Inovacija iz Wuhana: mlazni motor – na struju
Istraživači sa sveučilišta u Wuhanu izradili su prototip mlaznoga motora koji kao izvor energije ima isključivo električnu energiju, dok za reaktivni pogon koristi usmjereni pritisak plazme

Kineski Wuhan posljednjih se mjeseci spominje gotovo isključivo kao mjesto gdje se prvi puta pojavio koronavirus, no evo prilike da se ovaj grad poveže i s jednom znanstvenom, potencijalno revolucionarnom, inovacijom. Tamošnji su znanstvenici s lokalnog sveučilišta u časopisu AIP Advances Američkog instituta za fiziku objavili članak o svojem izumu – funkcionalnom mlaznom motoru kojeg pogoni električna energija.
Komprimirani zrak i ionizirana plazma
Profesor s wuhanskog sveučilišta Jau Tang, voditelj ovog projekta, kazao je kako je primarna motivacija za rad na novom tipu pogona rješavanje krize globalnih klimatskih promjena, te da se umanji ovisnost civilizacije o fosilnim gorivima, kako u području strojeva i tvornica, tako i u autima i zrakoplovima. Njihov mlazni motor tako ne troši nikakvu drugu energiju osim električne, a za ostvarivanje reaktivnog pogona koristi se fizika plazme, četvrtog agregatnog stanja tvari.
Plazma je stanje potpuno ionizirane tvari koja se može stvoriti, u ovom slučaju, komprimiranjem zraka i izlaganjem istoga mikrovalnom zračenju kako bi ga se ioniziralo. Pretvaranjem zraka u plazmu stvara se velik pritisak, a njegovim usmjeravanjem dobiva se reaktivni pogon. Wuhanski znanstvenici nisu prvi koji su se ovoga sjetili, no njihovo rješenje (za razliku od, recimo, NASA-inog na svemirskoj sondi Dawn) ne koristi plazmu dobivenu od ksenona već od običnog zraka, a i generira veću snagu.
Električni zrakoplovi na vidiku?
Znanstvenici su za sada izradili tek maleni prototip. Njihov "mlazni motor" podigao je u zrak 1 kilogram tešku čeličnu kuglu samo zahvaljujući stvaranju pritiska plazme u cijevi promjera 24 milimetra. Generirana snaga, kada bi se isti efekt uvećao na veličinu zrakoplova, usporediva je sa snagom mlaznih motora komercijalnih zrakoplova, navode znanstvenici, i dodaju kako već rade na unaprjeđenju dizajna i efikasnosti te povećanju svojeg prototipa.
Za sada su, smatraju, pokazali da je ovakvo rješenje primjenjivo u avijaciji i da bi u budućnosti moglo postati alternativom mlaznim motorima na fosilna goriva – i eventualno pomoći u izgradnji potpuno električnih mlaznih zrakoplova.