme

Sandro Vrbanus srijeda, 6. svibnja 2020. u 19:30

Kineski Wuhan posljednjih se mjeseci spominje gotovo isključivo kao mjesto gdje se prvi puta pojavio koronavirus, no evo prilike da se ovaj grad poveže i s jednom znanstvenom, potencijalno revolucionarnom, inovacijom. Tamošnji su znanstvenici s lokalnog sveučilišta u časopisu AIP Advances Američkog instituta za fiziku objavili članak o svojem izumu – funkcionalnom mlaznom motoru kojeg pogoni električna energija.

Komprimirani zrak i ionizirana plazma

Shema prototipa
Shema prototipa

Profesor s wuhanskog sveučilišta Jau Tang, voditelj ovog projekta, kazao je kako je primarna motivacija za rad na novom tipu pogona rješavanje krize globalnih klimatskih promjena, te da se umanji ovisnost civilizacije o fosilnim gorivima, kako u području strojeva i tvornica, tako i u autima i zrakoplovima. Njihov mlazni motor tako ne troši nikakvu drugu energiju osim električne, a za ostvarivanje reaktivnog pogona koristi se fizika plazme, četvrtog agregatnog stanja tvari.

Plazma je stanje potpuno ionizirane tvari koja se može stvoriti, u ovom slučaju, komprimiranjem zraka i izlaganjem istoga mikrovalnom zračenju kako bi ga se ioniziralo. Pretvaranjem zraka u plazmu stvara se velik pritisak, a njegovim usmjeravanjem dobiva se reaktivni pogon. Wuhanski znanstvenici nisu prvi koji su se ovoga sjetili, no njihovo rješenje (za razliku od, recimo, NASA-inog na svemirskoj sondi Dawn) ne koristi plazmu dobivenu od ksenona već od običnog zraka, a i generira veću snagu.

Električni zrakoplovi na vidiku?

Znanstvenici su za sada izradili tek maleni prototip. Njihov "mlazni motor" podigao je u zrak 1 kilogram tešku čeličnu kuglu samo zahvaljujući stvaranju pritiska plazme u cijevi promjera 24 milimetra. Generirana snaga, kada bi se isti efekt uvećao na veličinu zrakoplova, usporediva je sa snagom mlaznih motora komercijalnih zrakoplova, navode znanstvenici, i dodaju kako već rade na unaprjeđenju dizajna i efikasnosti te povećanju svojeg prototipa.

Za sada su, smatraju, pokazali da je ovakvo rješenje primjenjivo u avijaciji i da bi u budućnosti moglo postati alternativom mlaznim motorima na fosilna goriva – i eventualno pomoći u izgradnji potpuno električnih mlaznih zrakoplova.